اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان:

غالب موقوفات در کردستان وقف بر مساجد است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه غالب موقوفات در کردستان وقف بر مساجد است، گفت: این امر محدودیت مضاعفی را در خدمت‌رسانی به مردم برای اداره کل اوقاف کردستان ایجاد کرده است.

غالب موقوفات در کردستان وقف بر مساجد است
اسماعیل رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به بیان اثرات و نتایج و تاریخ وقف پرداخت و اظهار داشت: در طول تاریخ ثابت شده که یکی از عوامل موثر در ترویج، تبلیغ و آموزش دین اسلام وقف بوده است.
وی تصریح کرد: مومنین با وقف اموال خود برای احیای دین اسلام موجب گسترش مراکز دینی و مذهبی در بین مسلمانان شدند و این امر استحکام دین را فراهم کرده است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط انسان بعد از مرگ با این دنیا از سه طریق برقرار خواهد شد، افزود: انسان با داشتن فرزند صالح، داشتن تالیفی در راه خدا و وقف اموال خود در راه دین از حسنات این دنیا تا زمان وجود این موارد بهره‌مند خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان داشت: قبل از اسلام هم وقف در ادیان الهی وجود داشته ولی با سفارشات و توصیه‌های پیامبر و ائمه اطهار به عنوان صدقه جاریه از آن یاد شده است.
رستمی با بیان اینکه از وقف به‌عنوان صدقه جاریه نام برده شده است، گفت: اگر انسان اموال خود را برای یک امر عام‌المنفعه و در راستای تبلیغ دین خدا وقف کند تا زمانی که این مال وجود داشته باشد از آن بهره خواهد برد.
وی ادامه داد: در زمان سلطنت رضاشاه به فرمان او تمامی موقوفات از وقفیت خارج و بسیاری از آنها را به اشراف، بستگان و اعضای خانواده خود بخشید.
وی اظهار داشت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با دستور امام خمینی(ره) تمامی موقوفات به حالت وقفیت برگشتند و احیای مجدد موقوفات در کشور شروع شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان عنوان کرد: بعد از صدور فرمان امام(ره) تاکنون روزبه‌روز شاهد توسعه موقوفات از نظر کمی و کیفی هستیم.
رستمی خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان موقوفات توسعه پیدا کرد و روزبه‌روز اعتماد از دست رفته‌ مردم نسبت به موقوفات احیا شد و هر سال شاهد اختصاص موقوفات جدیدی برای امور خیر بوده‌ایم.
وی اضافه کرد: خیرین در این استان در زمینه‌های مدرسه‌سازی، ساختن مسجد، بیمارستان و مراکز بهداشتی و غیره بسیار فعال و پرتلاش هستند.
وی خطاب به خیرین گفت: برای بقا و ماندگاری خیرات خود وقف‌نامه‌ای برای امر خیر خود همچون ساخت مراکز آموزشی و بهداشتی و غیره تدوین کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: از نظر شرعی هیچ‌کس نمی‌تواند وقف را از وقفیت خارج یا تغییر و تبدیل کند و این زمینه‌ای برای ماندگاری امر خیر خیران خواهد شد.

تنوع وقف در کردستان وجود ندارد
وی بیان داشت: یکی از نکاتی که موقوفات کردستان را نسبت به سایر استان‌های کشور برجسته کرده این است که غالب موقوفات در این استان وقف بر مساجد است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: این امر باعث شده اداره‌ کل اوقاف در خدمات‌رسانی که وقف می‌تواند در جامعه داشته باشد، دچار محدودیت مضاعفی شود.
رستمی افزود: عرصه وقف در بین مسلمانان بسیار گسترده است و خیرین می‌توانند در تمام عرصه‌ها از جمله در امر کمک به ایتام، کمک به آموزش دانش‌آموزان بی‌بضاعت، مساعدت به بیماران، در امر راه‌سازی، احیای علوم قرآنی، ترویج فعالیت‌های قرآنی و خانه‌سازی برای افراد کم درآمد ملکی را وقف کنند.‌
وی با بیان اینکه رسالت اداره اوقاف بر مبنای اجرای نیت واقفین است، عنوان کرد: ادارات اوقاف امورات مربوطه را بر اساس نیت واقفین انجام خواهند داد و نمی‌توانند در کارهای خیر دیگری به عموم مردم خدمت‌رسانی کنند.
وی خاطر نشان کرد: در استان‌های دیگر کشور تنوع بسیار در امر وقف وجود دارد و ما شاهدیم سازمان اوقاف کشور در زمینه‌های مختلف با اجرای نیت واقفان در حال خدمت‌رسانی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان اضافه کرد: در این حال که بیشتر موقوفات کردستان برای مساجد است ولی در زمینه کمک به مستمندان و فقرا بر اساس نیت واقف و کمک به طلاب علوم دینی، به بیماران و کمک به هیئت‌های مذهبی نیز موقوفاتی در این استان وجود دارد.
رستمی به توسعه و گسترش امر وقف اشاره کرد و اظهار داشت: در این چند سال شاهد توجه بیشتر مردم به امر وقف هستیم.
وی به ثبت 25 موقوفه جدید طی دو سال اخیر اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به مشاوره‌ اداره اوقاف به واقفین توانستیم بر اساس نیاز روز استان این موقوفات را هدایت تا نیت واقف در این راستا قرار داده شود.
انتهای پیام/ح10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول