اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد دانشگاهی قزوین:

برگزار نکردن کرسی‌های آزاداندیشی انجام ندادن تکلیف ولایی است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین گفت: عدم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فرار از مسئولیت، بی‌توجهی و انجام ندادن تکلیف ولایی را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند.

برگزار نکردن کرسی‌های آزاداندیشی انجام ندادن تکلیف ولایی است
حسین فائزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای کرسی‌های آزاداندیشی به سال 76 باز می‌گردد و حوزه‌های علمیه نخستین مخاطب مقام معظم رهبری بوده‌اند ولی متأسفانه تا کنون از برگزاری کرسی‌ها خودداری کرده‌اند که این مسئله، فرار از مسئولیت،‌ بی‌توجهی و انجام ندادن تکلیف ولایی را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند.

* دانشگاه پیام نور پرچم‌دار برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی
وی افزود: بعد از اجرا نشدن کرسی‌های آزاد‌اندیشی در حوزه‌ها، برگزاری این امر مهم از دانشگاه مطالبه شد ولی تا به امروز به جز دانشگاه پیام نور هیچ دانشگاهی این کرسی‌ها را با قالب استاندارد و تعریف شده برگزار نکرده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین ادامه داد: در سال جاری دانشگاه پیام نور تاکستان در 20 آذر ماه با موضوع روابط دختر و پسر، دانشگاه پیام نور قزوین در 22 آذر ماه با موضوع حجاب و دانشگاه پیام نور بویین‌زهرا در تاریخ 27 آذر ماه با موضوع حجاب با اجرا و همکاری جهاد دانشگاهی قزوین‌ برگزار‌کننده این دوره‌ها بوده‌اند.
فائزی با تأکید بر ضرورت تشکیل کرسی‌های آزاد‌اندیشی بیان کرد: وقتی دانشجو مشاهده می‌کند که می‌تواند با عقل صحبت کند و در یک فضای منطقی و آرام حرف‌های خود را در رابطه با آن موضوع بیان کند دیگر برای بازگو کردن نظرات خود مجبور به انجام رفتارهای ناهنجار نمی‌شود.

* حاکمیت عقل و برهان نتیجه کرسی‌های آزاد‌اندیشی
وی با اشاره به اثرات مطلوب برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: نتیجه کرسی‌های آزاد‌اندیشی حاکمیت عقل و استدلال و برهان در حوزه و دانشگاه است؛ هیاهو، غوغا، آشوب، گرد و خاک و تنش نتیجه خروج از حوزه عقل است و جریان باطل مانند کف روی آب است که وقتی حرفش را بازگو کند همه متوجه تهی بودن آن می‌شوند.

* داوری کرسی‌ها توسط اساتید دانشگاه

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین در رابطه با داوری کرسی‌های آزاد‌اندیشی تشریح کرد: داوران تعیین شده برای این دوره‌ها از میان مدیران، معاونان استانی و اساتید دانشگاهی که با موضع مورد بحث آشنایی دارند انتخاب می‌شوند، شرح وظایف داوران این است که بر روند قاعده‌مند بودن و منطقی بودن بحث‌ها نظارت کنند و نگذارند بحث‌ها تبدیل به جدل و هیاهو شود لذا نقش داوران در اجرای کیفی برنامه‌ها از اصول اولیه در کرسی‌‌های آزاد‌اندیشی است.

* آمادگی جهاد دانشگاهی برای برگزاری کرسی‌ها در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها
فائزی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی با اجرای این سه برنامه از برکات بی‌شمار کرسی‌های آزاد‌اندیشی برخوردار شده است و حاضر است با تمام دانشگاه‌های استان و همچنین حوزه علمیه در راستای اجرای هر چه صحیح‌تر این کرسی‌ها همکاری لازم را داشته باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین ادامه داد: متأسفانه برخی از مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های استان مطرح می‌کنند که در اجرای کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه مخالفی وجود ندارد ولی به اعتقاد بنده این قضیه با عقل همخوانی ندارد چراکه در موضوعات مورد بحث در کرسی‌های آزاد‌اندیشی مخالف‌ها و موافق‌ها، هر دو حضور دارند.
فائزی در پایان خاطرنشان کرد: هر دانشگاهی که از برگزاری این کرسی‌ها خودداری کند دو علامت خواهد داشت نخستین آن نداشتن تعریف صحیح از کرسی‌های آزاد‌اندیشی و دومین علامت عدم ولایت‌پذیری.
انتهای پیام /ج10/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول