اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاونت نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش هرمزگان:

تنها 200 نفر از جمعیت 40 هزار نفری سیریک بی‌سوادند

خبرگزاری فارس: معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش هرمزگان تعداد بی‌سوادان شهرستان 40 هزار نفری سیریک را برابر با 200 نفر اعلام کرد و گفت: این شهرستان به زودی به عنوان "نخستین شهرستان بدون بی‌سواد" در کشور مطرح می‌شود.

تنها 200 نفر از جمعیت 40 هزار نفری سیریک بی‌سوادند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در حالی که طی سال‌ گذشته از طرف سازمان نهضت سوادی‌آموزی سابق نرخ بی‌سوادی در شرق هرمزگان برابر با 30 درصد اعلام شده بود، معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش هرمزگان نرخ بی‌سوادی در شهرستان سیریک را که در شرق هرمزگان قرار دارد برابر با دو درصد اعلام کرده است که این آمار در نوع خود می‌تواند جای بحث بسیار داشته باشد چرا که بی‌گمان تعداد پیرمرد و پیرزنان در این شهرستان که اغلب جمعیت بی‌سواد کشور را تشکیل می‌دهند، بیش از چند صد نفر است.
هر چند شهرستان‌های بندر جاسک و بشاگرد نیز در شرق هرمزگان قرار دارند، اما سیریک که به تازگی از شهرستان میناب جدا شده است با جمعیت بالای 40 هزار نفری می‌تواند در درصد نرخ بیکاری تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
مشخص نیست آمار اعلام شده توسط معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش هرمزگان بر چه اساس و یا الگویی است اما احساس می‌شود رقم حقیقی بی‌سوادان در شهرستان‌ مذکور بالاتر از رقم عنوان شده باشد.
نکته جالب پیرامون گفته‌های "موسی جم" به عنوان مسئول معاونت نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش هرمزگان این است که این گفته‌ها و آمار مذکور در همایشی با عنوان "ریشه‌کنی و محو بی‌سوادی در شهرستان سیریک" عنوان شده است که باید گفت زمانی که آمار باسوادان در این شهرستان برابر با 98 درصد است شاید نیاز به برگزاری اینگونه همایش‌ها نباشد چراکه این رقم از نرخ بی‌سوادی حتی بعضا کشورهای بسیار توسعه یافته نیز بهتر و پایین‌تر است.
معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش هرمزگان در این همایش گفته است: طبق آمار و اطلاعات اعلام شده از سوی مدیریت آموزش و پرورش سیریک، 98 درصد مردم این شهرستان باسواد هستند و تنها حدود دو درصد از جمعیت 40 هزار نفری شهرستان که تعداد آنها برابر با 200 نفر است، بی‌سواد هستند.
موسی جم ‌بیان داشته است: شهرستان سیریک در حال حاضر با 52 آموزشیار، تعداد یک‌هزار و 200 سوادآموز را برای فراگیری علم و دانش و سواددار کردن، آموزش می‌دهد.
احتمالا باید به این مسئول یادآور شد که بهتر است منتظر پایان سال برای صدور کارنامه‌های این تعداد از سوادآموزان باشد چرا که ممکن است بخش قابل توجهی از این تعداد که در حال حاضر جزو بی‌سوادان محسوب نمی‌شوند نیز نتوانند کارنامه قبولی خود را در دست راست بگیرند.
جم همچنین ادامه داده است: تا پایان سال جاری بی‌سوادی در این شهرستان ریشه‌کن و محو شود و سیریک عنوان "نخستین شهرستان بدون بی‌سواد استان و کشور" را به خود اختصاص می‌دهد.
هر چند نگارنده اظهار امیدواری می‌کند که آمار مورد بحث بدون کمترین خدشه‌ و شکی درست باشد، اما آنچه که از کوچه و خیابان‌های شهرها و روستاهای شرق کشور و هرمزگان در مورد سواددار بودن پیرها و حتی میانسالان و بعضا کودکان برمی‌آید، گویای چیز دیگری است، چرا که نباید فراموش کرد در زمان طاغوت به ویژه در مبحث آموزشی بی‌عدالتی‌های گسترده‌ای در حق مردمان این بخش از کشور شده است و امروز تعداد قابل توجهای از آن نسل از جوانانی که در آن زمان باید سواد می‌آموختند پیر شده‌اند.
از طرفی دیگر نیز باید به مسئولان یادآور شد که صرف حضور افراد در کلاس‌های سوادآموزی به منزله باسواد شدن و یا توانمند شدن آنها در امر خواندن و نوشتن نیست.
به اذعان بسیاری از کارشناسان آموزشی و اجتماعی در زمان‌های میانسالی و بزرگسالی علاوه بر مقاومت بر امر یادگیری، مطالب فرا گرفته شده نیز در ذهن افراد فرار و موقتی است که این مسئله نیز به نوعی تلاش‌های چند ساله دستگاه سوادآموزی به این قشر را به نوعی کم‌اثر و بعضا در ابعادی گسترده ناموفق جلوه داده است.
امروزه در سراسر کشور و به تعداد وفور هستند کسانی که دارای کارنامه‌ها و گواهینامه‌های پایانی و یا مقدماتی سواد‌آموزی هستند اما دیده می‌شود که از پس خواندن و نوشتن ساده‌ترین و روزمره‌ترین امور مورد نیاز خویش نیز برنمی‌آیند.
در حالی که طی ماه‌های اخیر تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور اعلام آمادگی خود را برای برپایی جشن پایان بی‌سوادی اعلام کرده‌اند، انتظار این است با نگاهی واقعی و حقیقی و به دور آمار زدگی، مسئولان در بعد کلان نگاهی ویژه را به امر سواد‌آموزی داشته باشند.
هرچند که بسیاری از منتقدان،‌ پس از راه‌اندازی معاونت سوادآموزی در آموزش و پرورش به بهبود شرایط و حقیقی شدن دست کم آمار سوادآموزی و اصل سوادآموزی امیدوار شده‌اند، اما گاه بیان آماری همانند آمار بی‌سوادان در سیریک سبب بروز دلسردی‌هایی در این زمینه می‌شود.
------------
امیر توانگر
------------ 
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول