اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آموزش و پرورش طبس:

طبس از موفق‌ترین شهرستان‌ها در سوادآموزی است

خبرگزاری فارس: مدیر آموزش و پرورش طبس گفت: بی‌سوادی در طبس از 47.3 درصد در سال 1357 به 2 درصد در سال جاری کاهش یافته که این میزان از میانگین بی‌سوادی کشور بسیار پایین‌تر است.

طبس از موفق‌ترین شهرستان‌ها در سوادآموزی است
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، غلامحسین طاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: باتوجه به گستردگی سرزمینی شهرستان طبس، سوادآموزی در این منطقه بسیار دشوارتر و دارای ویژگی‌هایی خاص است، اما با این وجود طبس جزو شهرستان‌های موفق استان، و یزد نیز از استان‌های پیشتاز در کشور در زمینه سوادآموزی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 95 درصد کل جمعیت کشور و بیش از 92 درصد در گروه سنی 10 تا 49 سال کشور باسواد هستند و میزان باسوادی در طبس هم 97.7 درصد از کل جمعیت و 65.3 درصد در گروه سنی 10 تا 49 سال است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 حدود 47.3 درصد از جمعیت شهرستان طبس بی‌سواد بوده‌اند که این میزان در سال جاری به دو درصد رسیده است که رشدی قابل توجه است.
وی یادآور شد: هم‌اکنون براساس اطلاعات حاصل از سرشماری و خوداظهاری افراد، 913 نفر در شهرستان طبس بی‌سواد معرفی شده‌اند که شامل 520 نفر در بخش مرکزی، 267 نفر در بخش دستگردان و 126 نفر در بخش دیهوک است.
طاهری اضافه کرد: پس از پالایش این افراد مشخص شد که از این تعداد 160 نفر بی‌سواد واقعی، 35 نفر مهاجر و تبعه بیگانه، 56 نفر معلول جسمی حاد، 35 نفر معلول ذهنی، 8 نفر فوتی، 308 نفر باسواد، و 59 نفر دارای مدرک مقدماتی هستند، و 43 نفر هم در آدرس مربوطه یافت نشده و وضعیت 209 نفر دیگر نیز هنوز تعیین نشده است که تا پایان ماه جاری وضعیت تمامی این افراد تعیین خواهد شد.
وی با بیان اینکه از نظر قوانین، فردی که قادر به خواندن و نوشتن متون روان فارسی و روانخوانی قرآن مجید باشد باسواد تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح سوادآموزی مدرسه‌محور در مدارس شهرستان طبس در حال اجراست که در قالب این طرح مدیر یا معاون هر مدرسه به عنوان مسئول سوادآموزی آن مدرسه تعیین شده و اقدام به شناسایی و جذب بی‌سوادان در محدوده جغرافیایی مدرسه می‌کند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس گفت: از سال 1362 تاکنون سه هزار کلاس سوادآموزی با 36 هزار نفر کلاس در قالب دوره‌های مقدماتی، تکمیلی، پایانی و پنجم برگزار شده که در این ارتباط 25 هزار مدرک نیز صادر شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 12 کلاس با 86 نفر سوادآموز در طبس فعال است و 75 نفر هم به صورت فرد به فرد در حال سوادآموزی هستند.
طاهری ادامه داد: تاکنون 560 نفر به عنوان آموزشیار در امر سوادآموزی در طبس مشارکت داشته‌اند که از این تعداد 554 نفر تا پایان سال گذشته تعیین تکلیف و استخدام شده‌اند و شش نفر هم به صورت حق‌التدریس مشغول فعالیت هستند.
وی عنوان داشت: در بین افرادی که از حالت بی‌سوادی مطلق وارد کلاس‌های سوادآموزی شده‌اند برخی وارد دانشگاه شده و با طی مدارج علمی حتی تا مقطع دکترا نیز پیش رفته‌اند که با بررسی‌های انجام شده 43 نفر طبسی دارای مدرک کارشناسی شناسایی شده‌اند که علم‌آموزی را از حالت بی‌سوادی مطلق در کلاس‌های سوادآموزی آغاز کرده‌اند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول