اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تعطیلی تنها پرواز فرودگاه طبس؛

فرودگاه طبس باد می‌خورد

خبرگزاری فارس: با تعطیلی موقت پرواز طبس - تهران که تنها پرواز فرودگاه طبس به‌شمار می‌رفت، اکنون این فرودگاه فعالیت خاصی نداشته و باد می‌خورد.

فرودگاه طبس باد می‌خورد
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، تا چندی پیش فرودگاه طبس که یکی از مجهزترین فرودگاه‌های شرق کشور محسوب می‌شود تنها دارای پرواز طبس - تهران بود که این پرواز دو روز در هفته به صورت رفت و برگشت فعال بود.
در اسفند ماه سال 1389، به دلیل مشکلات ناوگانی هواپیمایی تابان، پرواز طبس - تهران متوقف شد و از طریق رایزنی و هماهنگی صورت گرفته با شرکت هواپیمایی هسا، پرواز طبس - تهران - اصفهان برقرار شد، اما اکنون پرواز شرکت هواپیمایی هسا نیز به صورت موقت انجام نمی‌شود.
ظاهراً دلیل تعطیلی این پرواز که معمولاً به صورت چارتر انجام می‌شده، اشکال فنی در یکی از قطعات هواپیما و عدم رعایت استانداردهای مربوطه است که به همین دلیل مجوز این پرواز فعلاً لغو شده، اما بدیهی است که در صورت رفع مشکل فنی و تأیید ایمنی، این پرواز مجدداً برقرار خواهد شد.
این درحالی است که چندی پیش عزیز بهزادی فرماندار شهرستان طبس طی سخنانی از تریبون نماز جمعه، خبر از راه‌اندازی پرواز طبس - مشهد در آینده نزدیک داده بود، اما نه تنها این پرواز برقرار نشد، بلکه اکنون پرواز طبس - تهران هم موقتاً تعطیل شده است.
نکته حائز اهمیت اینجاست که تعطیلی این هواپیما حتی به صورت موقت باعث می‌شود که مسافران روی سفر با هواپیما حساب باز نکرده و به طور کلی دور پرواز را خط بکشند، و ترجیح دهند که سفر خود را با سایر وسایل حمل و نقل مانند قطار یا اتوبوس انجام دهند.
علاوه بر این باتوجه به اینکه سیستم مالی فرودگاه‌ها به صورت درآمد هزینه است، هم‌اکنون فرودگاه طبس با دارا بودن هزینه زیاد، اما هیچ گونه درآمد قابل توجهی ندارد.
سیستم روشنایی فرودگاه طبس هم غیراستاندارد است و برای بهسازی به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد که با این کار امکان برقراری پرواز در طول 24 ساعت در فرودگاه طبس امکان‌پذیر خواهد شد و باتوجه به اینکه در حال حاضر فرودگاه طبس درآمدی ندارد باید برای اجرای پروژه بهسازی روشنایی باند فرودگاه طبس، از محل منابع مالی شهرستانی مساعدت شود.
البته فرودگاه طبس ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی نیز دارد به طوری که این فرودگاه در قلب کویر ایران از لحاظ تعداد و تنوع دستگاه‌ها و سیستم‌های هوانوردی و نقش‌آفرینی در هدایت پروازهای عبوری، یکی از مهمترین فرودگاه‌های جنوب شرق کشور است.
فرودگاه طبس به لحاظ موقعیت در تقاطع راه‌های مختلف هوایی قرار دارد، که با دارا بودن دستگاه‌هایی همچون سیستم کمک ناوبری vor/dme، سیستم کمک ناوبری ndb، سیستم کمک ناوبری radar، سیستم ارتباطی rcag و فرکانس‌های vhf از جایگاه مطلوب و پراهمیتی برخوردار است.
تکمیل و افتتاح ترمینال مسافری و ساختمان‌های جانبی آن، نصب دستگاه کمک ناوبری vor/dme برای افزایش ایمنی پروازهای عبوری و فرودگاهی به‌ویژه در شرایط جوی نامساعد، نصب و راه‌اندازی موتور ژنراتور برق اضطراری فرودگاه، نصب دستگاه x-ray در سالن ترانزیت فرودگاه، نصب سیستم رکورد جدید برای ضبط مکالمات خلبان و کنترلر برج مراقبت پرواز، نصب و راه‌اندازی فرکانس گارد در برج مراقبت پرواز، تهیه نقشه layout فرودگاه، و تبدیل ترمینال قدیم فرودگاه به رستوران بین‌راهی برای رفاه حال مسافران هم از مهمترین اقدامات اخیر انجام شده در فرودگاه طبس است.
فرودگاه طبس با مساحت 681 هکتار از نیمه دوم سال 1374 عملیاتی شده و پذیرای هواپیماهای بدنه متوسط و بدنه کوچک است.
باند این فرودگاه دارای سه هزار متر طول و 45 متر عرض از نوع آسفالت روسازی شده و پارکینگ این فرودگاه نیز برای پارک چهار هواپیما آماده است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول