اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی:

میراث فرهنگی ایران باید در دنیا رکورد بزند

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی گفت: همانطور که ایران در ورزش رکورد دنیا را می‌زند لازم است در میراث فرهنگی هم در دنیا رکورد بزنیم.

میراث فرهنگی ایران باید در دنیا رکورد بزند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ویدا توحدی پیش از ظهر امروز در نخستین مراسم داوری نشان ملی مرغوبیت محصولات صنایع دستی منطقه شمال ایران که در اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: در ابتدا لازم است از برپایی نمایشگاه صنایع دستی قزوین در تهران تشکر کنم چرا که این نمایشگاه براساس اظهارنظر افراد مختلف، نمایشگاهی موفق بود.
وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها حمایت مدیرکل میراث فرهنگی کمرنگ است اما در استان قزوین مدیرکل میراث فرهنگی استان که از مدیران جوان و پرانرژی است موجب افتخار مجموعه ما هستند.
مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی کشور افزود: مُهر اصالت موضوع مهمی است چراکه صنایع دستی در حوزه بین‌المللی باید به خوبی مطرح شود و ما باید روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در این زمینه چندین دوره کارگاه آموزشی در استان‌های مختلف برگزار شده اما در حالی که در یکی، دو استان هنوز این کارگاه برگزار نشده؛ در استان قزوین دو دوره شاهد برگزاری این کارگاه آموزشی هستیم.
توحدی عنوان کرد: هدف ما از برگزاری این دوره‌های آموزشی این است که ایران بتواند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد و تاکنون توانسته‌ایم در سه دوره فعالیت بین‌المللی رکورد منطقه‌ای را بشکنیم.
وی اعلام کرد: در سال 2010 سازمان یونسکو طی نامه‌ای به ایران اعلام کرده است که آمار ارائه شده و فعالیت‌ها نشان می‌دهد نیروهای قوی در این زمینه وجود دارد بنابراین ما استعدادها و توانایی‌هایی داریم که باید از این توانایی استفاده کنیم و در محافل بین‌المللی نیروهایی داریم که می‌توانند برای ارتقا فعالیت‌هایمان کار کنند.
مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی کشور تصریح کرد: به هر حال باید دست به دست هم دهیم چرا که کار استانی نیست بلکه بین‌المللی است یعنی همانطور که در ورزش توانسته‌ایم رکورد دنیا را بزنیم باید در حوزه میراث فرهنگی نیز در دنیا رکورد بزنیم.
وی اظهار کرد: در این میان لازم است بهترین آثار را جمع‌آوری کنیم البته در این زمینه تنها کیفیت مهم نیست چرا که خیلی از شرایط لازم است به عنوان نمونه ابتکار، تنوع و خلاقیت از شاخصه‌هایی است که در ارزیابی محصولات صنایع دستی در جایگاه بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع ما با برگزاری این برنامه‌های استانی می‌خواهیم توجه به موضوع را زیاد کنیم تا بتوانیم در حوزه بین‌المللی نیز خود را آماده کنیم.
وی توضیح داد: در زمینه برگزاری همایش بین‌المللی، استان اصفهان در نظر گرفته شده که این برگزاری به لحاظ میزان هنرمندان و کارگاه‌های تولیدی است البته شاید برخی مسائل همچون تعصب استانی مطرح شود ولی باید بگویم که حتی در برگزاری برنامه استانی نیست نوع نگاهی که در استان اصفهان حاکم بود شکل استانی نداشت چراکه بحث حضور در عرصه بین‌المللی مطرح است.
مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی کشور افزود: از هر منطقه کشور داوری را برای بررسی آثار انتخاب کرده‌ایم تا کالاها را بررسی کند تا این قضاوتی که بر روی کالاها صورت می‌گیرد علاوه بر اظهار نظرهای افراد در کنارش موضوع دفاع از صنایع دستی مربوطه نیز قابل طرح است.
وی اعلام کرد: هشت استان به عنوان استان منطقه‌ای شمال در این برنامه حضور دارند که استان قزوین نقش پایلوت را دارد.
وی اضافه کرد: انتظار ما از داوران این است که به صورت منطقی به موضوع نگاه کنند و براساس شاخصه‌های اعلام شده امتیاز دهند به عنوان نمونه نخستین موضوعی که در اثر دیده می‌شود شکل و قالب ظاهری است یعنی بحث اُکرومیک و همچنین مواد اولیه مورد توجه است چراکه یونسکو بر رعایت مسائل زیست محیطی و دوری از آلاینده‌های زیست محیطی تأکید دارد.
توحدی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم مباحث صادقانه مطرح شود در دوره قبل برخی رفتند و دروغ هم گفته بودند ولی ما که نمی خواهیم خودمان را فریب دهیم بنابراین یکی از مسائل مورد توجه موضوع کیفیت است چراکه کیفیت نباید به مصرف کننده آسیب برساند.
وی تأکید کرد: قابل حمل بودن و کم صدایی از ویژگی‌های شاخصی است که در بررسی آثار مورد توجه است حال امروز پس از بررسی آثار، آثار برگزیده صنایع دستی انتخاب و تا مهر ماه سال آینده همین‌جا باقی خواهند ماند تا در مهر ماه سال آینده برای قضاوت به محل برگزاری همایش فرستاده شود.
مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی کشور در خصوص شاخصه‌های نشان ملی مرغوبیت در صنایع دستی بیان کرد: در بررسی مرغوبیت صنایع دستی مسائلی همچون احترام محیطبه ارزش‌های  در بکارگیری مواد و تکنیک‌های تولید با رویکردهایی همچون بکارگیری مواد و رنگ‌های خام، تأمین پایدار مواد خام و استفاده از محصولات قابل بازیافت است.
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی نیز با رویکرد رعایت و توجه به قوانین کار، رعایت و توجه به حقوق هنرمند و کمک به جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
توحدی اضافه کرد: نمایش مرغوبیت و کیفیتی که بتواند در صنایع دستی معیار واقع شود نیز با عنوان‌هایی همچون مرغوبیت مواد اولیه، طراحی مناسب، مهارت‌های اصلی  شیوه تولید) و پرداخت نهایی قابل توجه است.
وی عنوان کرد: قابلیت‌های بازاریابی محصولات صنایع دستی که توانمندی عرضه در بازارهای دنیا را دارند با شاخصه‌هایی همچون نسبت بین قیمت و کیفیت، عملکرد محصول (کاربرد)، در رقابت‌پذیری و عرضه در بازار جهانی، بسته‌بندی و ایجاد اشتغال پایدار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدیرکل اداره توسعه و ترویج صنایع دستی کشور گفت: ابتکار در طراحی و تولید با زیر شاخه‌های کیفیت طرح، ترکیب رنگ و جنبه‌های خلاقانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بیان هویت فرهنگی و ارزش‌های زیباشناختی سنتی نیز با معیارهایی همچون الهام‌پذیری، هویت و زیبایی‌شناسی سنتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
در ادامه مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی میراث فرهنگی کشور گفت: در ابتدا لازم است از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی قزوین در تهران تشکر کنم چرا که یکی از ویژگی‌های برجسته این نمایشگاه حضور صنعتگران و هنرمندان جدید بود.
کامران سبزه میدانی ادامه داد: موضوع مُهر اصالت بحثی است که در سازمان به طور جدی پیگیری می‌شود و ما نیز در این زمینه تأکید زیادی داریم چون می‌تواند در کیفیت بخشی به صنایع دستی مفید فایده واقع شود.
وی یادآور شد: بحث کمیت امر مهمی است ولی باید کمیت را کاهش دهیم تا کیفیت ارتقا یابد یعنی اگر قرار است در مجامع بین‌المللی شرکت کنیم باید بسترهای مناسب و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.
انتهای پیام/خ10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول