اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

اجرای 85 طرح پژوهشی میراث فرهنگی در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجرای 85 طرح پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی خبر داد.

اجرای 85 طرح پژوهشی میراث فرهنگی در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا بذرگر بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران به جزییات این برنامه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اوایل سال آینده با توجه به اهمیت بالای معماری دست‌کنی، کنگره‌ای با این موضوع برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین تا پایان امسال همایش جنگ جهانی دوم در شیراز برگزار می‌شود.
بذرگر در بخش دیگری از سخنان خود، از انعقاد تفاهمنامه همکاری پژوهشی و آموزشی میان پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و موسسه مطالعات تمدن‌های خاورمیانه شورای پژوهش ملی ایتالیا خبر داد و افزود: این دو مرکز تمایل دارند به منظور پژوهش و انتشارات دانش میراث فرهنگی مادی در حوزه‌های مرتبط با باستان‌شناسی، انسان‌شناسی، با یکدیگر همکاری کنند.
بذرگر بیان کرد: بر اساس این تفاهمنامه هیچ‌یک از اموال مکشوفه حاصل از پژوهش‌ها و کارهای میدانی باستان‌شناسی از کشور خارج نمی‌شود و طرفین متحد شده‌اند تا در زمینه مشاوره آموزش و پژوهش با یکدیگر همکاری کنند.

* کاوش‌های باستان‌شناسی در خراسان شمالی
وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه کاوش‌های باستان‌شناسی در خراسان شمالی با مشارکت کشور ایتالیا خبر داد و افزود: این تفاهمنامه همکاری برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به صورت سه‌جانبه بین این استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هیئت‌های موسس باستان‌شناسی ایتالیا امضا شد.
بذرگر گفت: با امضای این تفاهمنامه، همکاری هیئت‌های باستان‌شناسی ایتالیا طی پنج سال عملیات کاوش عرصه‌های باستانی در خراسان شمالی به ویژه در حاشیه رودخانه (کال شور) واقع در شهرستان‌ جاجروم انجام می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از یک‌سال و نیم پیش برای طرح پیشنهادی کاوش مشترک باستان‌شناسی در این استان پیگیری کرده بود.
وی ادامه داد: بر اساس شواهد تاریخی مستندات باستان‌شناسی پیشینه زندگی در خراسان شمالی به دوران نوسنگی و حدود پنج تا 8 هزار سال قبل می‌رسد.

* برگزاری کنگره معماری و شهرسازی
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری چهارمین کنگره معماری و شهرسازی ایران خبر داد و تصریح کرد: این کنگره با محوریت تاریخ معماری و شهرسازی در جهان و ایران امسال برگزار می‌شود.
وی گفت: این کنگره با چشم‌انداز تدوین تاریخ معماری و شهرسازی ایران، با محوریت جهان ایرانی و باستان‌شناسی ایران قدیم برگزار می‌شود.
بذرگر خاطرنشان کرد: این کنگره برای رسیدن به چشم‌انداز خود، یعنی تدوین تاریخ معماری و شهرسازی ایران، نیازمند بسیج ملی و سراسری تمام نهادها و موسسات علمی و پژوهشی کشور است و در همین راستا نیز استان‌ها موظف به بررسی تاریخ و معماری شهرسازی منطقه خود با دقت و جزئیات بیشتر شده‌اند.
وی افزود: محورهای این همایش و فراخوان عمومی آن نیز به زودی اعلام می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول