اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

حکایت ناله‌های مردم جنوب کرمان از نبود آب شرب بهداشتی

خبرگزاری فارس: نبود آب شرب بهداشتی و بیماری‌های ناشی از آن حکایت تکراری مردم جنوب کرمان است که دائم پاسخ کمبود اعتبارات را می‌شنوند.

حکایت ناله‌های مردم جنوب کرمان از نبود آب شرب بهداشتی
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، با توجه به اقدامات خوبی که از ابتدای دولت نهم در مناطق مختلف جنوب استان کرمان آغاز شده، اما هنوز مسئله نبود آب شرب بهداشتی در بعضی مناطق جنوبی استان کرمان در محافل خبری وجود دارد و این در حالیست که در دولت‌های قبل هیچگاه به مردم جنوب کرمان توجه چندانی نشد و همواره مظلوم واقع شدند.   
مردم این مناطق مجبور هستند برای مصارف خوراکی از آب کشاورزی و غیر استاندارد و غیر بهداشتی استفاده کنند که این مسئله موجب بروز بیماری‌های کلیوی، روده‌ای و انگلی در میان مردم و به ویژه کودکان شده است.
به طور مثال مردم روستای کهن چراغ که در فاصله پنج کیلومتری مرکز شهر رودبار جنوب واقع شده‌اند با مشکل نبود آب آشامیدنی سالم بهداشتی مواجه هستند، مردم این روستا برای رفع تشنگی، تأمین آب و تهیه غذای خود مجبور هستند از مرکز شهر آب را با دبه‌های 20 لیتری تهیه و حمل کنند.
عده‌ای نیز که فاقد وسایل نقلیه هستند، باید از آب کشاورزی با طعمی شور استفاده کنند و این مسئله موجب بروز بیماری‌های صعب‌العلاجی در میان آنها شده است.
فاطمه یکی از زنان این روستا برای نشان دادن عمق فاجعه آب شرب و غیربهداشتی روسری خود را داخل آب یکی از موتورپمپ‌های کشاورزی کرد و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه و گرفتن رطوبت لباس متوجه شوره‌های به جا مانده بر لباس شد.  
سؤال سمیه یکی از دختران روستا این بود که مگر ما جزو آمار این کشور به حساب نمی‌آییم که باید اینگونه زندگی کنیم، گناه ما چیست.
مریم یکی دیگر از اهالی روستا به خبرنگار فارس گفت: بی‌آبی در اینجا که نزدیک‌ترین روستا به مرکز شهر است، بیداد می‌کند، وای به حال روستاهای دوردست.
 
* شاخص بهره‌مندی آب شرب رودبار جنوب 40 درصد است
الیاس بازگیر فرماندار رودبار جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شاخص بهره‌مندی آب آشامیدنی بهداشتی در رودبار جنوب حدود 40 درصد است که در مقایسه با شاخص 74 درصد کل کشور حدود 34 درصد پایین‌تر است.
‌وی بیان کرد: در حا‌ل حاضر حدود هفت مجتمع آب آشامیدنی در روستاهای رودبار جنوب در دست احداث است که به دلیل کمبود اعتبار کار ساخت این پروژه‌ها با مشکل مواجه شده است.  
بازگیر با اشاره به تعدادی از این پروژه‌ها افزود: مجتمع آب شرب روستای چاه‌حسن که کار ساخت آن از سال 87 آغاز شده تاکنون فقط هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی تصریح کرد: در صورت ‌راه‌اندازی این مجتمع بیش از 55 خانوار روستایی با جمعیتی بالغ بر 7 هزار و 600 نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.
بازگیر خاطرنشان کرد: کار احداث مجتمع آب شرب چاه‌علی و کولکان از سال 83 آغاز و تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فرماندار رودبار جنوب عنوان کرد: با راه‌اندازی این مجتمع 20 روستا با جمعیتی بالغ بر 10 هزار و 120 نفر زیر پوشش آب شرب بهداشتی قرار می‌گیرند.
وی بیان کرد: احداث مجتمع آب شرب عباس‌آباد میرسکره از سال 87 آغاز و دارای 13 درصد پیشرفت فیزیکی است که با احداث این مجتمع 10 روستا با جمعیتی بالغ بر 4 هزار و 300 نفر از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی و سالم برخوردار می‌شوند.
بازگیر گفت: کار ساخت مجتمع آب شرب حیدر‌آباد صولوئیه‌ از سال 87 آغاز شده و دارای 82 درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی افزود: در صورت بهره‌برداری از این مجتمع هفت روستا با جمعیتی بیش از 5 هزار نفر از مشکل کمبود آب آشامیدنی نجات پیدا می‌کنند.
بازگیر اظهار داشت: مجتمع آب آشامیدنی عزیزآباد کپری که کلنگ آن در سال 86 به زمین خورد‌ه در حال حاضر چهار درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت اتمام کار احداث آن مشکل کمبود آب شرب سالم 23 روستا با جمعیتی بالغ بر 6 هزار و 540 نفر برطرف می‌شود.
وی افزود: احداث مجتمع آب شرب گلدشت و لب فراوان در سال 87 آغاز به کار شده و اکنون تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از تکمیل آن 23 روستا با بیش از 4 هزار و 730 نفر جمعیت از نعمت آب سالم بهر‌ه‌مند می‌شوند.
فرماندار رودبار جنوب تصریح کرد: مجتمع آب شرب آب حیات که سال شرع به کار احداث آن 88 بوده، تاکنون دو درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تکمیل آن 17 روستا را با 4 هزار و 300 نفر جمعیت زیر پوشش قرار می‌گیرند.
بازگیر بیان داشت: برای تکمیل این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان نیاز است که با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و همچنین گذشت زمان این اعتبار هر ساله افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش فارس با بهره‌برداری از این پروژه‌ها مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی‌ بیش از 173 روستا با جمعیتی بالغ بر 48 هزار و 535 نفر برطرف می‌شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول