اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی فارس تاکید کرد:

کشت گیاهان دارویی در مراتع فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: باید به کشت محصولات گیاهی و دارویی به عنوان فرایندهای اقتصادی مراتع این استان برای تولید انبوه توجه ویژه داشت.

کشت گیاهان دارویی در مراتع فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کاظم بردبار بعد از ظهر امروز در دومین جلسه مجمع عمومی انجمن صنفی کارفرمایی مرتع‌داران شمال استان فارس که با حضور معاونان، روسای اداره‌های منابع طبیعی شهرستانهای این استان، کارشناسان ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و نیز جمعی از مرتع‌داران تشکیل شد، اظهار داشت: تشکیل این انجمن در راستای اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و برای بهبود وضع اقتصادی طرح‌های مرتع‌داری، ریشه‌یابی و حل مسائل مرتع‌داران است.
وی از بهره‌برداران به عنوان صاحبان اصلی منابع طبیعی و مالکان مراتع یاد کرد و گفت: بیشترین بهره‌برداری از مراتع زمانی امکان‌پذیر می‌شود که ضمن رعایت اصول حفاظت، احیا و توسعه، به مقوله تجدید شوندگی مراتع توجه بیشتری شود.
این مسئول با بیان اینکه تولید مستمر و رسیدن به بیشترین بهره‌وری انسان از مراتع از جمله دغدغه‌های اساسی منابع طبیعی به شمار می‌رود، بیان داشت: بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی با استفاده از دانش بومی و تجارب مرتع‌داران در حل مسائل آکادمیکی نقش مهمی در ساماندهی نظام احیا و بهره‌برداری از منابع و مراتع دارد.
بردبار همکاری مرتع‌داران در رفع مشکلات مراتع را اجتناب‌ناپذیر دانست و اضافه کرد: تشکیل انجمن‌های صنفی مرتع‌داران و استفاده از دانش بومی در حل مشکلات مراتع موثر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه استقبال کم مرتع‌داران از اجرای طرح‌های مراتع، به دلیل عدم مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌ها است تصریح کرد: با ایجاد تشکیلات منسجم استقبال این قشر از اجرای طرح‌های مرتع‌داری افزایش می‌یابد.
بردبار با بیان اینکه وضعیت مرتع‌داران در حال حاضر پایین‌تر از حد مطلوب است ادامه داد: عدم حمایت از انجمن‌های صنفی کارفرمایی مرتع‌داران و بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به ارائه تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره به مرتع‌داران موجب کم‌رنگ شدن اهمیت حفاظت از مراتع شده است.
وی با بیان اینکه دامداران استان فارس سهم بزرگی از تولید گوشت قرمز کشور را به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: تمرکز سرمایه‌های جاری مرتع‌داران با مشارکت آنان در طرح‌های عظیم اقتصادی موجب افزایش چرخه تولیدات اقتصادی شده به طوریکه با این روند دست واسطه‌ها و دخالت آنها در این چرخه کوتاه می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه نقش انجمن‌های صنفی در افزایش قدرت چانه‌زنی دستگاه‌های اجرایی نقش اثرگذاری در جذب امکانات و اعتبارات دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون دام مازاد بر ظرفیت مراتع در فارس رقمی نزدیک به دو برابر و در استان‌های دیگر حدود پنج برابر بوده که این امر در عین حال اینکه مطلوب است اما باز جای امیدواری دارد.
این مسئول با اشاره به تنوع و ظرفیت‌های بسیار خوب شمال استان فارس در کشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی خطاب به مرتع‌داران این استان بیان کرد: نباید تنها به تولید علوفه در مراتع بسنده کرد بلکه باید به کشت محصولات گیاهی و داروئی به عنوان فرایندهای اقتصادی مراتع در راستای تولید انبوه توجه ویژه داشت.
وی با بیان اینکه با حذف یارانه در بخش‌های اولیه مختلف اقتصادی شاهد ترک دامداری و انصراف برخی دامداران از نگهداری دام‌ها بوده‌ایم خاطرنشان کرد: در این راستا نقش طبیعت به عنوان منابع تجدید شونده به طور کامل محسوس و تردیدناپذیر به نظر می‌رسد.
این مدیرکل با بیان اینکه فارس در بهره‌برداری از منابع طبیعی و نیز سطح مراتع و تعداد دام سبک سرآمد استان‌های دیگر به شمار می‌رود اضافه کرد: مراتع جزو ذخایر تجدیدپذیر به حساب می‌آیند و این در حالی است که در صورت بی‌توجهی به اهمیت آن به یقین شاهد مشکلات زیست‌محیطی و از بین رفتن پوشش طبیعی در سال‌های آینده می‌شویم.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول