اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/۶۴

مهم‌ترین رویدادهای انتخاباتی افغانستان در ۲۷ روز گذشته

۲۷ روز از آغاز زمان رقابت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد و سیر تحولات در افغانستان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

مهم‌ترین رویدادهای انتخاباتی افغانستان در ۲۷ روز گذشته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در حال حاضر 27 روز از آغاز زمان رقابت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد و سیر تحولات در افغانستان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

در ادامه مطلب مهمترین رویدادهای انتخاباتی افغانستان در این 27 روز را مرور می‌کنیم.

عملکرد موفقیت‎آمیز نیروهای امنیتی افغانستان در جریان مبارزات انتخاباتی

گردهمایی‎ها، همایش‌ها و محافل مختلف مبارزات انتخاباتی در کابل و دیگر ولایت‎های افغانستان تا اکنون در فضایی امن برگزار شده است.

این که تاکنون هیچ چالش عمده وقابل ملاحظه امنیتی در جریان مبارزات انتخاباتی به وجود نیامده نشان دهنده موفقیت نیروهای امنیتی افغان در دفع حملات احتمالی بوده است.

حمله به ستادهای انتخاباتی «عبدالله عبدالله»

در میان رویدادهای انتخاباتی، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله تنها ستادی بوده است که در معرض آسیب‎های امنیتی قرار گرفت.

یک‎روز پیش از آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی، 2 نفر از اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله در ولایت «هرات» در غرب افغانستان کشته شدند.

چند روز بعد نیز یکی دیگر از اعضای این ستاد در ولایت «سرپل» واقع در شمال افغانستان کشته شد.

در تازه‎ترین مورد در ولایت «فاریاب»، یکی از خودروهای کاروان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله با مین کنار جاده‌ای برخورد کرد که در نتیجه آن یکی از اعضای این ستاد جان خود را از دست و یک ‎نفر دیگر زخمی شد.

افزایش شمار مراکز رأی‎دهی فعال در روز انتخابات

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در مرحله نخست، فهرست 6431 مرکز انتخاباتی را برای تأمین امنیت به وزارت کشور افغانستان فرستاده بود اما اکنون شمار مراکز رأی‎دهی باز و فعال به 6775 مرکز رسیده است و با این حساب فقط 396 مرکز دیگر در معرض تهدیدهای امنیتی قرار دارد.

موفقیت‎آمیز بودن عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغان به منظور ایجاد بستری امن برای انتخابات از جمله نکات امیدوارکننده در روند انتخابات افغانستان بوده است.

به گفته مقامات وزارت کشور افغانستان، عملیات‌های نظامی نیروهای افغان برای پاک‎سازی مناطق ناامن از وجود مخالفان و رفع تهدیدات امنیتی انتخابات، از جمله دستاوردهای آنان در این بخش بوده است.

ارائه‎ فهرستی از اولویت‎های کاندیداها به جای بیان اجزای برنامه‎ها و معرفی مکانیزم‎های اجرایی

با این که هر یک از کاندیداها کوشیدند تا با تشریح برنامه‎ها توجه مردم را به خود جلب کنند اما تاکنون هیچ یکی از کاندیداها اجزای برنامه‎ها و مکانیزم‎های اجرایی برنامه‎های خود را به مردم معرفی نکرده است.

به عبارت دیگر هر یک از کاندیداها در مورد مبارزه با فساد اداری، تأمین امنیت، استقرار صلح، شکوفایی اقتصادی، اشتغال‎آفرینی و... به مردم وعده سپرده‎اند اما هیچ یکی از آنان روشن نکرده که چگونه و با استفاده از چه مکانیزمی، این وعده‎ها را محقق خواهد کرد.

وعده امضای پیمان امنیتی با آمریکا

بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی، پیمان امنیتی با آمریکا را امضا خواهند کرد اما هیچ یک از آنان مشخص نکرده که برای امضای این پیمان چه پیش‎شرط‎هایی خواهد داشت و یا برای تحقق پیش‎شرط‎های کرزی برای امضای پیمان یادشده چه برنامه‌ای دارد.

شرکت پرشور مردم در گردهمایی‎های انتخاباتی

تاکنون گردهمایی‌ها و همایش‌های انتخاباتی مختلفی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان برگزار شده که با استقبال مردم این کشور مواجه شده‌اند.

به عنوان نمونه می‎توان به گردهمایی انتخاباتی عبدالله عبدالله در «ورزشگاه غازی» واقع در مرکز شهر کابل اشاره کرد که شمار شرکت‎کنندگان این همایش توسط برخی رسانه‎ها بیش از 30 هزار نفر گزارش شده است.

همچنین شمار شرکت‎کنندگان گردهمایی‌های انتخاباتی «زلمی رسول» و «عبدالرب رسول سیاف» در «خیمه لویه جرگه» بیش از 10هزار نفر تخمین زده شد.

گردهمایی انتخاباتی «گل آغاشیرزوی» در ولایت جنوبی «هلمند»، یکی از ناامن‎ترین ولایت افغانستان نیز با حضور ده‎ها هزار نفر برگزار شد شد.

هشدار کرزی به کاندیداها و تیم‌‌های انتخاباتی آنان

«حامد کرزی»، رئیس جمهور افغانستان به کاندیداهای انتخابات و تیم‌های انتخاباتی آنان هشدار داد که طرفداران هیچ تیم انتخاباتی حق ندارد از نام و آدرس کرزی در مبارزات انتخاباتی خود سوء استفاده کند.

متهم‎شدن دولت‎شدن دولت افغانستان به حمایت از برخی کاندیداهای انتخابات

«عبدالله عبدالله»، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک گردهمایی انتخاباتی، کاخ ریاست جمهوری افغانستان را به حمایت از برخی کاندیداها متهم کرد.

ناکامی «جرگه قومی» در ایجاد ائتلاف میان «زلمی رسول» و «قیوم کرزی»

«جرگه قومی» سران قوم «درانی» مربوط به تبار«پشتون» در افغانستان در کابل برگزار شد و هدف از آن ایجاد ائتلاف میان قیوم کرزی و زلمی رسول اعلام شد اما بی‎نتیجه به پایان رسید.

3 نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هر یک «قیوم کرزی»، «نادر نعیم» و «زلمی رسول» مربوط  به قوم«درانی» می‎باشند، به همین جهت گفته‎ می‎شود این سران قومی گردهم آمده بودند تا با کاهش کاندیداهای متعلق به این قوم، شانس پیروزی یکی از آنان را افزایش دهند.

برخی کاندیداها به دلیل انجام تخلفات انتخاباتی جریمه شدند

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به دلیل انجام تخلفات انتخاباتی جریمه کرد.

در این میان «اشرف غنی احمدزی» به دلیل استفاده از وسایل زرهی دولتی که از زمان انتقال مسئولیت‎های امنیتی نزد وی مانده بود، 50 هزار افغانی جریمه نقدی شد.

این کمیسیون به «عبدالرب رسول سیاف» به دلیل استفاده از خودروی پلیس در جریان مبارزات انتخاباتی خود- که برای تأمین امنیت وی به او داده شده بود- توصیه فرستاد.

کمیسیون یاد شده اعلام کرد که «داود سلطان زوی»، یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری را به دلیل توهین و تهدید کارمندان یکی از شبکه‎های تلویزیونی خصوصی به دادستانی این کشور معرفی خواهد کرد.

اعلام حمایت «گلبدین حکمتیار» از کاندیداتوری «قطب الدین هلال»

گلبدین حکمتیار رهبر یکی از گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان حمایت خود را از کاندیداتوری قطب‌الدین هلال اعلام کرد.

در اطلاعیه‎ای که حزب اسلامی حکمتیار منتشر نمود، خاطرنشان کرد: «اشرف غنی احمدزی» و «عبدالله و عبدالله» نیز از حکمتیار خواستار اعلام حمایت شده بودند اما چون در برنامه‎های خود با خروج نظامیان خارجی از افغانستان موافقت نداشتند، درخواست آنان پذیرفته نشد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول