اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/۴۹

«عبدالله»: عاملان فساد در رأس نهادهای مبارزه با فساد قرار گرفته‌اند

«عبدالله عبدالله» یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: عاملان فساد در رأس نهادهای مبارزه با فساد قرار گرفته‌اند.

«عبدالله»: عاملان فساد در رأس نهادهای مبارزه با فساد قرار گرفته‌اند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری فارس در کابل، «عبدالله عبدالله» یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک نشست تلویزیونی که روز گذشته به میزبانی تلویزیون خورشید برگزار شد، اظهار داشت: نبود عزم و اراده سیاسی لازم در مبارزه با فساد اداری در افغانستان و قرار گرفتن عاملان فساد در رأس نهادهای مبارزه با فساد در این کشور سبب شده است که افغانستان در فساد جزو نخستین کشورها باشد.

عبدالله در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی مقابله وی با فساد به خصوص در خصوص کابل ‌بانک اظهار داشت: در رابطه با موضوع کابل‌بانک و یا هر مسئله دیگر که ارتباط با فساد داشته باشد مبارزه جدی و قاطع لازم است.

وی اطمینان داد که تیم وی اراده سیاسی جدی، لازم و برنامه‎های مشخصی در مورد مبارزه با فساد دارد.

وی در ادامه درخصوص روند کنونی مقابله با متهمان کابل‌بانک تصریح کرد: 2 تن از مسئولان کابل بانک اکنون در زندان هستند و بخشی از پول‎هایی که مفقود شده بود نیز برگردانده شده، اما این اقدامات کافی نیست زیرا به گفته وی بخشی از سرمایه‎های مردم ضایع شده است و هنوز بازنگشته است.

کابل‌بانک یکی از بانک‌های خصوصی و معتبر افغانستان بود که بر اثر ضعف مدیریت در آن به صورت ناگهانی توسط سهام‎داران خود تخلیه شد و تمام دارایی‎های آن به بیرون از افغانستان انتقال داده شد.

تقلب در انتخابات خود یکی از مصادیق جدی و جبران ناپذیر فساد بوده است

عبدالله عبدالله یادآوری کرد که تقلب در انتخابات گذشته به صورت سازمان‎یافته انجام شد و این خود یکی از موارد و مصادیق جدی و جبران ناپذیر فساد در افغانستان بود.

در ادامه این نشست مجری برنامه با اشاره به عذرخواهی دوستم از مردم افغانستان به دلیل شرکت داشتن در جنگ‌های داخلی گفت: آیا شما (عبدالله) نیز به دلیل شرکت داشتن در آن جنگ‌ها لازم می‌بینید از مردم افغانستان عذرخواهی کنید؟

عبدالله در پاسخ به این سؤال گفت: افرادی که پوزش خواستند یا می‎خواهند می‎دانند که از چه کاری پوزش خواسته‌اند و اگر از طرف ما اشتباه صورت گرفته باشد این جرأت را داریم که به اشتباه خود اعتراف کنیم و از مردم خود پوزش بخواهیم.

داوری جانبدارانه و تمایل به تحریف تاریخ افغانستان، شناسایی آغازگران جنگ داخلی را دشوار می‎سازد.

عبدالله عبدالله در ادامه افزود: در مورد تشخیص آغازگران جنگ‎‎های داخلی، شرایط و بسترهای آن باید داوری عادلانه صورت گیرد و نباید با تمایلات شخصی در این مورد قضاوت شود.

این نامزد ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که با تاریخ گذشته باید با دقت و واقع‎بینی لازم برخورد شود نه اینکه جریانی از تحریف تاریخی به راه افتد و روایت‌ دگرگونه و وارونه از این حوادث ارائه شود.

وی در ادامه اذعان کرد که پس از پیروزی مجاهدان و استقرار حکومت آنان در افغانستان، به صورت خواسته و ناخواسته یک تراژدی بزرگ انسانی به وجود آمد.

نظام ریاستی در صورت حاکمیت قانون و تفکیک اختیارات قوای 3 گانه مفید خواهد بود

عبدالله عبدالله در رابطه با تغییر ساختار نظام سیاسی افغانستان گفت که نظام ریاستی، در صورتی که تفکیک صلاحیت‎ها به صورت واقعی و قانونی بین قوای 3 گانه صورت گیرد و قانون حاکمیت داشته باشد مؤثر و کارساز خواهد بود.

به گفته وی، نمونه‌های بهتر و نتیجه‎بخشی از نظام ریاستی در دنیا وجود داشته اما در افغانستان عدم پای‎بندی به قانون سبب شده است که نظام ریاستی به نظام تک‎نفری تبدیل شود و بهترین فرصت‎ها از دست برود و این تجربه‎ای است که افغانستان پشت سر گذاشته است.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: نظام پارلمانی و صدارتی هم دارای پیشینه تاریخی است اما محض موجودیت و شکل‎گیری نظام پارلمان در افغانستان به معنای حل مشکلات این سرزمین نخواهد بود.

در نظام دموکراتیک، نقش‎دهی به احزاب امری ضروری است

عبدالله در ادامه تأکید کرد: هیچ نظام دموکراتیکی را سراغ ندارم که در آن احزاب نقشی نداشته باشند؛ اما در افغانستان به جای نقش داشتن به احزاب یک نوع مخالفت با احزاب و نهادهای سیاسی در طی13 سال گذشته قابل حس بوده است.

زنان نیمی از جمعیت افغانستانند و به این میزان باید در حیات سیاسی و اداری سهیم شوند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد: زنان نصف جمعیت جامعه را تشکیل می‎دهند و برای نقش داشتن آنان در حیات سیاسی و اداری آینده باید زمینه سازی شود.

ایجاد «وزارت امور جوانان» توسط عبدالله

عبدالله عبدالله در مورد جوانان نیز اظهار داشت: اکثر جمعیت افغانستان را جوانان و نوجوانان تشکیل می‎دهند و برای شکوفایی استعداد آنان و رسیدگی به نیازهای این قشر جامعه در نظر دارم که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، وزارتی تحت عنوان وزارت امور جوانان ایجاد شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول