اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زور هدفمندی یارانه‌ها به نان‌های بی‌کیفیت نرسید

وضعیت نامناسب نان و نانوایی‌ها در زنجان

هر چند بعد از آغاز هدفمندی یارانه‌ها وضعیت نسبی نان در زنجان بهتر شد، اما بعد گذشت مدتی در حال حاضر باز هم وضعیت نان به هم ریخته و این بخش دچار نابسامانی شده است.

وضعیت نامناسب نان و نانوایی‌ها در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چند سال پیش وقتی که زمزمه هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور شنیده شد، یکی از موضوعاتی که مورد توجه بود، افزایش و ارتقای کیفیت نان بود، ما هم به امید اینکه کیفیت نان بهتر می‌شود از اجرای این طرح خرسند شدیم، البته ارتقای کیفیت نان تا چند ماه ادامه داشت، اندازه‌ آنها بزرگتر از قبل شد، کیفیت نان بهتر شد و گاهی اوقات مشاهده می‌شد که در روی برخی از نان‌ها از چند عدد «خشخاش» هم استفاده می‌شود، همه این اقدامات جای امید داشت، برای شهروندان از اینکه دیگر مجبور نیستند، نان خریداری شده را پس از یک روز تحویل نمکی دهند، اما حیف که این وضعیت دوام نداشت و پس از مدتی وضعیت به حالت قبل از هدفمندی یارانه‌ها برگشت.

پس از چند ماه از گذشت هدفمندی یارانه‌ها نان‌ها تا حدی کیفیت خود را از دست دادند که می‌توان گفت، حتی زور هدفمندی یارانه‌ها هم به نان بی کیفیت نرسید، انگار حرف‌های زمان هدفمندی فراموش شده بود که می‌گفتند: یارانه نان را بر می‌داریم تا کیفیت نان بالا برود، یارانه را برداشتند اما نان بی‌کیفیت‌تر در سفره‌هایمان گذاشتند و حال که مدتی از هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد فقط شاهد افزایش قیمت نان بودیم و برخلاف قیمت کیفیت نان کاهش یافته است، انگار کیفیت و نظارت واژه‌ای مهجور و گمشده در این بخش است، اما موضوع به همین روال ادامه نداشت، چراکه چندی پیش اعلام شد، نان زنجان در کشور سوم شده است.

*بر اساس پژوهش‌های مرکز غلات کشور، نان زنجان در سکوی سوم ایستاد

چندی پیش بود که شرکت غله استان زنجان با اعلام خبری اعلام کرد که که با بررسی‌های به عمل آمده توسط مرکز پژوهش‌های غلات کشور نان زنجان رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

رسول منصوری گفت: درجه‌بندی نان‌های کشور (مربوط به مهر ماه سال‌جاری) استان زنجان در نمره کیفی نان‌های تافتون، بربری و لواش به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود؛ گندم مورد نیاز استان از نوع مرغوب بوده و در سیلوهای استاندارد و مکانیزه استان نگهداری می‌گردد.

منصوری به موضوع نظارت و کنترل فعالیت کارخانجات آردسازی اشاره کرده و گفت: درجه‌بندی کارخانجات آردسازی سبب شناسایی نقاط ضعف این واحدها شده و اصلاحات و اقدامات لازم در راستای افزایش کیفی آرد استحصالی صورت می‌گیرد.

وی کوتاهی و نقص فنی یکی از واحدهای تولید آرد را در مقطعی کوتاه عامل کاهش نسبی کیفیت آرد عنوان کرده و اعلام داشتند ضمن معرفی واحد مذکور به سازمان تعزیرات حکومتی، مشکل به وجود آمده نیز در اسرع وقت برطرف شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت غله استان زنجان خاطرنشان کرد: مقدار سبوس‌گیری مجاز در انواع آرد تحت کنترل بوده و بر اساس نان تولیدی هر واحد، آرد متناسب آن تحویل می‌شود.

وی ضمن تاکید بر مزایای وجود سبوس در ترکیب انواع نان، اظهار داشت: از آرد لواش 15 درصد، آرد سنگک 7 درصد و آرد بربری 18 درصد سبوس‌گیری شده فلذا نان سنگک دارای بیشترین درصد سبوس گندم است.

انتشار این خبر موجب شد، تا به سراغ واحدهای نانوایی برویم و میزان کیفیت نان را از زبان مردم جویا شویم.

*واحد نانوایی که با آب جوی، مغازه خود را شست و شو می‌دهد

بر اساس گزارش‌های ارسالی به دفتر خبرگزاری فارس در زمینه تخلف برخی از نانوایی‌ها، روز گذشته به سراغ یکی از نانوایی‌ها که از فروش خوبی نیز برخوردار است، رفتیم تا وضعیت نان تولیدی را رصد کنیم، با مشاهدات انجام شده مشخص شد این واحد نانوایی با آب جوی اقدام به شست و شوی مغازه می‌کند و شخصی که در این واحد مشغول است، یک فرد معتاد است.

*مسئولان نظارتی بر کیفیت نان ندارد

یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با تایید مطلب مذکور اظهار داشت: کیفیت نان‌های تولیدی در این واحد مطلوب است و نان‌های این محل بسیار خوشمزه هستند، اما مسئول پخت نان در این نانوایی به مسائل بهداشتی هیچ توجهی ندارد به همین دلیل از چند ماه قبل مشتریان خاص خود را از دست داده است.

علی محمدی که از مشتریان قدیم این نانوایی است، گفت: چند ماه پیش من نیز همانند بسیاری از شهروندان از این نانوایی خرید می‌کردم و علت این امر کیفیت بالای نان‌ها بود، اما چندی پیش متوجه شدم که مسئول پخت در این نانوایی برای شست و شوی مغازه خود از آب جوی استفاده کرده و توجهی به مسائل بهداشتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مسئول پخت در این واحد یک فرد معتاد است، اضافه کرد: شاید یکی از علل رعایت نکردن بهداشت توسط این شخص معتاد بودن و نداشتن شرایط جسمانی مطلوب باشد.

این شهروند زنجانی با ابراز نارضایتی از وضع پخت نان در نانوایی‌ها گفت: جای تاسف است که مسئولان تنها دادن وعده و وعید را یاد گرفته‌اند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

این شهروند زنجانی با درخواست از مسئولان نسبت به کنترل بهداشت بیشتر واحدهای نانوایی تصریح کرد: از زمانی که شاهد تخلف این نانوایی بودم، دیگر میلی برای خوردن غذا ندارم و هر روز این صحنه چندش‌آور چند بار برایم تکرار می‌شود.

*فروش آرد در نانوایی‌ها

دیگر شهروند زنجانی در گفت‌وگو با فارس با ابراز ناراحتی از وضعیت پخت نان در استان اظهار داشت: متاسفانه برخی از نانوایی‌ها به جای پخت نان اقدام به فروش آرد می‌کنند که این امر کار خرید نان را برای مردم مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت نان‌های تولیدی در استان زنجان پایین است، اضافه کرد: برخی از مواقع کیفیت نان های تولید تا حدی پایین می‌شود که گویی هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به موضوع کیفیت نان اظهار داشت: به نظر من در حال حاضر هیچ نظارتی بر مراکز پخت نان صورت نمی‌گیرد.

*نانی که الان می‌خرم، پس از چند ساعت غیر قابل مصرف می‌شود

سمیرا احمدی دیگر شهروند زنجانی با ابزار نارضایتی از کیفیت پایین نان‌های تولیدی اذعان داشت: نمی‌دانم، مواد به کار رفته در برخی از نان‌ها، چیست که فقط چند ساعت پس از خریداری غیر قابل استفاده می‌شود.

این شهروند با بیان اینکه خرید نان به علت ارزش نان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که ارزش‌های غذایی از بین رفته‌اند و پس از مدتی از خرید نان متوجه می‌شویم که نان خمیر شده و یا ترشیده می‌شود، در گاهی اوقات نیز به حدی سفت است که قابل خوردن است.

وی با نشان دادن نانی که خریده است، ادامه می‌دهد: به نظر شما  ارزش این بربری 400 تومان است.

انتهای پیام/73005/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول