اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگاه آموزشی کارشناسان و کاردانان شبکه بهداشت آبیک مطرح شد

ضرورت کنترل آلودگی به شپش در بین دانش‌آموزان آبیکی

در کارگاه آموزشی کارشناسان و کاردانان شبکه بهداشت آبیک بر ضرورت کنترل آلودگی به شپش در گروه‌های سنی و جنسی مختلف به ویژه دانش‌آموزان این شهرستان تاکید شد.

ضرورت کنترل آلودگی به شپش در بین دانش‌آموزان آبیکی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، کارگاه آموزشی ویژه کارشناسان و کاردانان رده‌های میانی شبکه بهداشت آبیک با موضوع «ضرورت کنترل آلودگی به شپش در گروه‌های سنی و جنسی مختلف به ویژه آلودگی به شپش سر در دانش‌آموزان» در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک برگزار شد.

کارشناس بهداشت عمومی مرکز بهداشت شهرستان آبیک در این کارگاه آموزشی گفت: شپش انگل اجباری خارجی و خونخوار جوامع انسانی است که به جامعه و یا طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد اما بهبود وضعیت بهداشتی،‌ اقتصادی و اجتماعی تاثیر فراوانی در کاهش آلودگی به آن دارد.

سمانه کریمیان‌ها با اشاره به اینکه شپش در کودکان بسیار شایع‌تر از بالغان بوده و در جنس مونث نیز بیشتر از جنس مذکر مشاهده می‌شود، افزود: این حشره به دنبال تماس‌های نزدیک بین‌ فردی یا هنگامی که افراد خانواده در فصول سرد برای تامین گرما، لباس‌های بیشتری می‌پوشند و به صورت دسته‌جمعی زندگی کرده و از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌یابد.

بنابراین گزارش، استفاده افراد سالم از برس، شانه، کلاه، روسری، شال گردن، بالش، روتختی و حوله افراد مبتلا به بیماری شپش یا استفاده از وسایل آرایش مشترک عمومی، صندلی وسایل نقلیه عمومی، کمد‌های لباس در سالن‌های ورزشی و استخرها از راه‌های انتقال بیماری شپش است.

کارشناس بهداشت عمومی مرکز بهداشت شهرستان آبیک وجود خارش ادامه‌دار در پوست سر را نخستین نشانه آلودگی به شپش سر دانست و تصریح کرد: وجود نقاط سیاه ریز بر روی بالش، روتختی، محل تماس لباس‌ها با گردن و شانه، نشان‌دهنده دفع خون هضم شده توسط شپش است.

کریمیان‌ها عنوان کرد: شپش‌، حشره‌ای است که برای مقابله با آن باید از حشره‌کشی به شکل شامپو یا کرم قابل شست‌‌‌‌و‌شو استفاده کرد.

بر اساس این گزارش، شکستن زنجیره انتقال آلودگی شپش تنها با درمان موثر و بررسی همه موارد تماس میسر می‌شود که وابسته به بالا بردن سطح آگاهی‌های جامعه، بهبود رفتارهای بهداشتی و تشخیص و درمان اپیدمیک مبتلایان به ویژه در مراکز تجمعی و جمعیتی است.

برای از بین بردن شپش‌های احتمالی در لباس افراد آلوده، شست‌وشوی لباس، روسری، کلاه و ملحفه به مدت 30 دقیقه در آب 60 درجه، استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کردن لباس‌ها با نور آفتاب یا اتو کردن، قبل از رفتن فرد به حمام ضروری است.

انتهای پیام/77006/م30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول