اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست ویژه جوانان امدادگر هلال احمر آبیک مطرح شد

لزوم تشکیل تیم حمایت روانی و اجتماعی زمان بروز حوادث در آبیک

در نشست ویژه جوانان امدادگر جمعیت هلال احمر شهرستان آبیک بر لزوم تشکیل تیم حمایت روانی و اجتماعی در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی در این شهرستان تأکید شد.

لزوم تشکیل تیم حمایت روانی و اجتماعی زمان بروز حوادث در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، کشور ما و به تبع آن استان قزوین و شهرستان آبیک همواره در معرض خطر وقوع انواع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه است.

حوادث و انواع بلایای طبیعی، غیرقابل پیش‌بینی و اثرگذار بر زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی هستند و بر این اساس علاوه بر اینکه، افراد باید هر لحظه آماده برخورد با این وقایع باشند، تیم حمایت روانی و اجتماعی در بلایا نیز باید تشکیل شود.

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان آبیک در نشست آموزشی ویژه جوانان امدادگر هلال احمر این شهرستان گفت: در جریان بلایای طبیعی آسیب بهداشتی به افراد مثل کوه عظیم یخ است که قسمت اعظم آن زیر آب قرار دارد و دیده نمی‌شود.

فاطمه نظری افزود: در واقع مرگ و مجروحیت جسمانی، بخش‌های بیرونی این کوه یخ و معلولیت و عواقب روانی حوادث که گاهی تا پایان عمر باقی می‌ماند قسمت اصلی و پنهان آن است که در بیشتر اوقات مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی و آمادگی قبلی سبب خونسردی و رفتار مفید و مؤثر فرد می‌شود، تصریح کرد: واکنش‌های افراد، هنگام وقوع حادثه، متفاوت و ناشی از ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنان است.

در این نشست پرخاشگری، اختلالات رفتاری، اختلال خواب، تجسم لحظه‌های حادثه، فقدان انگیزه، کاهش اعتماد به نفس، اندوه، تنفر، ترس را از جمله واکنش‌های افراد در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی ذکر و گفته شد که افسردگی، اضطراب، انکار، خودکشی، خشم، ناکامی، تحریک‌پذیری، کسالت و خستگی از دیگر این واکنش‌ها است.

این حالات و رفتارها ممکن است در برخی از افراد پایدار شوند و به مشکلات عاطفی مزمن منجر شوند و در برخی افراد، واکنش‌ها در ابتدا بسیار چشمگیر و مشخص نیست، اما پس از گذشت زمان آشکار می‌شوند.

بر اساس این گزارش، احساس اندوه شدید، واکنش‌های سوگ عزیزان و احساس خشم، واکنش‌های طبیعی به حادثه‌ای غیرطبیعی محسوب می‌شود.

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان آبیک در خصوص چگونگی برخورد و رفتار کردن با کودکان بازمانده از این حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی گفت: برقراری ارتباط صادقانه، ارائه توضیحات مناسب سن کودک برای کاستن از سردرگمی و گیجی، عدم تشبیه مرگ به سفر یا خواب و دادن فرصت کافی به کودک برای طرح سؤال و گفت‌وگو در مورد واقعه از مناسب‌ترین روش‌های حمایت اولیه اجتماعی است.

بنابر این گزارش، در صورت امتناع کودک از صحبت، با تشویق او به کشیدن نقاشی یا نوشتن درباره واقعه پیش آمده، تماشای آلبوم عکس‌ها، اجازه به کودک برای شرکت در آیین خاکسپاری اعضای خانواده‌اش، تأمین مراکز بازی برای کودکان، جدا نکردن کودک از والدین و بستگان نزدیک، تأمین نیازهای خواب، تغذیه و بهداشتی کودکان و بازگشت هرچه سریع‌تر به مدرسه می‌توان در کاهش آلام بدنی و روانی او نقش بسزایی را ایفا کرد.

انتهای پیام/77006/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول