اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از عملکرد 7 ساله شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک

تصویب 91 مصوبه در شورای فرهنگ عمومی آبیک

طی هفت سال از آغاز به کار شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک تاکنون 91 مصوبه به تصویب رسیده که 85 درصد از این مصوبات، از سوی مسئولان این شهرستان پیگیری و اجرایی شده است.

تصویب 91 مصوبه در شورای فرهنگ عمومی آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، فرهنگ عمومی مجموعه‌ای از آداب، رسوم، سنن، بایدها و نبایدها، ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهایی است که از مردم یک جامعه اعم از خرد و کلان سر می‌زند که در سایر امورات انسان‌ها، جامعه، ملل و نژادها تاثیرگذار است.

کارشناسان برای واژه فرهنگ 300 تعریف بیان کرده‌اند که تاکنون هیچ کدام از آن تعاریف، نتوانسته حق مطلب را ادا کند.

فرهنگ عمومی مسلمانان همان قرآ ن کریم و اهل بیت (ع) است که جدایی‌ناپذیر هستند و پیامبر اکرم (ص) این دو امانت گران‌بها را از خود به یادگار گذاشته است، مقام معظم رهبری نیز بر توجه آحاد جامعه به این دو امانت گرانبها تأکید فراوان دارند.

امام جمعه شهر آبیک معتقد است فرهنگ عمومی جامعه اسلام، همان آداب و و رسوم عامه مردم است که با قانون اسلام مغایرت نداشته باشد.

حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: فرهنگ عمومی، عجین شدن آداب و رسوم بومی با فرهنگ اسلامی است، یا خلاف دستورات اسلامی نیست و یا حداقل مخالفت صریح با دستورات اسلامی نداشته باشد.

وی می‌افزاید: همه معاشرت‌های اجتماعی اعم از عزاداری‌ها، جشن‌ها، تجمعات، ازدواج‌ها، طلاق‌ها، رانندگی کردن، امکان عمومی، پارک‌ها، نوع پوشش‌ها و بسیاری دیگر زیر چتر فرهنگ عمومی قرار دارند و باید معیارهای اسلامی در آنها رعایت شود.

امام جمعه شهر آبیک خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه در فرهنگ عموی خلاف وجود ندارد، مسئولان امر باید باید به طور عملی شئونات فرهنگی و اسلامی را در جامعه پیاده کنند.

بنابر این گزارش، زدودن عناصر فرهنگی غرب از جامعه، گسترش فرهنگ اسلامی و اعتلای این فرهنگ، افزایش تفکر علم‌آموزی و حفظ دستاوردهای استقلال فرهنگی و عمومی و حفظ و احیای آثار اسلامی در جامعه از اهداف ترسیم شده در شورای فرهنگ عمومی است.

مأموریت‌های شکل گرفته از ارزش‌های الهی، مسجد محوری، معنویت، کرامت‌داری، قانون‌مندی، خودکفایی و الگو بودن برای سایر جوامع از ویژگی‌های فرهنگ عمومی است.

فرهنگ عمومی از ورود هر‌گونه فرهنگ الحادی، التقاطی و خرافه‌پرستی به جامعه مخالف است و در این راستا گام برمی‌دارد، چراکه تجلی‌دهنده امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

به گزارش فارس، برای تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک، نخستین جلسه در 16 مرداد ماه سال 85 برگزار شد و در سال 86 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

این شورا طی هفت سال اخیر، 91 مصوبه داشته و از این تعداد مصوبه، بیش از 85 درصد از مصوبه اجرایی شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: فرهنگ عمومی شامل امورات مربوط به انسان، جامعه، اقوام، ملل و نژادها و چگونگی نگرش است.

محمدحسین نصیری می‌افزاید: همه خرده‌فرهنگ‌ها در زیر مجموعه فرهنگ عمومی قرار دارند و آنچه در جامعه نمود می‌یابد، فرهنگ عمومی است که در کنار آن تقابل و تضاد فرهنگی نیز وجود دارد. فرهنگ عمومی توانسته در شهرستان آبیک جایگاه خوبی را پیدا کند گرچه هنوز به هدف نهایی نرسیده‌ایم ولی همه مسئولان باید تلاش کنند به آن هدف مهم و اصیل دست یابیم.

این مسئول اذعان می‌کند: طی هفت سال اخیر، 91 مصوبه در شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک تصویب و 85 درصد از این مصوبات اجرایی شده است ولی امام جمعه شهر آبیک این موضوع را رد می‌کند و اظهار می‌دارد: شاید به دلایلی مانند نداشتن اِعمال نفوذ و قدرت زیاد  نتوانستیم در شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک خیلی موفق عمل کرده باشیم.

موسوی اضافه می‌کند: عدم اجرای مصوبات به تصویب شده در شورای عمومی شهرستان آبیک شاید به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی، آن طور که باید و شاید اجرایی نشده باشد.

وی تصریح می‌کند: ولایت فقیه که به عنوان ستون انقلاب اسلامی است و در هدایت و خط مشی جامعه نیز نقش بسزایی دارد که شورای فرهنگ عمومی تبعیت از ایشان را باید در جامعه پررنگ‌تر کند چرا که ایشان نقش اصلی را در این شورا دارند.

موسوی تصریح می‌کند: شورای فرهنگ عمومی از شئونات فرهنگ شورای عمومی است که مطلوب است با توجه به زمان‌بر بودن اجرای مصوبات این شورا علاوه بر مسئولان مربوطه، مردم نیز در پیشرفت و روند رو به صعود شورای فرهنگ عمومی با مسئولان همگام شوند تا بتوانند در ارتقای فرهنگ عمومی که همان فرهنگ اسلامی است، گام‌های ارزنده‌ای بردارند.

*نگاهی گذرا بر برخی از مصوبات اجرایی شده شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک

-ممنوعیت قمه‌زنی در سطح شهرستان آبیک.

-جلوگیری از حمل علامت‌های مذهبی، شمایل و تصاویر منتسب به ائمه اطهار (ع).

-تشکیل کمیته الگوی مصرف.

-ساماندهی تبلیغات شهری با هماهنگی شهرداری و سایر دستگاه‌ها.

-دعوت از چهره‌های فرهیخته و فرهنگی در همایش‌های فرهنگی.

-شناسایی مراکز تهیه و توزیع محصولات فرهنگی و صدور مجوز برای این مراکز.

-ساماندهی گروه‌های تعزیه.

-برگزاری نماز جماعت در مدارس و ادارات.

-نامگذاری خیابان‌ها و میادین تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر.

-جلسات توجیهی برای همیاران پلیس.

-ارسال دستورالعمل مربوط به حفظ و رعایت اموال عمومی به ادارات با هماهنگی دادگستری.

-تاسیس حوزه علمیه برادران و خواهران از طریق فرمانداری و شهرداری، جهت احداث و پیگیری لازم.

-برگزاری کارگاه آموزشی عفاف و حجاب و تذکر لسانی مدیران ادارات به نیروهای زیرمجموعه خود در ادارات.

-برخورد با زنان و کودکان خیابانی  از سوی نیروی انتظامی و بسیجیان با صدور حکم دادستان.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک عدم تامین نیروی انسانی برای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهر آبیک، عدم برگزاری جشنواره ثامن، عدم تشکیل کمیته تخصصی فرهنگی با هدف آسیب‌شناسی خرده‌فرهنگ‌های موجود در شهرستان آبیک و عدم نصب تمثال مبارک شهدا را از جمله مصوبات اجرایی نشده شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک ذکر می‌کند.

نصیری می‌افزاید: شورای فرهنگ عمومی از سال 91 یعنی با حضور نخستین امام جمعه در شهر خاکعلی آغاز به کار کرده که تاکنون  در این شهر 9 جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار و 22 مصوبه به تصویب رسیده است که جمع‌آوری خاطرات شهدای بخش بشاریات، اعزام روحانیان به مدارس و ساماندهی مراکز فروش محصولات فرهنگی و استفاده از طرح‌های نشاط تعالی و هجرت برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از جمله مصوبات اجرایی شده در این شهر است.

بر اساس این گزارش، ولایت فقیه که به عنوان ستون انقلاب اسلامی است و در هدایت و خط مشی جامعه نیز نقش بسزایی دارد و شورای فرهنگ عمومی تبعیت از ایشان را باید در جامعه پررنگ‌تر کند.

اگر فرهنگ عمومی که برگرفته از قرآن کریم و اهل بیت (ع) است در جامعه نهادینه شود، عزت، سیادت، شوکت، کارآیی و سروری ملت ایران نیز دوباره احیا می‌شود.

دشمنان درصدد هستند با فرهنگ‌های خود جوامع اسلامی را به انزوا کشانده ولی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، چرا که فرهنگ اسلامی فرهنگی ناب، اصیل و غنی است که اگر در جامعه رسوخ یابد در برابر تمام هجمه‌ها می‌تواند مقاومت کند.

فرماندار شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک در برخی از موارد موفق عمل کرده است ولی نباید انتظار کارهای ریز را از این شورا داشته باشیم.

عبدالحسین داداشی می‌افزاید: شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک نسبت به شهرستان‌های دیگر استان قزوین عقب‌تر نیست و در تلاش است سیاست‌های فرهنگی، اسلامی و بومی را در جامعه پیاده کند.

وی ادامه می‌دهد: شورای فرهنگ عمومی تلاش می‌کند فرهنگ اسلامی را با فرهنگ بومی شهرستان آبیک عجین کرده و بومی‌سازی کند.

اگر تمام آحاد جامعه به فرهنگ عمومی یعنی قرآن کریم و اهل بیت(ع) تمسک جویند، می‌توانند دنیا را از چنگال اشرار نجات داده، چرا که تنها راه نجات بشریت دست یافتن به فرهنگ مترقی، ارزشمند و پیشرفته اسلام ناب محمدی است.

امید است شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبیک با اجرایی کردن همه مصوبات به تصویب رسیده، در راستای ارتقای فرهنگ عمومی که همان پیاده کردن فرهنگ اسلام و دستورات قرآن کریم است گام‌های موثری بردارد و  کمبود بودجه و اعتبار، بهانه‌ای برای عدم اجرای مصوبات و راکد ماندن مصوبات نباشد و هر روز شاهد اجرایی شدن مصوبات این شورا باشیم که با تحقق این امر شاهد شکوفایی فرهنگ مردم شهرستان آبیک خواهیم بود.

==============

گزارش از هاجر عبداللهی

==============

انتهای پیام/77006/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول