اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رد پای گرگ در برخی مناطق شهر زنجان

با افزایش برودت هوا و بارش برف و کمبود غذا حیوانات به مناطق شهری نزدیک شده‌اند که در این راستا در برخی مناطق شهر زنجان حتی گرگ مشاهده شده است.

رد پای گرگ در برخی مناطق شهر زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با فرا رسیدن فصل زمستان و کاهش محسوس دمای هوا هر ساله برخی حیوانات به مناطق شهری هجوم آورده و در مناطق شهری زندگی خود را سپری می‌کنند.

از این میان حضور گرگ به عنوان حیوانی که ترس ساکنان مناطق شهری را به دنبال دارد، یکی از مشکلات محسوب می‌شود.

طی گزارش‌های مردمی، در حال حاضر در برخی از مناطق شهر زنجان از جمله شهرک‌های اقماری، مردم چندین بار با گرگ مواجه شده یا از دور این حیوان را مشاهده کرده‌اند.

اگر چه هر ساله نقاط شهری با چنین مشکلی مواجه است، اما مسئولان توجهی جدی به این موضوع نداشته و هر ساله شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، البته در سال گذشته نیز چندین مورد گزارش در خصوص حضور گرگ در مناطق شهری و روستایی زنجان گزارش شده بوده و در برخی مناطق نیز درگیری پیش آمده بود و حتی در یک مورد گرگ به یک کودک حمله کرده بود، امسال هم چندین مورد گزارش حضور گرگ در اطراف زنجان به ویژه شهرک‌های اقماری گزارش شده که امیدواریم این موضوع مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

برف در زنجان به ویژه مناطق کوهستانی و بیابانی و کمبود منابع غذایی وحوش و حیوانات درنده از جمله گرگ‌ها را به روستاها و حتی مناطق شهری کشانده و باعث وحشت شهروندان شده است.

برخی از دامداران زنجانی نیز از ترس حمله گرگ‌ها گوسفندان را در طویله‌ها نگهداری می‌کنند و این در حالی است که از نظر تامین آذوقه نیز با مشکل مواجهند.

هجوم گرگ‌ها بر اثر برف و یخبندان و کمبود مواد غذایی به روستاها و حمله به گله‌های گوسفند، شدت گرفته و اگر این مشکل حل نشود، دامداران روستایی با تلفات سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

گفتنی است، برخی از روستاییان نیز معتقدند با توجه به برودت هوا حتی در روز نیز حیوانات وحشی مثل گرگ و روباه در روستا مشاهده و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی شده‌ است.

به نظر می‌رسد، زمستان امسال و تداوم سرما و یخبندان، عرصه را بر وحوش و به خصوص پستانداران بزرگ تنگ کرده و آن‌ها به سمت روستاها کشیده شده‌اند و از آن جا که منبع تغذیه گرگ هم آهو، قوش و میش است به همین دلیل این حیوانات هم به سمت زیستگاه انسان‌ها روی آورده‌اند.

گفتنی است، آهوان دشت سهرین نیز به دلیل کاهش منابع تغذیه‌ای به پایین دست آمده و از علوفه‌هایی که در سطح این دشت پخش شده است استفاده می‌کنند، که به نظر می‌رسد در تیررس شکارچیان آهو قرار گرفته‌اند.

البته پایین آمدن آهوان دشت سهرین می‌تواند طعمه گرگ‌ها را نیز فراهم کرده و در دام گرگ‌های گرسنه گرفتار شوند که امیدواریم این موضوع پیش نیاید.

رد پا و حضور گرگ در برخی مناطق شهری و روستایی زنجان دیده شده، ولی تاکنون حمله گرگ به انسان توسط کارشناسان محیط زیست تایید نشده است.

با تداوم سرما، ورود گرگ‌ها به جوامع انسانی دور از واقعیت نیست و به نظر می‌رسد پرسنل محیط زیست باید از آمادگی لازم برخوردار باشند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با رد حمله گرگ‌ها به مردم اظهار داشت: تاکنون هیچ گزارشی در این خصوص به محیط زیست ارائه نشده است.

امجد باقری با بیان اینکه بیشتر حیواناتی که مردم گرگ معرفی می‌کنند، سگ‌های ولگرد هستند، افزود: گرگ‌ها نمی‌توانند به راحتی در محل زندگی انسان‌ها حاضر شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بر عهده شهرداری است، تصریح کرد: در قالب کمیته‌ای چگونگی دفع سگ‌های ولگرد توسط شهرداری بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در صورت ارائه گزارش از سوی مردم در خصوص وجود گرگ در مناطق محیط زیست وارد عمل می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون گزارشی به این اداره واصل نشده است.

باقری با اشاره به اینکه در صورت مشاهده هر گونه حیوان اهلی نیروهای گشتی در منطقه حضور می‌یابند، یادآور شد: در صورتی که حیوان قدرت بازگشت به محیط را داشته باشد، به محیط خود انتقال داده می‌شود.

وی ابراز داشت: در صورتی که حیوان دچار مصدومیت شده باشد و یا نیاز به حمایت داشته باشد، مداوا می‌شود.

این مسئول در زمینه حضور آهوان دشت سهرین در مناطق پایین دست نیز اضافه کرد: ماموران محیط زیست در منطقه حضور دارند و مردم منطقه را در قالب سخنرانی‌ها توجیه کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه رابط محیط زیست و همیار روستاها در منطقه حضور جدی دارند، خاطرنشان کرد: علوفه تهیه شده برای آهوان دشت سهرین در مناطقی که امنیت آن تامین شده است، پخش می‌شود و مشکلی برای آهوان به وجود نمی‌آید.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه شکار و یا شکارچی غیرمجاز در این منطقه یا مشاهده گرگ، ماموران محیط زیست را در جریان بگذارند.

اگر چه محیط زیست از تامین امنیت برای آهوان سهرین خبر می‌دهد، اما فارس امیدوار است گزارشی از شکار آهوان دشت سهرین نداشته باشد. از عمده‌ترین دلیل حمله حیوانات به شهرها‌، گسترش مناطق مسکونی و شهری و تجاوز آنها به مناطق زیستی حیوانات است.

یکی دیگر از عواملی که موجب هجوم حیوانات به شهرها می‌شود، می‌توان به مناطق مرتفع و برفگیر اشاره کرد، زیرا در فصل زمستان به دلیل عدم دسترسی حیوانات به مواد خوراکی ناچار، به رغم اینکه از انسان‌ها فراری هستند، برای رفع گرسنگی خود راهی مناطق مسکونی می‌شود‌.

بوی غذا و روشنایی نیز یکی دیگر از عوامل ورود حیوانات به مناطق شهری محسوب می‌شود.

از جمله راه‌حل‌هایی که موجب عدم ورود حیوانات به زندگی شهری می‌شود، غذارسانی برای حیوانات در فصل زمستان است‌، علاوه بر این مورد می‌توان به حفظ مناطق حفاظت شده توسط سازمان محیط ‌زیست و سازمان‌ها و (‌NGO)های محلی طرفدار حیوانات اشاره کرد تا این موجودات برای امرار معاش خود راهی شهرها نشوند.

فارس امیدوار است این گزارش تلنگری برای مسئولان در خصوص حضور گرگ در برخی مناطق زنجان بوده و به دامداران نیز آموزش‌های لازم برای مواجه به گرگ داده شود.

انتهای پیام/73003/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول