اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های قزوین خبر داد

کاهش روند ابتلا به بیماری ایدز در قزوین

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین از کاهش روند ابتلا به بیماری ایدز در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 84 درصد از مبتلایان به ایدز در استان قزوین را مردان و 16 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کاهش روند ابتلا به بیماری ایدز در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بیماری ایدز از بیش از 20 سال پیش شناخته شد و در حال حاضر در سراسر جهان در حال گسترش است.

نخستین بیمار مبتلا به ایدز در کشور ما در سال 66 شناخته شد، او یک کودک شش ساله مبتلا به هموفیلی بود. خون افراد مبتلا به هموفیلی هنگام زخم برداشتن و خونریزی منعقد نمی‌شود؛ بنابر این احتمال مرگ این افراد در اثر زخم‌های کوچک به دلیل عدم انعقاد خون وجود دارد.

به همین دلیل باید به طور مرتب به این افراد عواملی را که سبب انعقاد خون می‌شوند، تزریق کرد و چون منعقد‌کننده خونی که به این کودک تزریق شده بود به ویروس ایدز آلوده بود، کودک به بیماری ایدز مبتلا شد.

یکی از مواردی که مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری است، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و استفاده از سرنگ‌های مشترک در بین معتادان است.

مصرف مواد مخدر به دلیل کاهش دادن سطح هوشیاری افراد قدرت تصمیم‌گیری درست را از فرد مصرف‌کننده سلب کرده و احتمال بروز رفتارهای پرخطر از سوی وی امری بدیهی است.

متأسفانه در سال‌‌‌‌‌‌های اخیر تعداد افراد مبتلا به بیماری ایدز افزایش یافته است بنابراین باید اطلاع‌رسانی کافی در خصوص پیشگیری و کنترل این بیماری انجام شود تا شاهد به صفر رسیدن این بیماری در کشور باشیم.

در این مدت در استان قزوین نیز موارد مثبتی از ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی شده که با همکاری مسئولان مرتبط با این امر تحت درمان و کنترل قرار دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین گفت: یکی از مشکلات بزرگی که در جهان و به تبع آن در کشور ما وجود دارد بحث اعتیاد به مواد مخدر و خطرات ناشی از آن است.

شیوا لقایی افزود: با وجود اطلاع‌‌رسانی دقیق در خصوص خطرات ناشی از اعتیاد و بیماری‌هایی از قبیل ایدز در شرایطی که گرایش جوانان به سمت مصرف مواد مخدر زیاد باشد، نمی‌توانند از اطلاعات و آگاهی‌های خود به درستی استفاده کنند.

وی با اشاره به شیوع بیماری ایدز در جهان عنوان کرد: بیشترین میزان شیوع بیماری ایدز در جنوب آفریقاست و کشور ما نیز از جمله کشورهای کم‌شیوع و تحت کنترل به شمار می‌رود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین تصریح کرد: بیش از 35 میلیون نفر در دنیا با این ویروس زندگی می‌کنند و 2.5 میلیون نفر از افراد مبتلا به ویروس ایدز در سال 2012 شناسایی شدند.

لقایی بیان کرد: کشورهای پیشرفته به دلیل اینکه موفق به کنترل این بیماری شدند، فقط پنج درصد از این بیماری را دارند و 95 درصد بقیه مربوط به کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه است.

این مسئول گفت: تعداد موارد جدید مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در 10 سال گذشته در 26 کشور جهان بیش از 50 درصد و در 17 کشور دیگر نیز بین 25 تا 49 درصد کاهش داشته است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین اظهار کرد: به دلیل افزایش سطح آگاهی مردم جهان نسبت به این بیماری 33 درصد کاهش در موارد جدید ابتلا، 52 درصد کاهش در موارد جدید ابتلای کودکان، 29 درصد کاهش در مرگ و میر ناشی از ایدز و 40 برابر افزایش دسترسی به درمان ضد ویروسی از نقاط امیدی است که در سال‌های اخیر در سطح جهان حاصل شده است.

لقایی ادامه داد: اما باید توجه داشت که این موفقیت‌ها مربوط به تمام کشورهای جهان نبوده و مختص کشورهای توسعه یافته است.

این مسئول اضافه کرد: در همین مدت روند ابتلا به ایدز در منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا روند روبه افزایش داشته به طوری که در این مناطق از جهان شناسایی موارد جدید ابتلا به ایدز نسبت به سال 2001، 50 درصد افزایش داشته و به 32 هزار نفر رسیده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین با بیان اینکه در این مدت مرگ و میر ناشی از ایدز در این مناطق دو برابر شده است، ادامه داد: بحران اقتصادی فعلی که جهان را در برگرفته، اثرات منفی روی پاسخ به بیماری ایدز دارد بنابراین نباید تصور شود در مناطقی که تعداد مبتلایان کاهش یافته این روند دائمی است.

لقایی بیان کرد: تجربه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که پیش روی ما قرار دارد نشان می‌دهد که در سال 2012 نسبت به سال 2011 تعداد مبتلایان به ایدز بیش از هشت درصد افزایش داشته است.

این مسئول با اشاره به چشم‌انداز برنامه‌های جهانی تا سال 2015 گفت: به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به ایدز، به صفر رساندن انگ و تبعیض نسبت به مبتلایان به ایدز و به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز از جمله چشم‌اندازهای برنامه‌های جهانی تا سال 2015 به شمار می‌رود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین با اشاره به وضعیت بیماری ایدز در کشور ایران بیان کرد: تا پایان شهریورماه سال جاری 27 هزار و 41 نفر بیمار مبتلا به ایدز در سطح کشور شناسایی شده است.

لقایی با بیان اینکه 89 درصد مبتلایان را مردان و 11 درصد را زنان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: درصد ابتلا در افراد دارای رفتار پرخطر مانند معتادان تزریقی بیش از پنج درصد بوده اما در جمعیت عمومی جامعه شیوع کمتر از یک درصد است.

وی اضافه کرد: 46 درصد از بیماران در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند و 68.4 درصد از طریق تزریق سرنگ آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین با اشاره به روند افزایش شیوع بیماری ایدز در بین زنان ایرانی گفت: قبل از سال 91، درصد ابتلا از طریق تماس جنسی نامطمئن به بیماری ایدز 12.3 درصد بود که این آمار در سال 91 به 33 درصد افزایش یافته و نشان از افزایش شیوع بیماری ایدز در بین زنان ایرانی دارد.

لقایی با بیان اینکه روند مصرف مواد محرک آمفتامینی به شکل نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است، اظهار کرد: مصرف این مواد موجب بروز اختلال در مغز فرد مصرف‌کننده شده و احتمال بروز رفتارهای پرخطر از سوی وی به شدت افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه روند ابتلا به ایدز در استان قزوین در حال کاهش است، عنوان کرد: در حال حاضر 84 درصد از مبتلایان به ایدز در این استان را مردان و 16 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان قزوین ادامه داد: میزان افراد مبتلا به بیماری ایدز در این استان که از طریق اعتیاد به مواد مخدر تزریقی مبتلا شده‌اند، 73 درصد است.

لقایی اضافه کرد: بیشترین موارد شناسایی شده ابتلا به بیماری ایدز به ترتیب در شهرستان‌های قزوین، البرز، بویین زهرا، تاکستان و آبیک بوده است.

انتهای پیام/77010/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول