اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح کرد

عوارض زیان‎بار دیابت برای همه اعضای بدن

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این‌که دیابت از معدود بیماری‌هایی است که همه اعضای بدن را درگیر خود می‌کند، گفت: این بیماری عوارض زیادی را برای چشم، سیستم عصبی، کلیه، قلب و عروق دارد.

عوارض زیان‎بار دیابت برای همه اعضای بدن

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی زنگویی‎نسب بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری دیابت یکی از تهدیدهای جدی برای جامعه بشری محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر با پیشرفت‌های علمی زیادی که صورت گرفته بسیاری از بیماری‌های واگیردار کنترل شده است، افزود: اما اکنون بیماری‌های غیرواگیر و در رأس آن بیماری دیابت شیوع پیدا کرده است.

ابتلای 250 میلیون نفر به دیابت در دنیا

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: به خاطر اهمیت این بیماری از 22 سال گذشته هفته‌ای به نام این بیماری ثبت شده است.

زنگویی‎نسب با بیان این‌که از 27 آبان تا سوم آذر به عنوان هفته ملی دیابت در ایران نام‌گذاری شده است، اذعان داشت: از پنج سال گذشته تاکنون دیابت، آموزش و پیشگیری شعار این هفته بوده است.

وی با اشاره به این‌که آمار همیشه گویای واقعیت‌های زیادی است، متذکر شد: در حال حاضر 250 میلیون نفر از جمعیت دنیا مبتلا به دیابت هستند و انتظار می‌رود این رقم در سال 2030 به 666 میلیون نفر برسد.

از هر 20 ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا است

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: طبق آمارگیری که در سال 86 انجام شد از هر 20 ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا بود.

زنگویی‎نسب اضافه کرد: با توجه به این‌که سن شیوع بیماری در ایران 15 سال کاهش پیدا کرده است انتظار می‌رود در سال 1404 از هر هفت ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا شود.

وی با بیان این‌که دیابت از معدود بیماری‌هایی است که همه اعضای بدن را درگیر خود می‌کند، افزود: این بیماری عوارض زیادی را برای چشم، سیستم عصبی، کلیه، قلب و عروق دارد.

9 درصد از مرگ‌های جهان به دلیل دیابت است

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هر سال 10 تا 15 درصد از بودجه کشورها صرف این بیماری می‌شود که این رقم در ایران سالانه یک میلیارد دلار است.

زنگویی‎نسب سرمایه‌گذاری برای آموزش، تشویق متخصصان برای آموزش و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند را از جمله وظایف دولت در زمینه سلامت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: 9 درصد از مرگ‌های جهان به دلیل بیماری دیابت بوده است.

انتهای پیام/69022/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول