اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز دیابت استان کردستان:

10 درصد از جمعیت کردستان به دیابت مبتلا هستند

رئیس مرکز دیابت استان کردستان از تشکیل 12 هزار و 500 پرونده بیماران دیابتی در استان خبر داد و گفت: 10 درصد از جمعیت استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

10 درصد از جمعیت کردستان به دیابت مبتلا هستند

به گزارش خبرگزاری فارس، نادیا شکیبا بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان در سنندج با بیان اینکه 10 درصد از جمعیت استان به بیماری دیابت مبتلا هستند، اظهار کرد: از نظر آماری از میانگین مبتلایان به دیابت نسبت به میانگین کشوری بالاتر نیستیم، اما عوامل خطر در کردستان بسیار بالاست.

وی چاقی، عوامل رفتاری تغذیه‌ای، کم‌تحرکی، مصرف بالای روغن جامد و استفاده کم از سبزی و ماهی را از عوامل پرخطر در ابتلا به دیابت برشمرد و افزود: بر طبق آمار فدراسیون جهانی بیشتر افراد دیابتی در جمعیت سنی 40 تا 59 سال قرار دارند.

شکیبا با اشاره به اینکه 3 ‌هزار و 928 نفر در غربالگری بیماری دیابت افراد بالای 30 سال شرکت کرده‌اند، گفت: 3 ‌هزار و 13 نفر از این تعداد دیابت نوع شدید داشتند که این آمار بسیار نگران‌‌کننده است.

وی به آمار بیماران دیابتی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: روستاهای استان در سال 87 میزان 2.4 درصد شیوع بیماری دیابت داشتند.

به گفته رئیس مرکز دیابت استان کردستان، در سال 92 آمار غربالگری‌ها روند رو‌به‌رشدی داشته و به 2.7 درصد رسیده که 1.78 درصد از جمعیت روستایی مبتلا به دیابت را مرد و 3.5 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

شکیبا در مورد افراد در معرض خطر در ابتلا به دیابت گفت: افراد بالای 45 سال، افراد چاق 30 سال به بالا، خانواده‌های دارای سابقه دیابت، افراد غیرفعال، چربی‌بالا، فشارخون بالا، سابقه سکته قلبی یا مغزی، دیابت حاملگی و زنانی که نوزادان 4.5 کیلو به بالا به دنیا می‌آورند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی در مورد افراد مبتلا به دیابت در استان گفت: فدراسیون جهانی زنان مبتلا به دیابت در ایران را یک‌میلیون و 970 هزار و 300 نفر و مردان مبتلا به دیابت را 2 میلیون و 425 هزار و 600 نفر اعلام کرده است.

رئیس مرکز دیابت استان کردستان در پایان تعداد رشد دیابت در کشورهای در حال توسعه بر طبق آمار فدراسیون جهانی را 170 درصد و جمعیت مبتلا به دیابت در ایران را 10 درصد عنوان کرد و افزود: انجمن‌های مردمی استان تعداد 200 نفر از افراد نیازمند و مبتلا به دیابت را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

انتهای پیام/79014/ح30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول