اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع خبرنگاران مطرح شد

کمک بیمه و انجمن‌های خیریه به بیماران دیابتی در کردستان

یک پزشک فوق‌تخصص غدد در کردستان از همراهی و ورود بیمه و انجمن‌های خیریه برای کمک به بیماران دیابتی در این استان خبر داد.

کمک بیمه و انجمن‌های خیریه به بیماران دیابتی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس، لطف‌الله ساعد ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در سنندج اظهار کرد: توانایی پایین مالی بیشتر بیماران دیابتی برای خرید دستگاه‌ها و تجهیزات دیابت و اندازه‌گیری قندخون عامل عمده‌ای در افزایش بیماری دیابت دارد.

وی اضافه کرد: باید با حمایت‌های بیمه‌ای و زیرپوشش‌ قراردادن لوازم اندازه‌گیری قندخون و ورود انجمن‌های مردمی و خیریه به این مقوله به افراد نیازمند و مبتلا به دیابت کمک شود.

ساعد با بیان به اینکه دیابت یک بیماری قابل درمان است، گفت: پیشگیری از دیابت و غربالگری در افرادی که عوامل بارداری، مشکلات چربی، زندگی کم تحرک و قندخون دارند، باید در 30 سالگی تست قندخون بدهند.

وی ادامه داد: افراد سالم‌ باید هر 3 سال یک‌بار غربالگری شوند و مراجعه افراد بالای 45 سال برای این تست‌ها ضروری است.

این پزشک فوق‌تخصص غدد خاطرنشان کرد: در شیوع سطح پایین دیابت احتیاج به همکاری فراوان بیماران داریم، چون عوامل ژنتیکی را نمی‌توانیم به راحتی کنترل کرد.

وی همچنین بیان داشت: با دادن آموزش به بیمار و خانواده‌های آنان، تغییر سبک‌زندگی، تحرک بیشتر، کاهش استرس و توسعه ورزش همگانی می‌توان به پیشگیری از بیماری دیابت امیدوار بود.

ساعد با اشاره به اینکه هر دو نوع دیابت خطرناک هستند، گفت: افرادی که دچار لرزش بدن، احساس ضعف و بی‌حالی، خستگی و تپش قلب، تعریق و کاهش هشیاری و سطح دید می‌شود، باید با مراجعه به مرکز غربالگری دیابت واقع در «کلینیک دیابت شهر سنندج» از سلامت خود مطمئن شود.

وی در مورد سطح قند خون افراد نیز گفت: فرد سالم در هنگام ناشتا سطح قندخونش زیر 100 بوده و شخص دیابتی 120 است.

این پزشک فوق‌تخصص غدد اضافه کرد: بعد از خوردن قندخون فرد سالم کمتر از 140 و قندخون شخص دیابتی بالای 200 بوده و افرادی که قندخون آنان بعد از خوردن غذا بین 140 تا 200 باشد احتمال ابتلا به دیابت را دارند.

ساعد با اعلام اینکه دیابت نوع‌ دوم به خاطر عوارض و خطراتی که ممکن است برای شخص ایجاد کند، باید به صورت سالیانه بررسی شود، افزود: بسته به شرایط فرد هر سه ماه یک‌بار از نظر عوارضی چون عوارض چشمی، کلیوی و چربی خون باید توسط پزشک متخصص معاینه شود.

وی در پایان اظهار کرد: مبتلایان به دیابت نوع‌ اول بعد از گذشت پنج‌ سال از تشخیص غربالگری می‌شوند و پس از آن نیز باید هر سال برای بررسی عوارض به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/79014/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول