اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی خبر داد

تشکیل بیش از 3 هزار پرونده برای بیماران دیابتی در خراسان ‌جنوبی

مدیر گروه مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از 3 هزار و 592 پرونده برای بیماران در کلینیک‌های دیابت استان تشکیل شده است.

تشکیل بیش از 3 هزار پرونده برای بیماران دیابتی در خراسان ‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته پیش از ظهر امروز در همایش سالانه دیابت اظهار کرد: دیابت علاوه بر این‌که شایع‌ترین بیماری متابولیک است پرهزینه‌ترین بیماری نیز هست.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 250 میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این تعداد به 666 میلیون نفر برسد.

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی افزود: دیابت ششمین علت مرگ و میر در آمریکا است و این موضوع نشان می‌دهد که این بیماری تنها مختص به ایران نیست و گریبانگیر تمام کشورهای دنیا است.

شایسته از ابتلای 4 میلیون نفر به بیماری دیابت در ایران خبر داد و گفت: بیش از نیمی از افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

*خطر بیماری‌های قلبی در دیابتی‌ها بیشتر است

وی اضافه کرد: احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که مبتلا به دیابت هستند دو تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد است.

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی، استان‌های بوشهر با 12 درصد و یزد با 14 درصد را از جمله استان‌های دارای بیشترین بیماران دیابتی عنوان کرد و گفت: شیوع دیابت در همه استان‌های کشور یکسان نیست.

شایسته افزود: براساس انجام غربالگری در مناطق روستایی در جمعیت بالای 30 سال زیرپوشش 2 هزار و 691 بیمار دیابتی شناخته شده در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان این‌که در مناطق شهری شناسایی بیماران غیرفعال بوده است، یادآور شد: تاکنون بیش از 3 هزار و 592 پرونده برای بیماران در کلینیک‌های دیابت خراسان جنوبی تشکیل شده است.

*ابتلای 7.8 درصد جمعیت شهری خراسان جنوبی به دیابت

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اضافه کرد: براساس اطلاعات مرکز مراقبت بیماری‌های غیرواگیر 4 درصد از جمعیت روستایی و 7.8 درصد از جمعیت شهری خراسان جنوبی مبتلا به دیابت هستند.

شایسته تصریح کرد: بنابراین با توجه به جمعیت بالای 30 سال شهری و روستایی استان انتظار می‌رود 16 هزار بیمار دیابتی در شهرها و 3 هزار بیمار دیابتی دیگر در روستاها وجود داشته باشد.

وی گفت: عوارض ثبت شده بیماران دیابتی در کلینیک دیابت بیرجند نشان می‌دهد که 90 بیمار به عوارض چشمی مبتلا شده‌اند.

*قطع پای 5 بیمار دیابتی در خراسان جنوبی

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی همچنین تعداد بیماران مبتلا به عوارض عصبی را 56 نفر، قلبی عروقی را 75 نفر و عوارض کلیوی را هشت نفر برشمرد.

شایسته با بیان این‌که قطع پا یکی دیگری از عوارض دیابت در بیماران است، افزود: از سال گذشته تاکنون پنج بیمار بر اثر ابتلا به دیابت پای خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین راه برای مراقبت در برابر دیابت، نقش آموزش در درمان بیماری است، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته و امسال پنج جلسه آموزشی برای بیماران در محل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شده است.

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی ادامه داد: کنترل قند خون و جلوگیری از عوارض بیماری دو اصل مهم در درمان بیماری دیابت است.

شایسته گفت: رژیم غذایی، تحرک و فعالیت‌های بدنی و استفاده از داروهای مناسب از عوامل مؤثر در کنترل قند خون هستند.

انتهای پیام/69022/ز40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول