اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

تب کنگو پارسال 7 نفر را در خراسان جنوبی مبتلا کرد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال گذشته هفت نفر به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو مبتلا که منجر به مرگ یک نفر از آنها شد.

تب کنگو پارسال 7 نفر را در خراسان جنوبی مبتلا کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته ظهر امروز در جمع مسئولان با اشاره به عوامل افزایش بیماری‌های مشترک میان انسان و دام اظهار کرد: افزایش شهرنشینی و نقل و انتقال وسیع جمعیت، افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و کشتار غیرقانونی، دفع نامناسب و غیربهداشتی ضایعات حیوانی از جمله عوامل هستند.

وی با بیان اینکه راه‌های انتقال بیماری‌ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد، ادامه داد: یکی از بیماری‌هایی که از تماس مستقیم با حیوانات و یا تولیدات آنها ایجاد می‌شود، تب مالت است.

همه باید برای جلوگیری از بیماری‌ها تلاش کنیم

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: خاک، موادغذایی و بندپایان خونخوار آلوده سبب انتقال بیماری به صورت غیرمستقیم می‌شوند.

شایسته با اشاره به افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هستند، اذعان داشت: دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها، دامداران، شیردوشان و کسانی که در کارخانجات فرآورده‌های حیوانی فعالیت‌ می‌کنند، بیشتر در معرض خطر این بیماری‌ها هستند.

وی راه مبارزه با این بیماری‌ها را مشارکت سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی دانست و متذکر شد: این بیماری‌ها در کشور جزء معضلات و مشکلات بهداشتی و همچنین اقتصادی است.

CCHF در خراسان جنوبی سبب بحران است

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو چند سال است در خراسان جنوبی سبب بحران می‌شود، افزود: در سال گذشته موارد قطعی بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو در کشور 93 مورد بوده است.

شایسته اضافه کرد: سال گذشته مرگ بیماران مبتلا به این بیماری در کشور 13 مورد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هفت مورد در استان به این بیماری مبتلا شدند، یادآور شد: از این میزان یک مورد منجر به مرگ شد.

قاینات بیشترین بیماری کیست‌هیداتید را دارد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند راه انتقال این بیماری را از طریق خون و گزش کنه دانست و گفت: در صورت تشخیص به موقع با داروی ضد ویروس قابل درمان است.

شایسته کیست‌هیداتید را یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برشمرد و ادامه داد: در سال گذشته میزان بروز کشوری این بیماری 0.2 در یک‌صد هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بروز این بیماری در خراسان جنوبی 0.1 در یک‌صد هزار بوده است، تصریح کرد: قاینات با 0.6 در یک‌صد هزار نفر بیشترین بروز این بیماری را داشته است.

نصب 10 هزار بنر تبلیغاتی در خراسان جنوبی

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند متذکر شد: روند بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و کیست‌هیداتیک در سه سال اخیر در استان افرایشی بوده است.

شایسته از برگزاری هشت کارگاه آموزشی در هشت شهرستان استان در سال گذشته خبر داد و خاطر نشان کرد: تعداد 10 هزار بنر تبلیغاتی نیز در استان نصب شده است.

انتهای پیام/69010/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول