اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری صورت گرفت

شناسایی 400 مورد حیوان گزیدگی در خراسان جنوبی

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 400 مورد حیوان گزیدگی در استان شناسایی شده است.

شناسایی 400 مورد حیوان گزیدگی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مشترک انسان و دام تمامی عوامل بیماری‌زا شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و پریون است.

وی با اشاره به روش‌های انتقال بیماری از دام به انسان ادامه داد: این انتقال بیشتر از طریق حمله حیوانات به انسان و استفاده از فرآورده‌های دام و طیور صورت می‌گیرد.

برای تمامی بیماری‌های مشترک درمان وجود ندارد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه درمان مؤثری برای برخی از بیماری‌های مشترک وجود ندارد، اذعان داشت: هاری و جنون گاوی از جمله این بیماری‌ها هستند.

شایسته افزود: گروهی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام سبب ایجاد ضرر و زیان اقتصادی شدید به انسان می‌‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در حال گسترش است، یادآور شد: کنترل این بیماری‌ها نیازمند همکاری تمام سازمان‌ها است.

بیماری‌های مشترک سبب مشکلات تجارت بین‌المللی است

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تاثیرات سوء بیماری‌های مشترک انسان و دام در محصولات کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: همچنین این بیماری‌ها سبب کاهش قابلیت استفاده از محصولات دامی و ایجاد مشکلات در تجارت بین‌الملل شده است.

شایسته با اشاره به بیماری حیوان گزیدگی متذکر شد: این بیماری منجر به هاری می‌شود.

وی میزان بروز حیوان گزیدگی در کشور را 198 در 100 هزار نفر دانست و اضافه کرد: در خراسان جنوبی میزان بروز آن 208 در 100 هزار نفر بوده است.

بیشترین حیوان گزیدگی در نهبندان بوده است

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیشترین بروز حیوان گزیدگی در نهبندان با 363 در 100 هزار نفر بوده است، گفت: سگ‌های ولگرد مهمترین عامل بروز این بیماری هستند.

شایسته با بیان اینکه میزان این بیماری در بیرجند به شدت در حال افزایش است، ادامه داد: اگر ستاد اتلاف حیوانات زیان‌بار فعال نباشد این بیماری افزایش می‌یابد.

وی میزان هر سر واکسیناسیون هاری را 300 هزار تومان دانست و تصریح کرد: سالانه یک‌هزار و 400 گزش در کشور صورت می‌گیرد.

رشد 35 درصدی گزش حیوانات در خراسان جنوبی

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون‌ها رایگان است، یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال میزان گزش‌ها افزایش یافته و ممکن است با کمبود مواجه شویم.

شایسته با بیان اینکه بیشتر از 95 درصد گزش‌ها توسط سگ‌ها انجام می‌‌شود، متذکر شد: خراش گربه نیز می‌تواند سبب بروز هاری شود.

وی میزان گزش در سال جاری را حدود 400 مورد در استان عنوان کرد و افزود: این میزان از رشد 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

بیشترین سیاه زخم در قاینات شناسایی شد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به بیماری سیاه زخم اذعان داشت: در سال گذشته بروز کشوری سیاه زخم 0.2 در 100 هزار نفر بوده است.

شایسته با بیان اینکه میزان بروز این بیماری در خراسان جنوبی 0.1 در 100 هزار بوده است، اذعان داشت: قاینات با بروز 0.6 در یک‌صد هزار نفر بیشترین سیاه زخم استان را دارا بوده است.

انتهای پیام/69010/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول