اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی استان کردستان:

دیابت به بیماری خاموش در کردستان تبدیل شده است

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان کردستان از ناآگاهی مردم استان نسبت به بیماری دیابت خبر داد و افزود: بیماری دیابت در استان به بیماری خاموش تبدیل شده است.

دیابت به بیماری خاموش در کردستان تبدیل شده است

طیب قدیمی در گفتگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: برخی از مردم بعد از ویزیت اولیه در بیمارستان‌های صحرایی به بیماری دیابت و قند خون خود پی می‌برند.

وی با اعلام اینکه افراد بیمار بعد از ویزیت با فرم ارجاع به بیمارستان صحرایی هدایت می‌شوند، افزود: مراجعینی که بیماری فشار خون و قند‌خون خود را نمی‌شناختند، در چادر سلامت آگاهی لازم به آن‌ها داده شد.

قدیمی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در بحث غربالگری پی به دیابت خود می‌برند، گفت: با اطلاع‌رسانی باید مردم را نسبت به سلامت خود آگاه کرده و با آموزش از پدید آمدن بیماری دیابت پیشگیری کرد.

وی در ادامه با عنوان اینکه ارتباط رسانه با حوزه سلامت و تعریف جامع سلامت که یکی از ارکان آن رسانه است، خاطرنشان کرد: آگاهی‌بخشی آموزشی و آگاه‌سازی رسانه‌ای می‌توانند به کمک جامعه پزشکی و درمانی بیایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: در عرصه علمی، دانش مسالمت‌آمیز هسته‌ای، تولید، پزشکی، فنی و صنعت کشور ما به سمت خودکفایی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌رود.

وی از آمادگی همه نهادهای متولی و مسئول در بحث مدیریت حوادث غیرمترقبه و بحران‌ها که نتوانسته‌اند همدیگر را بیابند و بشناسند، خبر داد و افزود: در حال حاضر تیم‌های مشارکت‌کننده در بحران‌ها به راحتی و به صورت اتوماتیک برنامه‌ها را اجرا کردند.

قدیمی حضور مردم در بیمارستان‌های صحرایی و چادرهای سلامت را ایجادکننده فضای معنوی و عطر خاص بسیج و همدلی مردم برشمرد و گفت: فرهنگ سلامت و نظام ارجاع و غربالگری در چادرهای ویزیت انجام می‌گیرد.

وی با تصریح بر اینکه درمان باید به دست نیازمند واقعی برسد، اظهار کرد: متخصصین بسیج پزشکی به آینده و فرهنگ سلامت کشور که نیاز واقعی کشور است، کمک می‌کنند.

به گفته وی، با توجه به بودجه کشور و درآمد مردم می‌توان در این بیمارستان‌های صحرایی و چادرهای سلامت هزینه‌های درمانی را به معیار واقعی رساند.

قدیمی با اشاره به اینکه آموزش مسائل بهداشتی و فرهنگ‌سازی در قالب بیمارستان‌های صحرایی شکل گرفت، گفت: حفظ کرامت ارباب‌رجوع در بیمارستان‌های صحرایی که از خدمات رایگان نام برده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه‌های درمانی این بیمارستان‌ها از دستگاه‌های مرتبط با بخش درمان تأمین می‌شود تا کرامت خاصی به گیرنده امکانات داده شده و با حفظ کرامت انسانی خدمات سلامت به ‌موقع و به‌جا به مردم داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان داشت: برای بهره‌برداری بیشتر و بهتر از امکاناتی که در بیمارستان‌های صحرایی به کار گرفته می‌شود، از ظرفیت 3 بیمارستان دیگر به همراه بیمارستان شهید احمدی که بیمارستان تخصصی چشم است، استفاده می‌شود.

وی همچنین افزود: پیش‌بینی آنچه در غربالگری در سه بیمارستان تخصصی انجام شد با مراجعه 150 بیمار با مشکلات چشم یک‌ سوم مراجعین ویزیت شده به عمل جراحی بخصوص عمل آب مروارید چشم نیاز داشتند.

قدیمی از نام‌گذرای بیمارستان چشم به نام 5 آذر خبر داد و گفت: عمل‌های جراحی چشم بخصوص عمل آب‌مروارید که در استان شایع بوده و بیشتر به افراد سالخورده بدون حامی و تمکن مالی بها داده می‌شود.

انتهای پیام/79014/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول