اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آبفار استان زنجان خبر داد

رفع بحران آب در استان زنجان با 20 میلیارد تومان اعتبار

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: به منظور رفع بحران آب در سطح روستاهای استان زنجان اعتباری بالغ بر حدود 20 میلیارد تومان مورد نیاز است.

رفع بحران آب در استان زنجان با 20 میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا کابلی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی شش ماه نخست سال‌جاری علاوه‌بر بحران آبی، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با بحران مالی نیز روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به اینکه 905 روستا در سطح استان زنجان وجود دارد که از این تعداد 545 روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارد، تصریح کرد: مجموع خانوارهای روستاهای زیر پوشش این شرکت 84 هزار و 528 خانوار برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با تاکید بر اینکه در مجموع در سطح استان زنجان 72 مجتمع به منظور آب ‌رسانی به روستاها ایجاد شده است، اضافه کرد: حدود 11 مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری کامل رسیده است.

کابلی با بیان اینکه 11 مجتمع بهره‌برداری شده در مجموع 36 روستا را در سطح استان زنجان زیر پوشش قرار داده، یادآور شد: 11 باب مجتمع آبرسانی بسیار بزرگ نیز در استان وجود دارد که هر یک از این مجتمع‌ها بیش از 20 روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه اگر 11 مجتمع مذکور وارد مدار بهره‌برداری شود 125 روستا زیر پوشش این مجتمع‌ها قرار می‌گیرند، ادامه داد: برای بهره‌برداری از این مجتمع‌ها 22 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی تعداد چاه‌های موجود در استان زنجان را 342 حلقه برشمرد و افزود: در مجموع 329 چشمه و 167 قنات نیز در استان زنجان وجود دارد که به عنوان منابع تامین آب در برخی از روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با بیان اینکه عمده منابع تامین آب مورد نیاز روستاها قنات و چشمه است که این منابع نیز تحت تاثیر عوامل جوی قرار می‌گیرند، اذعان داشت: با کمبود بارندگی با کاهش آب در این منابع نیز مواجه می‌شویم.

کابلی تعداد مخازن ذخیره آب را در استان زنجان 738 باب برشمرد و اضافه کرد: حجم این مخازن ذخیره آب 84 هزار و 791 متر مکعب اعلام شده است.

این مسئول با بیان اینکه حدود 55 روستای زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان دچار بحران شدید آب شده بودند، اضافه کرد: برای رفع این مشکل از روش آبرسانی سیار استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه 20 روستای استان زنجان که زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی نبوده‌اند نیز دچار بحران آب شده بودند، افزود: مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان ادامه داد: در مجموع 4.5 میلیارد تومان اعتبار به منظور رفع مشکلات آب 55 روستای زیر پوشش این شرکت مورد نیاز است.

کابلی با تاکید بر اینکه برای خارج شدن از بحران آب در سطح استان زنجان به اعتباری بالغ بر 19 میلیارد و 600 میلیون تومان نیاز است، بیان داشت: با ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی این بحران در استان شدیدتر نیز خواهد شد.

این مسئول در زمینه انشعابات غیرمجاز با اشاره به اینکه از انشعابات غیرمجاز به شدت توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان جلوگیری می‌شود، ادامه داد: برخی از روستاییان برای کشاورزی و دامداری نیز از آب شرب استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انشعابات غیرمجاز توسط پیمانکار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان شناسایی و مورد پیگرد قرار می‌گیرد، گفت: با افرادی که در این زمینه همکاری نداشته‌اند از طریق قضایی اقدام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با بیان اینکه یکی از روستاییان در روستای «مهتر» به دلیل استفاده از آب شرب برای کشاورزی در حالی که اهالی روستا در بحران قرار داشتند به زندان محکوم شده متذکر شد: در حال حاضر 700 فقره پرونده در این راستا تشکیل شده است.

کابلی با اشاره به اینکه بیش از 900 فقره انشعاب غیرمجاز در روستاهای استان زنجان شناسایی شده که حدود 700 انشعاب قطع شده است، اذعان داشت: این امر سبب افزایش دبی آب و برگشت آب به میزان 11.2 لیتر بر ثانیه شده است.

انتهای پیام/73006/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول