اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت زراعت در استان زنجان

ابهر و خدابنده بالاترین سهم تولید گندم آبی و دیم را در استان زنجان دارند

استان زنجان در بخش‌های مختلف کشاورزی دارای ظرفیت‌های بالایی بوده و زراعت یکی از بخش‌های مهم تولیدی در استان است.

ابهر و خدابنده بالاترین سهم تولید گندم آبی و دیم را در استان زنجان دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان در شمالغرب ایران اسلامی قرار گرفته و به دلیل وضعیت خوب آب و هوایی از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه کشاورزی برخوردار است.

استان زنجان در بخش زراعت محصولاتی همچون گندم، جو، برنج، یونجه، کلزا، نخود، لوبیا، چغندر، عدس، ذرت علوفه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، خربزه و طالبی، هندوانه، خیار،سیر تر، سایر سبزیجات و نباتات علوفه‌ای کاشت و تولید می‌شود.

استان زنجان در بخش زراعت دارای ظرفیت های بالایی است و طی سال‌های اخیر نیز همواره شهرستان‌های استان آمار مناسبی از تولید زراعی خود ارائه داده‌اند.

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی و زراعت آن در اشتغال و ارز‌آوری و تامین مواد غذایی در استان ضرورت توجه به این بخش بیش از پیش محسوس است.

در حال حاضر استان زنجان سالانه بیش از 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و در داخل استان، استان‌های دیگر و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود. این در حالی است که ظرفیت‌های کیفی و کمی تولید در بخش زراعت استان نیز قابل توجه است و با تولید انواع مختلف محصولات زراعی جایگاه مناسبی دارد.

مطابق آمار بخش کشاورزی استان در پایان سال زراعی 92- 91 بیش از یک میلیون و 623 هزار و 317 تن محصول زراعی در سطح استان تولید شده و این میزان تولید در 437 هزار و 704 هکتار زمین کشت شده است.

با توجه به این حجم از تولید و سطح زیر کشت محصولات سهم هر کدام از شهرستان‌های استان در میزان تولید این محصولات متفاوت است.

گندم که یکی از محصولات استراتژیک در سطح کشور و استان است یکی از محصولات مهم تولیدی استان در بخش زراعی است و در دو بخش آبی و دیم کاشت و تولید می‌شود و مطابق آمار موجود در بخش گندم آبی، 91 هزار و 689 هزار تن تولید در سطح استان ثبت شده است و همچنین در بخش گندم دیم نیز 303 هزار و 322 هزار تن تولید برآورد شده است.

گفتنی است مجموع تولید گندم دیم و آبی استان 395 هزار و 11 تن برآورد شده است.

این میزان تولید در سطح استان با سطح زیر کشت 22 هزار و 250 هکتار در بخش آبی و همچنین 282 هزار و 650 هکتار در بخش دیم استان صورت گرفته است.

مجموع زمین زراعی که در سطح استان برای محصول گندم در هر دو بخش آبی و گندم به زیر کشت رفته است 304 هزار و 900 هکتار برآورد شده است.

شهرستان ابهر در بخش تولید گندم آبی در سطح استان عملکرد خوبی دارد و مطابق آمار 36 درصد تولید گندم آبی استان در این شهرستان صورت می‌گیرد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان میزان تولید گندم شهرستان ابهر را یادآور شد و تاکید کرد: 63 هزار تن گندم دیم در پایان سال 91 در این شهرستان تولید شده است.

محمد‌رضا نهاوندی‌پور به گندم آبی ابهر نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان ابهر در بخش گندم آبی نیز به میزان 33 هزار و 750 تن تولید داشته است.

وی سهم تولیدی این شهرستان را یادآور شد و ابراز داشت: این شهرستان یکی از مراکز مهم تولید گندم استان است.

گفتنی است، شهرستان ماهنشان در تولید گندم آبی میزان 9 هزار و 207 تن محصول تولید کرده و همچنین در بخش گندم دیم نیز تولیدی بالغ بر 22 هزار و 72 تن داشته است.

شهرستان طارم با توجه به ظرفیت‌های بالای کشاورزی در بخش تولید گندم، عملکرد متوسط دارد به گونه‌ای که در بخش تولید گندم آبی 2 هزار و 470 تن محصول تولیدی داشته و در بخش دیم نیز تنها 150 تن تولید را به دست آورده است.

شهرستان ایجرود کمترین سهم را در تولید گندم آبی در سطح استان داشته است به گونه‌ای که سهم این شهرستان در تولید این بخش یک‌هزار و 108 تن برآورد شده، اما این شهرستان در بخش گندم دیم عملکرد تولیدی مناسب‌تری دارد به گونه‌ای که در این بخش تولید 34 هزار و 200 تنی را به اسم خود ثبت کرده است.

اما شهرستان خدابنده مطابق آمار یکی از قطب‌های تولید گندم استان است به گونه‌ای که این شهرستان در بخش گندم آبی تولید 27 هزار تنی دارد و همچنین در بخش گندم دیم با عملکرد قابل توجه تولیدی بالغ بر 120 هزار تن را به ثبت رسانده است.

اما شهرستان زنجان به عنوان مرکز استان در بخش گندم آبی 14 هزار و 726 تن تولید دارد و در بخش گندم دیم نیز 62 هزار و 400 تن تولید را به ثبت رسانده است.

شهرستان خرمدره نیز با تولیدی بالغ بر 3 هزار و 456 تن در بخش گندم آبی و همچنین تولید یک‌هزار و 500 تنی در بخش گندم دیم یکی دیگر از تولیدکنندگان استان در بخش تولید گندم است.

=============

گزارش از احمد اسدی

=============

انتهای پیام/73007/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول