اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تبدیل مزارع گندم دشت‌ناز مازندران به باغ مرکبات / ضرورت ملی یا سودآوری بیشتر

500 هکتار از مزارع گندم و علوفه شرکت زراعی دشت‌ناز میاندرود به باغ مرکبات تبدیل شده است.

تبدیل مزارع گندم دشت‌ناز مازندران به باغ مرکبات / ضرورت ملی یا سودآوری بیشتر

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، شرکت زراعی دشت‌ناز یکی از شرکت‌های وسیع و مکانیزه ممتاز کشور و خاورمیانه است که سهم بسزایی در تولید علوفه و گندم کشور همچنین تولید بذر اصلاح شده دارد.

شرکت زراعی دشت‌ناز در جاده گهرباران به دریای خزر واقع شده است.

کل اراضی شرکت سه هزار و 100 هکتار بوده که دو هزار و 678 هکتار از زمین‌ها قابل کشت و مابقی اراضی را کانال‌های آبرسانی و زهکش‌ها و جاده‌های ارتباطی بین مزارع به‌طول حدود 50 کیلومتر و زهکش‌ها به‌طول 170 کیلومتر  و سایر تاسیسات، ساختمان اداری و انبارها، ماشین‌آلات و ساختمان کمپوست را تشکیل می‌دهد.

مجموعه دشت‌ناز پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها  در سال 1365 فعالیت خود را بر مبنای مفاد اساسنامه در امور کشاورزی ادامه داده است.

این مجموعه یکی از واحدهای تولیدی معتبر کشور در تولید بذر استراتژیک نظیر ذرت هیبرید، سویا، گندم و  تولید شالی هیبرید و ماهیان گرم‌آبی و سبزی و صیفی و کمپوست است.

میزان تولیدات شرکت مقدار 21 هزار تن محصول همگن شده براساس گندم بوده که شامل گندم بذری، کلزا، ذرت دانه‌ای و بذری و ذرت علوفه‌ای، شالی، سویا، ماهی، لوبیا سبز، سبزی و صیفی و کمپوست است.

شرکت دشت‌ناز دارای سابقه بیش از 50 ساله در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی است که گندم و ذرت علوفه‌ای، برنج شاه بیت تولیدات این مجموعه بزرگ در میاندرود و مازندران است.

براساس آمارها سود خالص این شرکت در سال گذشته بیش از 12 میلیارد تومان بوده است و علاوه بر آن محصولات تولیدی در این شرکت نقش عمده‌ای در بازار مصرف استان و کشور داشته است.

این شرکت از شرکت‌های پیشرو در مکانیزاسیون کشاورزی است که سابقه آن به سال‌ها پیش از انقلاب توسط کارشناسان غربی می‌رسد هرچند در این سال‌ها نیز اقدامات خوبی در ارتقای این تجهیزات شده است.

اما نکته مهم در این مورد تبدیل 500 هکتار از مزارعی که در گذشته بهترین نوع گندم و ذرت علوفه‌ای را تولید می‌کردند به باغ پرتقال است در حالی‌ که پرتقال یک محصول غذایی تاثیرگذار در سفره‌های مردم نیست و علاوه بر آن به اندازه کافی کشت انواع مرکبات در استان داریم که نیازی به استفاده از اراضی ملی نباشد.

با توجه به این واقعیت که در سال‌های اخیر تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن سبب برخی محدودیت‌ها در تامین مواد غذایی برای کشور شده است نکته حائز توجه اینکه طرح تبدیل 500 هکتار از مزارع دشت‌ناز به باغ پرتقال در قالب طرح احداث باغ‌های مدرن با مجوز استانداری و جهاد کشاورزی مازندران انجام شده است.

این کار مسئولان شرکت دشت‌ناز به جز کاهش میزان تولید محصولات استراتژیک کشور تنها یک هدف می‌تواند داشته باشد که همان افزایش میزان سودآوری است وگرنه این شرکت از گذشته تاکنون بیشتر کارگران روزمزد را مورد استفاده قرار می‌داد.

به عقیده کارشناسان خاک زمین‌های این مجموعه بزرگ کشاورزی در مازندران از مستعدترین خاک‌های کشور محسوب می‌شود و استفاده از این زمین‌های مسطح و فوق مستعد به جای اراضی شیبدار برای کاشت درخت جای تامل دارد.

استفاده نابجا از ابزارهای ملی در سال‌های اخیر یکی از معضلاتی بوده که برخی از کارشناسان دلایل وجود شرایط نامناسب اقتصادی را به امثال این تصمیمات مرتبط می‌دانند.

این زمین‌ها ده‌ها سال است که مجهز به سیستم برق‌رسانی و آبرسانی فوق هوشمند تنها برای کشت محصولات کشاورزی شده است.

خبرگزاری فارس آمادگی دارد نظرات راه‌گشای دیگر کارشناسان و دلایل علمی تصمیم‌گیران این مجموعه را منتشر کند.

انتهای پیام/86021/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول