اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی با 161 میلیون متر مکعب کسری مخزن در منابع آب مواجه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی با 161 میلیون متر مکعب کسری مخزن در منابع آب مواجه است.

خراسان جنوبی با 161 میلیون متر مکعب کسری مخزن در منابع آب مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی، غلامرضا غلامرضایی با اشاره به آمار بارندگی جهان، ایران و خراسان جنوبی اظهار داشت: مقایسه این آمار نشان می‌دهد استان خراسان جنوبی جزو استان‌های خشک و کم آب کشور محسوب می‌شود و کمترین دسترسی به منابع آب را در این استان داریم که باید با همین مقدار کم آب نیازهای خود را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی هیچ رودخانه دائمی وجود ندارد، افزود: میزان بهره‌برداری از منابع آب بیشتر از مقدار آبی است که به سفره آب زیرزمینی نفوذ می‌کند که همین امر سبب شده در خراسان جنوبی با 161 میلیون متر مکعب کسری مخزن مواجه باشیم.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به لزوم نصب کنتورهای هوشمند آب و برق اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش منابع آب و پایین رفتن سطح آب زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور، بر اساس مصوبه مجلس، وزارت نیرو موظف به نصب این کنتورها برای جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز شده است.

غلامرضایی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از سال 1386 اقدام به خریداری و نصب کنتورهای هوشمند کرد و تا‌کنون یک‌هزار و 467 دستگاه بر روی چاه‌های کشاورزی استان نصب و راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: کنتورهای فعلی با اعتبارات دولتی خریداری شده و از این پس تمامی چاه‌های کشاورزی با هزینه کشاورزان به این کنتورها مجهز می‌شوند.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به ضرورت نصب کنتور هوشمند در مناطق خشک از جمله شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: در مناطق پر آب شاید مدیریت مصرف آب کمتر احساس شود، اما در شهرهایی همچون نهبندان با اقلیم خشک و کم آب، این موضوع بیشتر نمود پیدا می‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به تفاوت آبخوان در دشت نهبندان با دشت‌های دیگر استان و کشور، گفت: دشت نهبندان در حال حاضر و با توجه به خشکسالی‌های اخیر با 31 میلیون متر مکعب تخلیه سالانه، دو و نیم میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد و جزو دشت‌های ممنوعه استان محسوب می‌شود. 

محمدعلی نعمت‌نژاد تعداد کنتور هوشمند آب و برق نصب شده در شهرستان نهبندان را 202 دستگاه اعلام کرد و افزود: هدف از نصب این کنتورها ایجاد محدودیت برای کشاورزان نیست؛ بلکه از این طریق مدیریت مصرف آب به خود کشاورزان سپرده شده و از برداشت‌های اضافی جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در زمان کنونی شارژ کارت‌های هوشمند چاه‌های کشاورزی به صورت سالانه است، اضافه کرد: در  صورت استفاده کمتر از حجم آب مندرج در پروانه، مقدار آب باقی‌مانده به سهمیه سال بعد منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: سیستم کنترل از راه دور این کنتورها نیز به صورت آزمایشی بر روی چند چاه در شهرستان بیرجند اجرا شده است و در صورت تامین اعتبار برای تمامی چاه‌های استان عملی می‌شود.

انتهای پیام/69008/ر/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول