اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مرکز وبلاگ‌نویسی دینی خراسان جنوبی برگزار کرد

نخستین کرسی آزاداندیشی "آیا اسلام دین گریه است؟"

مرکز توسعه وبلاگ‌نویسی دینی خراسان جنوبی نخستین کرسی آزاد اندیشی این مرکز را با عنوان "آیا اسلام دین گریه است؟ " برگزار کرد.

نخستین کرسی آزاداندیشی "آیا اسلام دین گریه است؟"

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کرسی آزاداندیشی "آیا اسلام دین گریه است؟" با حضور اعضای شورای مرکزی و وبلاگ‌نویسان فعال صبح امروز در سالن جلسات این مرکز برگزار شد.

مدیر‌کل سازمان ورزش و جوانان خراسان جنوبی که به عنوان کارشناس این کرسی آزاداندیشی در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: در جامعه دینی که ما در آن زندگی می‌کنیم، طرح این سوال که "آیا اسلام دین گریه است؟" کمی شبه‌ناک است و بهتر است سوال به این صورت مطرح شود که آیا انسان به طور ذاتی طرب‌ناک است یا گریه‌ناک؟.

جعفر قدیری با بیان این‌که زبان عشق گریه است، افزود: عشق تنها با اشک سخن می‌گوید، بنابراین کسی که به موجودی عشق می‌ورزد یکی از نمادهای این عشق‌ورزی اشک است.

وی تصریح کرد: مولوی هم از این قضیه غافل نشده است زیرا در یکی از اشعار خود از نحوه عزاداری اهل حلب انتقاد می‌کند و تاکید می‌کند که شما باید به حال خود بگریید.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ما باید علت و چیستی اشک ریختن را بدانیم و گریه کردن ما هدفمند باشد، همچون خنده که اگر هدفمند نباشد نشانه سفاهت و سبکی عقل آدمی است.

قدیری تاکید کرد: گریه برای حقیقت بزرگی مثل عاشورا باید با شناخت و هدف باشد که سبب اثر در وجود انسان شود و گرنه عاشورا یک حقیقت سیال است که همیشه در جریان است و هیچ‌گاه نابود هم نمی‌شود و با اشک ریختن و یا نریختن ما فراموش نمی‌شود.

وی با بیان این‌که باید نسبت به شرایط موجود آگاهی کاملی داشته باشیم، اضافه کرد: وقتی زمان حضرت پیامبر(ص) را با زمان حضرت علی(ع) مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که چه تفاوت‌ها و سختی‌های فراوانی بین این دو زمان وجود داشته است، در زمان حضرت رسول دشمنان همه کافران و مشرکان شمشیر به دست بودند که رو در روی پیامبر مبارزه می‌کردند ولی زمان حضرت علی(ع) دشمنان همان شب‌زنده‌داران و نمازخوانانی بودند که مفسر و حافظ قرآن بودند و شناخت دشمن و مبارزه بسیار سخت بود.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان خراسان جنوبی تاکید کرد: خود قرآن تاکید می‌کند این کتابی است که سبب هدایت برخی و سبب ضلالت برخی دیگر می‌شود و گروه نخست همان ائمه هستند که با استفاده از قرآن راه هدایت را به انسان‌ها نشان می‌دهند و گروه دوم کسانی هستند که قرآن بر سر نیزه می‌کنند.

قدیری با بیان این‌که مهم این است که قرآن با چه هدفی استفاده شود، افزود: حربن ریاحی که خود از مفسران بزرگ قرآن بود تا صبح روز عاشورا از مخالفان و دشمنان اصلی حضرت امام حسین(ع) بود ولی عصر عاشورا از شهدای لشکر امام حسین(ع) شد.

وی تاکید کرد: چه چیزی سبب این تغییر و دگرگونی شد، آیا ایمان، دین، قرآن، شب‌زنده‌داری و این مسائل بود که حر را یک‌باره متحول ساخت یا عامل دیگری بود، به طور قطع عامل دیگری در کار بود و آن تغییر جهت وجودی حر بود که برخی آن را تعبیر به امام‌شناسی می‌کنند.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان خراسان جنوبی ادامه داد: این‌که می‌گویند اگر قطره اشکی برای امام حسین(ع) ریخته شود بهشت بر شخص واجب می‌شود، این گریه باید هدفمند باشد، همان‌‌‌گونه که خنده در اسلام باید هدفمند باشد گریه بر مصیبت اهل بیت هم باید با هدف باشد.

قدیری با بیان اینکه پیامبر(ص) بسیار خوش‌خو و اهل شوخی با اهل خانه بودند، خاطرنشان کرد: از نشانه‌های مومن خنده و گریه به هنگام است و ما در هیچ کجای تاریخ نمی‌بینیم که برای ائمه ما چهره‌ای عبوس و گرفته ترسیم کرده باشند.

وی با اشاره به برخی از سنت‌های اشتباهی که در بین مردم باب شده است، گفت: مراسم قمه‌زدن که تا سال‌های پیش در همین شهر بیرجند شایع بود یکی از کارهای اشتباهی است که در هیچ جای اسلام نیامده است، کجای اسلام به مرد اجازه می‌دهد در مراسم عزاداری امام حسین(ع) و جلوی دیدگان زنان عزادار بدن خود را عریان کند و چاقو به خود بزند.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان این‌که در فرق مختلف ما 11 تفسیر مختلف از قیام عاشورا بیان شده است، تاکید کرد: قیام امام حسین(ع) فقط از دریچه عشق تعبیر می‌شود، یعنی امکان ندارد که انسان این مصیبت‌ها را بخواند یا بشنود و گریه نکند در حالی‌که زبان عشق تنها گریه است.

قدیری گفت: اسلام ما معلل است نه مدلل یعنی ما بنا براین‌که پدر و مادرمان مسلمان و شیعه بودند ما هم شیعه شدیم و اگر مثلا در سیستان و بلوچستان متولد می‌شدیم اهل سنت می‌بودیم، مشکل ما این است که اهل مطالعه و تحقیق نیستیم، برای ما که ادعای شیعه بودن را می‌کنیم خواندن کتاب نهج‌البلاغه لازم است زیرا ما باید آب را از سرچشمه بگیریم.

وی با بیان این‌که افرادی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی محصول صرف حوزه علمیه ما نیستند وگرنه ما باید اکنون هزاران مطهری و بهشتی دیگر می‌داشتیم، افزود: آنها غیر از کتب حوزه خود نیز مطالعه و تحقیقات گسترده‌ای داشتند.

در ادامه این کرسی آزاد اندیشی گروه موافقان و مخالفان با این سوال که "آیا اسلام دین گریه است یا نه؟" به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و حاضران نیز با بیان نظرات خود در بحث مشارکت کردند.

انتهای پیام/2248/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول