اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کرسی آزاداندیشی «جایگاه زن در اسلام» در گلستان برگزار شد

کرسی آزاداندیشی «جایگاه حقوق زن در اسلام» در طرح ولایت دانشجویان استان گلستان در دانشگاه تربیت معلم گرگان برگزار شد.

کرسی آزاداندیشی «جایگاه زن در اسلام» در گلستان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کرسی آزاداندیشی «جایگاه حقوق زن در اسلام» که بعدازظهر امروز در دانشگاه تربیت معلم گرگان برگزار شده بود. در ابتدای بحث فاطمه کشیری، دانشجوی منتقد، دادن حضانت فرزند به پدر را در اسلام، نادیده گرفتن حقوق زن دانست.

سیدعلی حسینی، دانشجوی دیگر این دانشگاه در پاسخ به این دانشجوی منتقد اظهار داشت: پدر نیازهای بیشتری را با توجه به قدرتش می‌تواند فراهم کند؛ از جمله این نیازها که اهمیت بسزایی دارد، امنیت فرزند است.

این دانشجو در ادامه خاطرنشان کرد: زن بعد از متارکه ممکن است قصد ازدواج مجدد داشته باشد و با فرزند این امکان برای او محدود می‌شود؛ از این رو حضانت فرزند را به پدر می‌دهند.

سارا موحد، دانشجوی منتقد دیگر نیز در پاسخ به برطرف کردن نیازها از سوی پدر بیان داشت: قدرت بدنی دلیل بر توانایی در رفع نیازها را ندارد؛ زن ممکن است با فعالیت ذهنی از چند مرد که فعالیت بدنی می‌کنند، درآمد بیشتری کسب کند.

محمد عرب، دانشجوی موافق به حضانت فرزند به پدر اذعان داشت: این استثناست و قانون به طور کلی است.

در پایان بحث داور اول کرسی، استاد دانشگاه گلستان گفت: در مرحله اول وقتی خداوند انسان را امر به ازدواج می‌کند مبانی تربیت فرزند را به عهده هردو والدین می‌گذارد و این روال طبیعی است.

فاطمه تراکمه افزود: در مواقع اورژانسی (متارکه و فوت همسر) اگر زن اعلام قیم بودن کند؛ یعنی بگوید ازدواج نمی‌کنم تا فرزندان را سرپرستی کنم، حضانت به زن داده می‌شود. 

در قانون اسلام، حضانت بر عهده پدری است

وی تصریح کرد: در قانون اسلام، حضانت بر عهده پدری است که سلامت جسم و روان و توانایی تمکن مالی را داشته باشد.

این استاد دانشگاه گلستان متذکر شد: اسلام با این نگاه که زن آینده خود را تباه نکند، حضانت را به پدر داده است و در عرف هم خانم‌ها در ازدواج مجدد فرزندان مرد را می‌پذیرند، اما برعکس آن کم اتفاق می‌افتد؛ اگرچه زن روحیه فداکاری و ایثار دارد، اما هیچ تکلیفی بر فرزند ندارد، چراکه صاحب نطفه پدر است.

تراکمه در پایان ابراز داشت: در اسلام به فراخور زمان احکام ثانویه نیز وجود دارد؛ برای مثال پدری که معتاد و مجرم باشد، این حق را به زن می‌دهد که خود حضانت بچه را به عهده بگیرد یا به حاکم شرع دهد.

در ادامه این کرسی، لیلی جوانشیر، دانشجوی منتقد دیگری بیان داشت: چرا ارث زن و مرد در اسلام برابر نیست و یا چرا دیه زن نصف مرد است؟  

از آنجایی که مرد باید پول بیشتری خرج کند طبق عدالت پول بیشتری می‌گیرد

هاجر شریفی، دانشجویی موافق در پاسخ به او گفت: وظیفه تأمین مخارج با مرد است و با زن نیست و اگر زنی استثنائاً این کار را بکند برحسب وظیفه نیست و لطف کرده است و از آنجایی که مرد باید پول بیشتری خرج کند، طبق عدالت پول بیشتری می‌گیرد.

داور دوم کرسی، فاطمه محمدبیگی، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه گلستان گفت: خانم در کنار نصف دیه و ارثیه؛ نفقه و مهریه دریافت می‌کند؛ زن حتی می‌تواند در برابر کارهای خانه نیز مزد دریافت کند؛ با این حساب دریافتی خانم‌ها طبق اسلام بیشتر از چیزی است که به مرد تعلق می‌گیرد.

وی در پایان اضافه کرد: این موارد قانون اسلام است و اگر کسی پرداخت کرد یا خیر؛ این را در نظر داشته باشیم که شعور افراد ربطی به قانون‌های اسلام ندارد.

انتهای پیام/2307/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول