اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همبستگی برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی به کمک تریبون نماز جمعه

نبوی‌زاده: مشکلات را می‌پذیرم/ رفع کاستی‌ها زمان‌بر و نیازمند تلاش همگانی است

بعد از طرح برخی انتقادات از وضعیت مرکز درمانی شهر قلعه‌رئیسی از تریبون نماز جمعه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی در دیدار با مسئول هماهنگی ائمه جمعه گفت: مشکلات را می‌پذیرم ولی رفع همه کاستی‌ها زمان‌بر و نیازمند تلاش همگانی است.

نبوی‌زاده: مشکلات را می‌پذیرم/ رفع کاستی‌ها زمان‌بر و نیازمند تلاش همگانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، انقلاب اسلامی ایران که به پیروزی رسید، یک تفاوت عمده با سایر انقلاب‌ها در دیگر نقاط جهان داشت و آن چیزی نبود جز" مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران".

نقش مردم در انقلاب اسلامی ایران به حدی بود که حضرت امام خمینی (ره)، آن‌ها را ولی نعمتان این انقلاب و مسئولان خواند.

درک عمق و مفهوم این جمله بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، حساب کار را دست انسان می‌آورد که مردم در چه جایگاهی هستند و چه شأن و منزلتی دارند.

از سوی دیگر، نظام اسلامی و دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای برای محرومین و مستضعفین دارد به طوری که امام راحل (ره) درا ین باره نیز می‌فرماید: من یک تار موی کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم."

با کنار هم قرار دادن این دو موضوع می‌توان مسئولیت سنگین مسئولان در یک حکومت اسلامی را حس کرد.

بدون شک بر اساس قانون اساسی و آموزه‌های دینی، مردم و مسئولان  نسبت به همدیگر حق و حقوقی دارند که اگر هر کدام به وظایف خود در این راستا عمل کنند، شاهد یک جامعه آرام و پویا در ابعاد مختلف هستیم.

* تلاش‌های دست‌اندرکاران سلامت هنوز موجب برطرف شدن مشکلات نشده است

اما در این بین موضوع بهداشت و سلامت مردم از مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات جامعه است که اولا" حوزه گسترده و حساسی است و از طرفی نیز زمان و مکان نمی‌شناسد و تقریبا" ثانیه‌ای در زندگی یک فرد وجود ندارد که با مسائل مرتبط با سلامت درگیر نبوده و به خدمات مسئولان این بخش نیاز نداشته باشد.

این ویژگی منحصر به فرد حوزه سلامت، بر سنگینی رسالت مسئولان شبکه بزرگ بهداشت و درمان افزوده که اگر این حساسیت، سنگینی و گستردگی کار در این بخش را در کنار محرومیت‌های بسیار زیاد این استان به ویژه در نقاط روستایی قرار دهیم به این باور می‌رسیم که وجود نقص، کاستی و برخی نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها نیز امری طبیعی است.

کمبود امکانات و نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان مناطق محروم و نقاط شهری تازه تأسیس به مراتب جدی‌تر است و علی‌رغم تلاش مسئولان در نظام اسلامی، همچنان شاهد برخی مشکلات هستیم.

شهر قلعه‌رئیسی، دهستان جاورده و همه نقاط روستایی اقماری در شهرستان کهگیلویه نیز به علت عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌های کهنه از این امر مستثنی نیست و علی‌رغم کارهای قابل تحسین انجام شده ولی همچنان با برخی کمبودها و مشکلات مواجه است.

تمرکز پزشکان در نقاط شهری برخوردار و بزرگ در کنار عدم اجرای کامل طرح پزشک خانواده شهری، کمبود پزشک را به یک مشکل عمومی در عمده نقاط کشور تبدیل کرده است و آنگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قول داده است، این مشکل در حال پیگیری است ولی در شهر قلعه‌رئیسی و روستاهای محروم آن این روزها کمبود پرستار زن موجب نارضایتی‌هایی شده است که صدای آن را از تریبون مقدس نماز جمعه در قلعه‌رئیسی نیز شنیدیم.

طرح این موضوع از تریبون نماز جمعه موجب شد تا مسئولان ارشد و میانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج موضوع را پیگیری کنند و در گام نخست به سراغ، مسئول هماهنگی ائمه جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد و بعد از آن به سراغ امام جمعه شهر قلعه‌رئیسی بروند.

سید حسام‌الدین نبوی زاده به همراه معاون بهداشتی‌اش، سید رشید غفاری در دیدار با حجت‌الاسلام پناهی توضیحاتی را در این‌باره ارائه دادند.

مشکلات را می‌پذیرم/ رفع کاستی‌ها زمان‌بر و نیازمند تلاش همگانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این دیدار با پذیرش برخی کمبودها در مناطق قلعه رئیسی و جاورده گفت:‌ مشکلات عمومی و کمبود برخی امکانات را در این نقاط می‌پذیریم ولی منتقدین باید شرایط دانشگاه، وضعیت اعتبارات کشوری و استانی و کمبودهای زیرساختی در این مناطق را در نظر بگیرند؛ دانشگاه علوم پزشکی همه تلاش خود را برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان به کار می‌گیرد ولی بدون شک رفع همه کاستی‌ها زمان‌بر است.

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده افزود: احداث هر مرکز بهداشتی و درمانی تا سطح بیمارستان دارای استانداردها و ضوابط خاص خود است و در شهر قلعه رئیسی نیز مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی احداث شد، نه بیمارستان؛ مگر می‌شود در این مرکز که استانداردها و امکاناتش در حد یک مرکز بهداشتی و درمانی است، مرکز جراحی قلب راه‌اندازی کرد؛ کدام بیمار حاضر است در مرکزی که امکانات لازم برای جراحی ندارد، قلب خود را عمل کند، بالاخره در این مرکز بهداشتی درمانی اقدامات اولیه احیا صورت می‌گیرد.

*مشکلات قبل از تریبون نماز جمعه به مسئولان دانشگاه انعکاس داده شوند

احداث بیمارستان نیز اگر چه از برنامه‌ها و آرزوهای ما است ولی این کار نیازمند تصویب در وزارت و اختصاص بودجه‌ بوده و این کار در حوزه اختیارات من نیست.

 

وی جبران کمبود نیروهای انسانی و مشکل استخدام‌های اخیر این دانشگاه را نیز به برخی اختلاف‌نظرها در بین نهاد ریاست جمهوری و وزارت بهداشت مربوط کرد و گفت: ‌اگر ردیف حقوقی این افراد مشخص شود بدون شک با به کار گرفتن آن‌ها، بخشی از کمبود نیروی انسانی برطرف خواهد شد.

نبوی‌زاده بیان کرد: علی‌رغم همه تلاش‌ها، شاهد کمبودهایی هستیم ولی باید همراهی و همکاری همه‌جانبه باشد و برای رفع برخی مشکلات مطرح همه افراد و مسئولان به این دانشگاه کمک کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تقدیر از تلاش‌های ائمه جمعه، تصریح کرد: انتظار ما این بوده که اگر مشکلی هم وجود دارد در قدم نخست به خود ما منتقل شود که اگر قابل حل باشد شک نکنید که کوتاهی صورت نخواهد گرفت زیرا همه ما که اینجا هستیم، هدفی جز خدمت به مردم نداریم؛ شاید ما از یک مشکل در فلان روستا بی‌اطلاع باشیم ولی ائمه جمعه که مردم به آن‌ها مراجعه می‌کنند اگر این مسائل را منتقل کنند بدون شک در صورت امکان برطرف می‌شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مشکلات ناشی از کج‌سلیقگی و سهل‌انگاری نیروهای انسانی، قابل پیگیری و برطرف شدن است، گفت: بسیاری از مشکلات مطرح شده قابل برطرف شدن هستند و اگر این مشکلات به من یا معاونین منتقل می‌شد قبل از طرح در نماز جمعه برطرف می‌شدند.

*ضرردهی همه بیمارستان‌های استان و محدودیت‌های مالی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات این بخش در کل استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر همه بیمارستان‌های ما با ضرردهی در حال کار هستند و از طرفی مردم ما نیز از اقشار کم‌درآمد هستند و در کنار همه این‌ها بودجه‌های کشوری کاهش یافته که انتظار داریم همه استان با هم دیده شود.

نبوی زاده گفت: ‌در بسیاری موارد دست ما بسته است ولی به عنوان مثال در یک مرکزی همه امکانات اولیه بهداشتی و درمانی وجود دارد اما برای یک خرابی کوچک از آن استفاده‌ای نمی‌شود که این مسائل اگر به علت کم‌کاری یا سهل‌انگاری همکاران من باشد با آن برخورد خواهیم کرد.

*تعامل و ارتباط ائمه جمعه و مسئولان بهداشت و درمان تقویت می‌شود/ مشکل پرستار زن مرکز قلعه رئیسی برطرف شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز قبل از صحبت‌های مسئول هماهنگی ائمه جمعه در سخنانی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت بالای تریبون‌های نماز جمعه گفت: در زمینه تعامل با ائمه جمعه باید قوی‌تر از این عمل کنیم که برگزاری چنین نشستی، شروعی برای تحقق این هدف است.

 

سید رشید غفاری با بیان اینکه انتقادات امام جمعه قلعه رئیسی برای ما قابل احترام و پیگیری است، افزود: مشکل کمبود پرستار زن و انجام تزریقات بانوان از سوی پرستاران مرد با اضافه شدن یک پرستار زن و استفاده از ماماهای مشغول در آن مرکز برطرف شده است.

*سرکشی بیشتر به روستاها در برنامه نبوی‌زاده و همکارانش قرار گیرد/ تریبون ائمه جمعه در اختیار حوزه سلامت قرار می‌گیرد

به گزارش فارس حجت‌الاسلام صفدر پناهی نیز در این دیدار هدف ائمه جمعه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را در خدمت به مردم یکسان دانست و گفت: تریبون ائمه جمعه در اختیار سیستم گسترده و حساس سلامت است و اگر از تریبونی انتقادی شده است، حال که شما با این جدیت برای رفع مشکلات موجود برآمدید، از همان تریبون نیز از خدمات شما قدردانی خواهد شد زیرا این تریبون متعلق به نظام اسلامی است نه اشخاص.

مسئول هماهنگی ائمه جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد، مشکلات این استان و مناطق محروم را تنها در بخش بهداشت و درمان نداست و بیان کرد: ائمه جمعه در هر بخشی که مشکل بوده، صدای مردم را از تریبون نماز جمعه فریاد زده‌اند.

وی گفت:‌ حضور فیزیکی مسئولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی در مناطق محروم و قانع کردن مردم برای کاهش فشارها به ائمه جمعه در این راستا می‌تواند بسیار مؤثر باشد که در اینجا این خواسته را از نبوی‌زاده و همکارانش اعلام می‌کنم.

ائمه جمعه در جریان محدودیت‌های مالی دانشگاه علوم پزشکی هستند

حجت‌الاسلام پناهی با بیان اینکه سنگ روی سنگ بند نمی شود اگر برخی مشکلات که جنبه عمومی نداشته به صحن نماز جمعه بیاید، تصریح کرد: این صحبت رئیس دانشگاه علوم پزشکی را می‌پذیرم که تعامل و ارتباط مجموعه دانشگاه و ائمه جمعه بیش از گذشته برقرار شود تا مشکلات و خواسته‌های مردمی مستقیما" به اطلاع مسئولان ارشد و معاونین دانشگاه علوم پزشکی منتقل شود.

وی با قدردانی از جدیت و پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در پیگیری مشکلات، خاطرنشان کرد: همه ما در جریان محدودیت‌های مالی، گستردگی حوزه سلامت و محرومیت‌های زیاد این استان و تلاش‌های شما برای کاهش مشکلات هستیم ولی از طرفی نیز انتظارات مردم بسیار زیاد بوده و باید حداقل امکانات اولیه در بخش‌ها و مناطق محروم وجود داشته باشد.

به گزارش فارس، افزایش تعامل و ارتباط با ائمه جمعه که همواره از سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بوده، با این دیدار صمیمی و کاری قوت بیشتری گرفت تا امیدوار بود که برخی مشکلات حوزه سلامت به ویژه در مناطق محروم در سایه همدلی و همراهی همه مسئولان به ویژه ائمه جمعه برطرف شوند.

-----------------------

گزارش از کریم بنام

-----------------------

انتهای پیام/82005/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول