اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فاجعه پوسیدگی دندان 90 درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه فراموشی

موضوع پوسیدگی دندان 90 درصد کودکان زیر 9 سال کهگیلویه و بویراحمد و ضرورت یک اقدام منسجم از سوی دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌های مرتبط موضوعی است که گویا این روزها زیر سایه سنگین فراموش شدن قرار گرفته است.

فاجعه پوسیدگی دندان 90 درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه فراموشی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، موضوع پوسیدگی دهان و دندان به ویژه در سنین پایین در استان کهگیلویه و بویراحمد یک نگرانی جدی است؛ چه ما بخواهیم و چه ما نخواهیم بیش از 90 درصد کودکان این استان دارای دندان پوسیده هستند و این آمار قابل انکار نیست.

چه ما بگوییم و چه ما نگوییم، خوره پوسیدگی به جان دندان‌های کودکان و دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد افتاده و باورش سخت است که بپذیریم تقریبا" همه کودکان زیر 12 سال در این استان دندان پوسیده دارند.

اگر چه در یک مقطع پوسیدگی دهان و دندان در لابلای خبرهای متفاوت و متعدد پر آب و تاب، به صدر اخبار رسانه‌ها رسیده بود ولی متأسفانه باز در حال فراموشی است و کمتر به آن پرداخته می‌شود.

بهداشت دهان و دندان عامل پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها است که عدم توجه به آن زمینه‌ساز بروز و تشدید بیماری‌های متعددی است که ممکن است اگر امروز جدی گرفته نشود به مرز بحران و فاجعه نیز برسد.

 * چرخه نامبارک پوسیدگی دندان‌ کودکان کهگیلویه و بویراحمدی تکمیل شده است

آگاهی و نگرش پایین مردم در زمینه‌های مراقبت از سلامت دهان و دندان در مواردی چون مسواک زدن  نامرتب، عدم استفاده از نخ دندان، استفاده از مواد غذایی پوسیدگی زا به خصوص در بوفه مدارس و عدم توجه جدی به نگهداری دندان‌های شیری از مهم‌ترین علل آمار بسیار بالای پوسیدگی دندان‌ها در میان کودکان به ویژه کودکان زیر 12 سال است.

در کنار عوامل ذکر شده باید برخی کم‌کاری‌های مسئولان مرتبط، شیوه‌های زندگی نامناسب و باورهای غلط، وضعیت ضعیف اقتصادی و مهمتر از این‌ها کمبود نیروی انسانی و عدم پوشش خدمات بهداشت و دهان در مناطق محروم را نیز باید اضافه کرد تا چرخه نامبارک پوسیدگی دهان و دندان کودکان زیر 12 سال در کهگیلویه و بویراحمد تکمیل شود.

 * 90 درصد دندان‌های معیوب شیری در کهگیلویه و بویراحمد کشیده می‌شوند

پوسیدگی دندان‌های دائمی کودکان و دانش‌آموزان این استان در حالی است که  آمار پوسیدگی و نیاز به ترمیم دندان‌های شیری نیز بسیار بالا است به طوری که تنها چهار درصد دندان‌های شیری معیوب در میان کودکان زیر 6 سال در کهگیلویه و بویراحمد ترمیم می‌شوند.

سید خالد موسوی‌فرد در این‌باره می‌گوید: در استان کهگیلویه و بویراحمد به تبع همه نقاط کشور توجه کمتری به بهداشت دهان و دندان می‌شود که در این زمینه باید هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم داده شود.

وی ادامه داد: در این استان و در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیش از 90 هزار دندان پوسیده وجود دارد که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه در حال حاضر 54 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در این استان تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: در میان این تعداد دانش‌آموز، 90 هزار دندان پوسیده وجود دارد.

 * آمارهای نگران‌کننده‌ای که تمامی ندارند

آمارهای هشدارآمیز موسوی به همین موارد ختم نشد و وی از آمار به مراتب نگران‌کننده‌تری در مورد ترمیم دندان‌های شیری کودکان خبر داد.

وی ابراز داشت:‌ یکی دیگر از نگرانی‌های مهم ما در حوزه بهداشت دهان و دندان عدم ترمیم دندان‌های معیوب شیری کودکان است که متأسفانه بیش از 96 درصد این دندان‌ها بدون آنکه تعمیر شوند، کشیده و دور انداخته می‌شوند.

موسوی‌فرد با بیان اینکه سلامت دندان‌های شیری نقش تعیین‌کننده‌ای در استحکام دندان‌های دائمی دارد، ابراز داشت: تنها چهار درصد دندان‌های شیری معیوب کودکان زیر 9 سال در این استان ترمیم می‌شوند و مابقی کشیده می‌شوند.

وی نقش رسانه‌ها را در فرهنگ سازی سلامت به ویژه بهداشت دهان و دندان مؤثر خواند.

 * کارهای که گروه بهداشت و درمان در این زمینه انجام دادند

خالد موسوی‌فرد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عملکرد گروه بهداشت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: "وارنیش فلوراید" از جمله روش‌های پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان است که با اسیدهای حاصل از پلاک میکروبی مقابله کرده و موجب سلامت دندان‌های کودکان در سنین بزرگسالی می‌شود.

وی یادآور شد: از دیگر اقدامات گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ترمیم 6 هزار مورد دندان در کودکان شش تا 12 ساله کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بوده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این زمینه گفت: در موضوع دهان و دندان باید قبل از هر چیز روی راهکارهای پیشگیرانه متمرکز شویم که در این زمینه باید رسانه‌ها بیش از گذشته به میدان بیایند و به دست‌اندرکاران این حوزه کمک کنند. 

*فاصله 6 تا 9 سالگی در دهان هر سه کودک این استان یک دندان دائمی می‌پوسد

سید رشید غفاری با تأیید آمار پوسیدگی دندان در میان 90 درصد کودکان این استان افزود: برای فائق آمدن بر این مشکلات لازم است هماهنگی بین‌بخشی دستگاه سلامت با آموزش و پرورش و مهد کودک‌ها بیشتر شود.

وی، برگزاری کارگاه آموزشی برای دست‌اندرکاران درگیر برنامه، ترمیم 6 هزار مورد دندان کودکان 6 تا 12 ساله، انجام 12 هزار و 500 مورد فیشورسیلانت برای کودکان 6تا 12 ساله و انجام 19 هزار و 100 مورد وارنیش فلوراید برای این کودکان بخش از فعالیت‌های گروه بهداشت دهان و دندان بوده است.

غفاری گفت: 34 مرکز بهداشتی درمانی تجهیز شده، 30 نفر دندانپزشک و هفت نفر کاردان بهداشت دهان در این حوزه خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شیوع پوسیدگی در دندان‌های دائمی و شیری در رده متوسط کشوری قرار دارد، خاطرنشان کرد: در فاصله 6 تا 9 سالگی در دهان هر سه کودک این استان یک دندان دائمی می‌پوسد. 

به هر حال آنگونه که قبلا" هم اشاره شد چند صباحی پوسیدگی نگران‌کننده دندان‌های بیش از 89 درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمدی به صدر اخبار رسانه‌ها و دستور کار جلسات اداری رسید ولی بعد از آن دیگر خبری از پیگیری این موضوع، حداقل در فضای رسانه‌ای نبوده که انتظار می‌رود مدیران مسئول در این زمینه پای کار بیایند و نگذارند این هشدار به فاجعه تبدیل شود.

-----------------------

گزارش از کریم بنام

----------------------

انتهای پیام/82005/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول