اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس ارشد آزمایشگاه در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد

دیابت بیماری خاموش ولی خطرناک/ مادران باردار بیش از بقیه در خطر هستند

یک کارشناس ارشد آزمایشگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد گفت: آزمایش دیابت در بسیاری افراد از جمله مادران باردار، افراد با سابقه سکته و افراد بالای 40 سال باید در دوره کمتر از یکسال انجام شود.

دیابت بیماری خاموش ولی خطرناک/ مادران باردار بیش از بقیه در خطر هستند

فایض شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، با اشاره به اهمیت موضوع چکاپ افراد و رعایت دوره زمانی آن اظهار کرد: برای افراد بالای 40 سال سن، حداقل هر سال یک‌بار انجام آزمایشات چکاپ به ویژه دیابت، لازم و ضروری است.

کارشناس آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: در برخی افراد دوره چکاپ باید زودتر از یک‌سال باشد که افراد زیر 30 سال دارای چاقی و سابقه فامیلی، خانم‌های دارای دیابت بارداری، بیماران قلبی یا افرادی که سابقه بیماری قلبی و عروقی دارند، افرادی هستند که باید دوره زمانی چکاپ خود را کمتر از یک‌سال کنند.

وی ادامه داد: همچنین افراد با سابقه سکته‌های مغزی و قلبی، تنگی رگ، استرس روانی و جسمی، سیگاری‌ها و افرادی که الکل مصرف می‌کنند نیز باید دوره چکاپ خود را سریع‌تر از حالت معمولی انجام دهند.

شریفی خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که فرزند ناقص یا با وزن بیش از چهار کیلوگرم به دنیا می‌آورند و خانم‌هایی که کیست تخمدانی دارند نیز در ردیف افرادی هستند که باید به صورت مرتب و کمتر از دوره یک‌ساله چکاپ لازم به‌ویژه آزمایشات دیابت را انجام دهند.

* مادران باردار در هفته 25 تا 28 بارداری آزمایش قند دهند

این کارشناس آزمایشگاه‌ها تأکید کرد: بهتر است خانم‌های باردار در هفته 25 تا 28 بارداری آزمایش قند بدهند که برای فرزند آن‌ها مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است که بیماری اختلال متابولیسم (سوخت و ساز ) گلوکز، دیابت نام دارد.

وی با اشاره به بیماری دیابت در خانم‌های باردار که به صورت موقت و گذرا دیده می‌شود، تصریح کرد: بهتر است در هفته 25 تا 28 بارداری درخواست آزمایش قند برای آنها داده شود که در صورت بالا بودن قند خون تست‌های تکمیلی انجام شود.

وی ابراز داشت: دیابت بارداری به دلیل برهم خوردن متابولیسم بدن در خانم‌های باردار ایجاد می‌شود و در صورت ابتلا به دیابت بارداری، علاوه بر مادر، جنین نیز مستعد ابتلا به دیابت خواهد بود.

کارشناس گسترش شبکه‌ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، چکاپ دیابت (مرض قند) افراد بالای 40 سال به طور مرتب (حداقل سالی یک بار) را ضروری دانست و گفت: متابولیسم بدن و برخی آنزیم‌های افراد در سن بالای 40 سال دچار اختلال می‌شوند.

وی با بیان اینکه مقدار طبیعی گلوکز 120 تا 75 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و در دیابت پنهان یا افراد مستعد دیابت، گلوکز 140 تا 128 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، گفت: اگر فردی به مدت طولانی این حالت را داشته باشد، ابتلای کامل به دیابت پیدا می‌کند و اگر فردی به طور مداوم در معرض آن باشد، دچار آسیب‌های قلبی و عروقی، چشمی، کلیوی و سیستم عصبی می‌شود.

شریفی موارد زیر را قبل از آزمایش دیابت توصیه کرد: برای قند خون بیمار لازم است که هشت ساعت ناشتا باشد، مایعات به جز آب مصرف نکند و از جویدن آدامس و سایر جویدنی‌ها خودداری کند.

انتهای پیام/82005/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول