اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازی بومی محلی گردو ‌بازی در روستاهای خراسان جنوبی

گردو بازی از جمله بازی‌های رایج در جشن‌های فصلی است که عده زیادی از جوانان و نوجوانان در مکان‌های مختلف و در کوچه و پس کوچه‌های روستاها به این بازی مشغول می‌شوند و سعی می‌کنند با برنده شدن در این بازی، گردوی بیشتری جمع‌ کنند.

بازی بومی محلی گردو ‌بازی در روستاهای خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، این روزها همزمان با برداشت محصول گردو در گوشه و کنار روستاها‌ی  شهرستان‌های گردو خیز خراسان جنوبی جشن فراوانی محصول برگزار می‌شود، جالب آن‌که در برخی از روستاها این بازی با موسیقی و دهل نیز همراه است.

گردو بازی از جمله بازی‌های رایج در جشن‌های فصلی است که عده زیادی از جوانان و نوجوانان در جاهای مختلف و در کوچه و پس کوچه‌های روستاها به این بازی مشغول می‌شوند و سعی می‌کنند با برنده شدن در این بازی، گردوی بیشتری جمع کنند.

یکی از شهروندان بیرجندی به خبرنگار فارس می‌گوید: گردو بازی یکی از بازی‌های مشهور و معروف منطقه کویر نشین است که در مقیاس بزرگ و در بیشتر استان‌های کشور رایج است.

علیرضا چاجی می‌افزاید: انجام این بازی از هیجان و حساسیت بالایی برخوردار است و جوانان پس از جمع‌آوری محصول گردو با انجام این بازی خستگی خود را رفع می‌کنند‌.

چاجی گردو بازی را یک نوع سرگرمی‌ بومی محلی می‌نامد که بالا بردن دقت عمل و مهارت در نشانه‌گیری را از ویژگی‌های این بازی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تعداد بازیکنان در این بازی از دو تا شش نفر متغییر است و هر بازیکن تعداد مشخصی گردو به عنوان سرمایه بازی در اختیار دارد‌.

وی اظهار می‌کند: در ابتدا در یک زمین مسطح دایره کوچکی به شعاع تقریبی یک متر رسم می‌شود و هر نفر از بازیکنان یک یا چند گردو در مرکز این دایره بر روی کمی خاک می‌نشاند و سپس یک خط نشانه به فاصله چند متر که قراردادی است، کشیده می‌شود و بازیکنان باید از پشت این خط بر اساس قرعه هدف‌گیری کنند.

یک شهروند بیرجندی می‌افزاید: بازیکنان به طور معمول یک یا چند گردو را برای نشانه‌گیری انتخاب می‌کنند که به این گردوها گردوی (تیره) می‌گویند‌، گردوی تیره کمی بزرگتر و سنگین‌تر از بقیه گردوها است و برای نشانه‌گیری مناسب می‌باشد.

چاجی می‌گوید: تقلب در گردو بازی فقط از طریق گردوهای تیره انجام می‌شود و‌ به این روش است که گردوهای تیره خود را از موم یا قیر پر و آن‌ها را ماهرانه می‌چسباندند (با این عمل گردوهای تیره سنگین می‌شود و کار برای هدف‌گیری راحت‌تر انجام می‌شود‌) که بهتر است قبل از آغاز بازی گردوهای تیره بازدید شوند.

وی یادآوری می‌کند: اگر بازیکنان در هر نوبت نشانه‌گیری موفق شوند، با گردوهای تیره خود به گردوهایی که در وسط دایره قرار گرفته‌اند‌، هدف‌گیری‌ و آنها را از دایره بیرون کنند، برنده بازی هستند.

چاجی ادامه می‌دهد: حداقل تعداد گردوی لازم برای انجام بازی 2 تا 6 عدد است، گاهی وقت‌ها می‌شود یک نفر با 2 گردو می‌آید و با کلی گردو بر‌می‌گردد و گاهی هم بر عکس.

چاجی هدف از برگزاری این بازی‌ها را احیاء و یادآوری سنت‌های فراموش شده ملی در مراسم شکرگزاری از برداشت محصول دانست و اذعان داشت: امروزه به دلایل مختلف این بازی‌ها یا برگزار نمی‌شود یا انجام آن خیلی کم رنگ شده است که باید دوستداران و علاقمندان این آئین و فرهنگ بومی و محلی برای آشنایی نسل امروز و حفظ آن،‌ این‌گونه ورزش‌ها را به صورت نمادین در جشنواره‌های فرهنگی مذهبی برگزار کنند.

وی می‌افزاید: کودکی ما با این بازی‌ها سپری شده است و این در حالی‌است که امروز بیشتر نوجوانان به دلیل بی‌تحرکی و عدم آشنایی با فرهنگ و آئین بومی و محلی خود، ساعت‌های طولانی پشت کامپیوتر می‌نشینند و بازی‌های نه چندان هماهنگ با فرهنگ ایرانی را به بازی‌های محلی ترجیح می‌دهند و شاید برایشان غیر قابل تصور باشد که پدرها و مادرهایشان چطور روزی بدون هیچ کدام از این بازی‌های مجازی، کودکی‌شان را گذرانده‌اند.

از یاد بردن بعضی بازی‌های محلی‌، به معنای فراموشی فرهنگ و تمدن است و احیای بازی‌های بومی و محلی می‌تواند گامی اساسی در نهادینه‌ کردن آداب و رسوم سنتی باشد که قدمتی دیرینه دارد.

انتهای پیام/69014/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول