اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد

کیف‌هایی که سبب انحراف اسکلتی می‌شوند

یک کیف مدرسه برای دانش‌آموز باید شرایطی داشته باشد تا به سلامتی دانش‌آموزان آسیب نرساند، چراکه آسیب به دانش‌آموزان در سنین پایین می‌تواند در آینده جبران‌ناپذیر باشد.

کیف‌هایی که سبب انحراف اسکلتی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، این روزها خرید مدرسه به مناسبت بازگشایی مدارس در میان خانواده‌ها حال و هوای خاصی به محیط خانواده بخشیده است.

وقتی سری به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌زنیم کودکانی را می‌بینیم که با یکدیگر از خرید خود برای مدرسه سخن گفته و نوع خرید خود را شرح می‌دهند.

حرف از کیف و کفش مدارس، لوازم‎التحریر و سایر ملزومات به نقل و نبات محافل کودکانه بچه‌ها در کوچه و خیابان تبدیل شده است.

شور و شوق دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه از یک طرف و شادی کودکانه آنها به دلیل خرید وسایل نو از طرفی دیگر خوشحالی آنها را برای رفتن به مدرسه دو چندان کرده است.

در این میان سال اولی‌ها احساس ویژه‌ای نسبت به سایر بچه‌ها برای رفتن به مدرسه دارند، احساسی مبهم و آمیخته با شادی و نگرانی که هزاران سوال را در ذهن‌های آنها درباره این فضای تربیتی ایجاد کرده است.

اما خرید لوازم مدرسه برای برخی از دانش‌آموزان موضوع مهمی تلقی می‌شود.

در این میان یکی از لوازم ضروری و مورد نیاز که دانش‌آموزان معمولاً به خرید آن اهمیت داده و وقت زیادی نیز صرف خرید آن می‌کنند، کیف است.

اما انتخاب اصولی کیف برای دانش‌آموزان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به گونه‌ای که این روزها پزشکان همواره شرایط کیف مناسب را به خانواده‌ها بازگو کرده و بر اهمیت سلامتی فرزندانشان تاکید می‌کنند.

متاسفانه برخی از خانواده‌ها بدون توجه به نکات مهم در انتخاب کیف مدرسه سهل انگاری کرده و یا حتی برخی از آنها فقط قیمت مناسب را مورد توجه قرار می‌دهند.

برخی از والدین به کیفیت کیف اهمیت داده و برخی نیز جادار بودن و سبکی وزن آن را مورد توجه قرار می‌دهند.

ولی توصیه‌های پزشکی و نکات ارائه شده توسط پزشکان باید در خرید لوازم مدرسه به ویژه کیف مورد توجه والدین باشد تا سلامتی فرزندان آنها حفظ شود.

یکی از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس شیک بودن را از مهم‌ترین دلایل انتخاب یک کیف دانسته و گفت: دوست دارد کیف مدرسه وی بهترین کیف باشد و نکات دیگر اهمیت زیادی ندارد.

علی محمدی نیز دانش‌آموز مقطع ابتدایی گفت: انتخاب کیف مدرسه وی بر عهده پدر و مادر است و او فقط مارک و تصویر روی آن را انتخاب می‌کند.

دانش‌آموز دیگری سبک بودن کیف و جنس خوب را از دلایل انتخاب کیف مدرسه خود برشمرد.

یک مادر نیز کیفیت عالی را مهم‌ترین دلیل وی در انتخاب کیف فرزندش برشمرد و افزود: فرزند وی پسر بوده و سلیقه آنچنانی در نگهداری کیف خود ندارد و  مجبور است به کیفیت کیف بیشتر از سایر نکات توجه کند.

اما از طرفی دیگر دغدغه انتخاب کیف مناسب برای دانش‌آموزان به ویژه در سنین پایین همواره در خانواده‌‌ها وجود داشته است.

*توصیه‌های پزشکی برای خرید کیف مدرسه

متخصصان می‌گویند: بند کیف حداقل باید پنج سانتی‌متر قطر داشته و از دو طرف متقارن باشد.

بند کیف نباید متمایل به یک طرف باشد، چراکه سبب انحراف اسکلتی در دانش‌آموز می‌شود.

همچنین متخصصان تاکید دارند، حداکثر وزن کوله پشتی با وزن لوازم داخلی آن باید 10 تا 15 درصد وزن دانش‌آموز باشد.

علاوه‌ بر این خود کیف باید سبک انتخاب شده و تزئینات سنگین و اضافه نیز نداشته باشد.

40 درصد از دانش‌آموزانی که از کوله‎پشتی‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند دارای درجاتی از دردهای کمری و یا در ناحیه گردن هستند.

نحوه حمل کوله‎پشتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، حتی اگر کوله‎پشتی استاندارد و درست انتخاب شود اگر نحوه حمل آن درست نباشد به سلامتی ستون فقرات و شانه‌های دانش‌آموز آسیب وارد می‌کند.

متخصصان همچنین در زمینه خرید کوله‎پشتی چرخ‌دار متذکر شدند: اگر مدرسه فرزندانتان پله دارد و یا برای حمل آن مجبور می‌شود به سمت جلو خم شود از خرید این نوع کیف منصرف شوید.

امیدواریم این توصیه‌ها مورد توجه مردم به ویژه والدین قرار گیرد و سلامتی دانش‌آموزانی که امیدهای آینده کشور محسوب می‌شوند، مورد توجه باشد.

-------------------------

گزارش: فاطمه حیدری

-------------------------

انتهای پیام/73006/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول