اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اعمال مقررات جدید برای سرویس مدارس

دیگر دانش آموزان در سرویس مدارس کنسرو نمی‌شوند

به گفته کارشناسان، سرویس‌های مدرسه 54 مولفه استاندارد باید داشته باشند که 51 مورد آن به ایمنی خودرو مربوط می‌شود و تا کنون هیچ‌یک از خودروهای داخلی موفق به تحقق آن نشده‌اند.

دیگر دانش آموزان در سرویس مدارس کنسرو نمی‌شوند

خبرگزاری فارس - سعیده سخایی؛ اول مهر من باید باز هم سوار سرویس مدرسه بشوم؛ پارسال آقا هوشنگ هر روز با اتوبوس بنز قراضه خودش می‌آمد سر کوچه ما؛ اتوبوس آقا هوشنگ ضبط هم دارد او در راه با صدای بلند آواز می‌خواند، بعضی وقت‌ها هم که یک راننده خانم از ماشینش جلو می‌زند سریع تلافی می‌کند و چنان لایی می‌کشد که به این طرف و آن طرف پرت می‌شویم؛ تمام یک ربعی که توی اتوبوس هستیم باید بوی بنزین اتوبوس آقا سیروس را تحمل کنم.

نزدیک به یک هفته دیگر سال تحصیلی جدید شروع می‌شود و هم‌زمان با آن نگرانی پدر و مادرها برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه نیز آغاز می‌شود؛ هر چند والدین سعی می‌کنند نزدیک‌ترین مدرسه را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب کنند اما گاهی ناگزیر می‌شوند به هر دلیلی در مدارس دور از منزل خود ثبت نام کنند؛ پس انتخاب سرویس مدرسه یکی از موضوعاتی است که ذهن والدین را به خود مشغول می‌کند.

*صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای رانندگان

با وقوع اتفاقات تلخ در سال‌های گذشته موجب شده «صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای رانندگان» مهمترین دغدغه خانواده‌ها باشد.

رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پروش قم سرویس مدارس را در حکم مدرسه سیار دانست که باید مسائل تربیتی، آموزشی، آداب و اخلاق اسلامی در آن توجه شود.

علی یوسفی اظهار کرد: مدیریت سرویس مدارس پسرانه با اخذ برچسب از تاکسیرانی برعهده مدیر مدرسه است؛ در مورد سرویس مدارس دخترانه مدیریت با شرکت حمل و نقل که زیر نظر سازمان تاکسیرانی فعالیت می‌کند خواهد بود.

وی با بیان این‌که در خودروهای اتوبوس و مینی‌بوس و ون به یک نفر مراقب نیاز است، از تشکیل تیم نظارت بر سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان خبر داد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در گفت‌و گو با فارس در این ارتباط گفت: از مشخصه‌های انتخاب سرویس مدارس داشتن گواهینامه معتبر، عدم سوء پیشینه و مصرف مواد مخدر، شرکت در کلاس‌های آموزشی و داشتن معاینه فنی خودرو است که در نهایت رانندگان سرویس مدارس توسط این سازمان گزینش می‌شوند.

علیرضا اقبالیان ادامه داد: رانندگان موظفند در ساعتی که دانش آموزان در خودرو هستند برچسب، تابلو مخصوص سرویس مدارس، کارت شناسایی و برگه معاینه فنی خودرو را به همراه داشته باشند در غیر این‌صورت با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد. 

سرویس مدارس باید 54 مولفه استاندارد داشته باشد

با شروع مهر ماه در سطح شهر با خودروهایی مواجه می‌شویم که صندلی عقب آن‌ها با قسمت «بار» نیسان وانت تفاوت چندانی ندارد؛ کودکانی که به صورت فشرده در صندلی عقب ماشین روی سروکله هم نشسته‌اند و معلوم نیست اگر اتفاقی برای این ماشین بیفتد چه فاجعه‌ای در انتظار کودکان است.

به گفته کارشناسان، سرویس‌های مدرسه 54 مولفه استاندارد باید داشته باشند که 51 مورد آن به ایمنی خودرو مربوط می‌شود و تا کنون هیچ‌یک از خودروهای داخلی موفق به تحقق آن نشده‌اند.

با توجه به اینکه تاکسی‌ها طبق مقررات در طی سال چهار مرتبه معاینه فنی می‌شوند می‌توان گفت ایمنی بیشتری نسبت به سایر خودروها دارند.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه 35 درصد از ناوگان تاکسیرانی کار سرویس مدارس را انجام می‌دهند، گفت: یک هزار و 330 دستگاه تاکسی از تعداد سه هزار و 800 دستگاه تاکسی شهر قم مخصوص سرویس مدارس است و مابقی سرویس مدارس با خودروی شخصی و آژانس‌های مسافربری تامین می‌شوند.

اقبالیان با بیان انجام نظارت سه جانبه بر سرویس‌دهی مدارس بیان کرد: این نظارت بر عهده انجمن اولیا و مربیان به نمایندگی از والدین، مدارس و شهرداری است.

وی وظیفه سازمان تاکسیرانی به همراه راهنمایی و رانندگی را نظارت بر سرویس‌دهی مطلوب در سطح شهر دانست.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم گفت: رانندگان سرویس مدارس موظفند در صورت داشتن سرنشین مازاد که در سرویس مدارس ابتدایی و متوسطه اولیه وجود دارد، بیمه سرنشین مازاد را داشته باشند.

رئیس گروه انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه تعداد سرنشین خودروهای اتوبوس، مینی‌بوس و ون همان ظرفیت مجاز مندرج در کارت خودرو است، افزود: تعداد سرنشین خودروهای سواری در مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه 5 نفر و دوره دوم متوسطه 4 نفر است.

در سال‌های گذشته امکان تحصیل دانش‌آموزان در مدارس نزدیک خانه بیشتر بود؛ در غیر این‌صورت شرایط خانواده به ‌گونه‌ای بود که می‌توانست خود عهده‌دار رفت و آمد فرزندان به مدرسه باشد و نیازی به وسیله ایاب و ذهاب نبود اما در این سال‌ها زندگی والدین پیچیده‌تر شده و اشتغال مادران و مسافت زیاد خانه تا مدرسه موجب شده سرویس مدارس رونق بیشتری پیدا کنند؛ سرویس مدرسه دانش‌آموزان به اندازه کتاب و دفتر و حتی انتخاب خود مدرسه اهمیت دارد پس ضروری است خانواده‌ها بر رفت‌ و آمد فرزندان خود دقت بیشتری کرده و انتخاب درستی داشته باشند.

انتهای پیام/2258/س40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول