اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه تاکید کرد

ضرورت تقویت بیش از پیش تعاملات علمی بین ایران و روسیه

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه گفت: تعاملات علمی ایران و روسیه نیازمند تقویت بیش از پیش است.

ضرورت تقویت بیش از پیش تعاملات علمی بین ایران و روسیه

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بهروز ابطحی بعدازظهر امروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی مهندسی معدن، فرآوری، متالوژی و محیط زیست، اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های بالایی در بخش‌های علمی مختلف دارند.

وی ضمن تاکید بر تقویت ارتباطات علمی ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: بعد از گذشته سال‌ها ارتباط علمی ایران با روسیه هنوز استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دو کشور در علوم مختلف نشده است.

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه به جایگاه روسیه در روابط خارجی ایران اشاره کرد و افزود: روسیه جایگاه بالایی در ارتباطات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با بیان اینکه آن گونه که انتظار می‌رفت روابط علمی دو کشور توسعه نیافته است، یادآور شد: برای تقویت روابط علمی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

ابطحی به وضعیت فعلی روابط علمی دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از تشکیل کشور روسیه روابط دو کشور در زمینه‌های علمی وجود داشته است و باید این روابط تقویت شود.

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه به موانع توسعه روابط علمی دو کشور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: عدم شناخت از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها دو طرف یکی از دلایل مهم عدم توسعه روابط در دو کشور بوده است.

وی شناخت پایین دانشگاهیان ایران از قابلیت‌های علمی روسیه را یادآور شد و تاکید کرد: این عدم شناخت موجب کاهش ارتباطات علمی دو کشور شده است.

ابطحی میزان باسوادی در کشور روسیه را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: میانگین باسوادی این کشور در سطح دنیا قابل توجه است و در آمارها نیز جایگاه بالایی دارند.

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه با بیان اینکه حتی کشورهایی که از شوروی سابق جدا شده‌اند دارای نرخ با سوادی بالا هستند، افزود: نرخ باسوادی در این کشورها بالای 98 درصد است.

وی قزاقستان و ژاپن را دو کشور دارای بالاترین نرخ باسوادی در آسیا عنوان کرد و گفت: در آمارهای ارائه شده حضور کشور قزاقستان هم ردیف ژاپن نشان از توجه به سواد در این کشورها است.

ابطحی این نرخ باسوادی را نشان از توسعه انسانی دانست و تاکید کرد: زمانی که نرخ باسوادی در کشوری بالا است شاخص توسعه انسانی نیز رشد می‌کند.

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه به دانشگاه‌های کشور روسیه اشاره کرد و افزود: این کشور دو دانشگاه مستقل و 120 دانشگاه ملی تحقیقاتی دارد که نشان از ظرفیت علمی این کشور است.

وی با بیان اینکه روسیه یک‌هزار و 150 دانشگاه دیگر نیز دارد، افزود: این کشور یک دانشگاه اختصاصی نفت و انرژی و همچنین معدن نیز دارد.

ابطحی به دانشگاه ملی روسیه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در مسکو قرار دارد و سنبل علمی این کشور محسوب می‌شود.

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه با بیان اینکه این دانشگاه هفت جایزه نوبل را کسب کرده است، اظهار داشت: افتخارات علمی این دانشگاه در تولید علم در سطح جهان قابل توجه است.

وی از رتبه سوم جهانی این دانشگاه در سال 2011 خبر داد و تاکید کرد: کشور روسیه علم را در درون مرزهای خود تولید می‌کند و دانشی بومی دارد.

ابطحی کشور ایران را دارای وضعیت علمی مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: وضعیت علمی ایران در بخش‌های مختلف بسیار مناسب است.

رایزن علمی ایران در روسیه و آسیای میانه با بیان اینکه ایران 10 دانشگاه برتر و 120 دانشگاه دولتی در کشور دارد، افزود: 340 واحد دانشگاه آزاد و حضور دانشگاه‌های متعدد پیام‌نور و غیر انتفاعی نشان از ظرفیت دانشگاهی کشور است.

وی بالا‌ترین بخش تولید علم در کشور را مربوط به بخش پزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: پزشکی، شیمی و علوم مهندسی به ترتیب بالاترین نرخ تولید علم را در کشور دارند.

ابطحی با بیان اینکه در کشور روسیه بالاترین نرخ تولید علم در بخش علوم پایه است، یادآور شد: می‌توان با تقویت ارتباطات علمی از بخش علوم پایه روسیه کمک گرفت و بخش پزشکی کشور را به روسیه معرفی کرد.

انتهای پیام/73007/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول