اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس در معمایی بی‌جواب

شهردار؛ قطعه‌ای گم شده در پازل خرمشهر

با گذشت حدود دو هفته از آغاز به کار دوره چهارم شورای شهر خرمشهر معمای انتخاب شهردار این شهر همچنان بدون پاسخ باقی مانده است.

شهردار؛ قطعه‌ای گم شده در پازل خرمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، 13 شهریور ماه بود که با برگزاری آیین تحلیف کار چهارمین دوره شورای اسلامی در همه شهرها و روستاهای کشور رسماً آغاز شد و با انتخاب اعضای هیئت رئیسه شوراها شکل رسمی و چارت خود را نیز شناختند.

پس از آن نیز شوراها در نخستین آزمون خود مهم‌ترین تصمیم یعنی انتخاب شهرداران را در برنامه قرار دادند.

تا کنون نیز در بسیاری از شهرها از کلان‌شهرهای بزرگ گرفته تا شهرهایی که برای اولین بار تجربه شورای شهر و انتخاب شهردار را پشت‌سر می‌گذارند شهرداران انتخاب شده‌اند.

در این بین برخی شهرداران بر صندلی خود ماندند و بسیاری دیگر نیز با نظر اعضای شورای شهر جای خود را به شهرداری دیگر دادند.

در استان خوزستان نیز کمابیش وضعیت همین‌گونه بوده و تکلیف شهرداران اکثر شهرها تا حدودی تعیین و تعدادی دیگر نیز تا روزهای آینده مشخص خواهند شد.

اما در خرمشهر پایتخت مقاومت مردم ایران وضعیت به‌گونه‌ای دیگر است.

* شورای  سوم و نارضایتی عمومی

شورای سوم در خرمشهر یکی از پرحاشیه‌ترین شوراها بود و مسائل و مشکلات زیادی در طول مدت عمر نسبتاً طولانی آن ایجاد شد.

حواشی مختلف موجود در بین برخی از اعضای آن منجر شد تا نوعی نارضایتی عمومی در بین مردم این شهر در خصوص عملکرد شورای سوم ایجاد شود و بسیاری از مردم و مسئولان این شهر نیز یکی از دلایل عقب‌ماندگی خرمشهر از پیشرفت و توسعه را عملکرد این شورا عنوان کنند.

این مسئله موجب شد تا تنها یک نفر از اعضای شورای قبلی که عضو علی‌البدل نیز بود به دوره چهارم شورا راه یابد.

به هر حال مردم خرمشهر به امید بهبود وضعیت فعلی و سرکار آمدن شورایی قوی، هماهنگ و بدون حاشیه دست به انتخاب مجدد زدند و 11 نفر را برای یک دوره چهار ساله به عنوان منتخبان خود در شورا برگزیدند.

اما گویی شورای چهارم در همین آغاز راه و در انتخاب شهردار برای این شهر با مشکل مواجه شده است.

* نظارت شهرداری که محبوب شورا نبود

کاملاً قابل پیش‌بینی بود که محمد نظارت شهردار خرمشهر شانسی را برای ادامه حضور خود در شهرداری این شهر ندارد.

وی که در بدو تصدی سمت شهرداری خرمشهر اقدامات مناسبی را در زمینه‌های مختلف از جمله آسفالت خیابان‌ها که اکنون دوباره به یکی از مشکلات این شهر تبدیل شده و دیگر طرح‌های عمرانی انجام داد اما نتوانست این روند را ادامه دهد.

نظارت که یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری آبادان نیز بود در جلسه ارائه برنامه‌های خود گفت: شورای شهر خرمشهر اجازه فعالیت و کار در این شهر را به من نمی‌داد و همین مسئله موجب شده بود تا نتوانم آن طور که باید برنامه‌ها و فعالیت‌های عمرانی خود را دنبال کنم.

البته هرچند اعضای شورای شهر خرمشهر نظارت را به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری خرمشهر مطرح می‌کردند اما پر واضح بود که وی شانسی برای ماندن ندارد.

* برگزاری جلسات با گزینه‌های تصدی شهرداری

اعضای شورای شهر خرمشهر از آغازین روزهای فعالیت شورا به بررسی گزینه‌های مورد نظر خود برای تصدی سمت شهردار  پرداختند. در این بین گزینه‌های مختلفی به ارائه برنامه‌ها، سوابق و اهداف خود پرداختند.

سرانجام از بین گزینه‌های مختلف مطرح شده برای تصدی سمت شهرداری این شهر دو گزینه که محمد لویمی و شهرام شاکری یوسفی بودند به عنوان گزینه‌های نهایی مطرح و قرار شد تا اعضا از بین این دو نفر یکی را با رای‌گیری انتخاب کنند.

* مخالفت برخی اعضا با گزینه‌های نهایی

در حالی که به نظر می‌رسید بررسی‌های شورای شهر خرمشهر به پایان رسیده و شهردار از بین دو گزینه نهایی انتخاب می‌شود در نخستین جلسه رای‌گیری چهار نفر از اعضای شورا جلسه را ترک تا با افتادن جلسه از حد نصاب رای‌گیری انجام نشود.

این اعضا اعتقاد داشتند که با توجه به وضعیت کنونی خرمشهر نباید در انتخاب شهردار عجله کرد بلکه پس از برگزاری فراخوان و بررسی دقیق و موشکافانه یک شهردار قوی و کارآمد را برای تصدی سمت شهرداری انتخاب کرد.

در جلسه دومی نیز که قرار بود برای انتخاب شهردار برگزار شود بار دیگر همین اتفاق افتاد تا شورای شهر خرمشهر در آغاز راه با چالشی جدی مواجه شود. این مسئله انتقاد شدید رئیس شورای شهر خرمشهر را به دنبال داشت.

سید جواد ادریس‌پور پس از این جلسه گفت: در حالی که همه شرایط برای انتخاب شهردار خرمشهر از بین این دو گزینه نهایی فراهم شده بود متاسفانه چهار نفر از اعضا در اقدامی پیش‌بینی نشده جلسه را ترک و رای‌گیری انجام نشد.

وی افزود: رفتارهای این‌چنینی برای شورای شهر آن هم در آغاز کار خود به هیچ وجه مناسب نیست و با توجه به وضعیت بدی که در شهرداری حکم فرماست شایسته بود جلسه ختم به خیر می‌شد و خرمشهر شهردارش را می‌شناخت.

* وضعیت مبهم در خرمشهر

وضعیت کنونی در بین اعضای شورای شهر خرمشهر و اختلافاتی که در خصوص انتخاب شهردار در بین اعضا ایجاد شده است موجب شده تا نوعی ابهام در فرآیند انتخاب شهردار این شهر ایجاد شود.

در سوی دیگر خبرهای رسیده حاکی از آن است که اعضای شورا روی گزینه‌های دیگری نیز تمرکز کرده و چند گزینه جدید  را مورد بررسی قرار داده‌اند.

طبق اقوال منتشره از منابع نزدیک به شورا قرار است اعضا در روز سه‌شنبه جلسه‌ای را برگزار و در آن در خصوص انتخاب شهردار تصمیم‌گیری کنند.

وضعیت کنونی و اسفبار عمرانی خرمشهر که از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی شهری از جمله آسفالت مناسب خیابان‌ها بی‌بهره است در کنار کمبودهای فراوان در زمینه‌های مختلف عمرانی و شهری از جمله پارک و فضای سبز اهمیت انتخاب مناسب برای شهرداری این شهر را دوچندان کرده است.

این وضعیت همچنان بیانگر آن است که خرمشهر دیگر جای آزمون و خطا نیست و باید فردی کارآزموده، کاربلد، باتجربه و البته با برنامه و آشنا به مشکلات این شهر بر صندلی شهرداری آن تکیه بزند.

در سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که تاخیر زیاد در انتخاب شهردار جدید بر مشکلات این شهر خواهد افزود ضمن آنکه در زمینه پرداخت حقوق پرسنل این نهاد نیز مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

به هر حال مردم خرمشهر به دقت در حال پیگیری نتیجه جلسات و رایزنی‌های منتخبان خود در شورای شهر هستند تا ببینند آیا آنها بر عهد و قولی که در زمان تبلیغات انتخاباتی به آنها داده‌اند ثابت قدم و به دور از هرگونه مصالح شخصی و حزبی فقط برای پیشرفت شهر و خارج کردن خرمشهر از وضعیت کنونی تلاش خواهند کرد؟

انتهای پیام/72008/ع40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول