به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، نادر برهانی مرند اظهار داشت: اگر متولیان جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) به جای سفارش موضوع در پی انگیزش خلاقیت نمایشنامهنویس برآیند، چه بسا در حیطه القای فرهنگ مؤثرترین هنرها باشد.
برهانی مرند افزود: کافی است نمایشنامهنویس به سمت برخورداری از نگاهی رئال و معاصر خیز بردارد و این نوع نوشتنها از شکل سفارشی فاصله بگیرد که در این صورت به طور قطع مؤثر واقع میشود.
وی تأکید کرد: پیش از این در نمایشنامههایی که به جشنواره ارسال میشد، نمایشنامهنویسان دنبال تعریف فرهنگ رضوی در یک طبقه خاص بودند؛ اما با گذر زمان شرایط تغییر کرده و چشم نمایشنامهنویس به روی جستوجوی این معنا در لایهها و طبقات مختلف جامعه باز شده است.
کارگردان نمایشهای ماندگاری چون تولد، چیستا، تیغ کهنه، پاییز و تهران زیر بال فرشتگان؛ تئاتر را هنری کارآمد خواند و ادامه داد: در اثر گذر زمان و برخلاف چند دوره ابتدایی برگزاری جشنواره، نمایشنامهنویسان از نگاههای سطحی فاصله گرفته و عمیقتر به مفهموم فرهنگ رضوی پرداختهاند.
برهانی مرند با بیان اینکه قلمزنندگان در حد و اندازههای همین جشنواره موضوعی از کلیشههای رایج فاصله گرفتهاند، اذعان کرد: همیشه در نگاه نخست این طور به نظر میرسد که وقتی هسته فکری و اندیشه برگزاری جشنواره از قبل مشخص باشد، تخیل چندان فرصت جولان ندارد؛ اما روند صعودی کیفیت آثار جشنواره رضوی عکس این مطلب را اثبات میکند.
وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره نمایشنامهنویسی رضوی نگاههای متنوع و تازهای به چشم میخورد که از کلیشهها فرار کرده و به نوآوری رسیده بودند.
انتهای پیام/77011/ی/ظ1004