اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور جشنواره خوشنویسی رضوی:

خوشنویسان با فرهنگ رضوی پیوند ذاتی دارند

داور جشنواره خوشنویسی رضوی مشهد گفت: هنرمندان خوشنویس کشور ما با فرهنگ رضوی پیوندی ذاتی و ناگسستنی دارند.

خوشنویسان با فرهنگ رضوی پیوند ذاتی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، استاد محمد حیدری افزود: هنر پدیده‌ای است که تکرار آن در دوران‌های متمادی، در سایه‌ی مدیریت صحیح و اصولی می‌تواند تاثیر گذاری شگرفی داشته باشد.

وی ادامه داد: جشنواره خوشنویسی رضوی هم همانند سایر برنامه‌های هنری که در کشور برگزار می‌شوند، در طول یازده دوره برگزاری خود با پستی و بلندی‌های همراه بوده است که همواره سعی در رفع مشکلات داشته‌ایم، اما با این حال می‌توان گفت طیف گسترده‌ای از هنرمندان هر ساله به این جشنواره اقبال نشان می‌دهند که این امر باعث می‌شود پیوند مضاعفی بین آنان و فرهنگ رضوی برقرار شود.

این هنرمند مطرح خوشنویس این توجه و اقبال هنرمندان به جشنواره خوشنویسی رضوی را نشان از ارتباط مستحکم این هنر با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و رضوی دانست.

استاد محمد حیدری گفت: برگزاری این جشنواره به تقویت این ارتباط ذهنی و روحی کمک شایان توجهی می‌نماید که برگزاری آن در سال‌های متمادی و بدون وقفه این امر را سبب شده است.

وی افزود: اما نکته قابل تامل که برگزارکنندگان این جشنواره باید بیشتر به آن توجه نشان بدهند این است که تنها به برپایی صرف یک جشنواره اکتفا نکنند و به اتفاقاتی بیاندیشند که در قالب این رویداد هنری رخ خواهد داد.

داور جشنواره خوشنویسی رضوی تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون در کشور ما برگزاری جشنواره‌ها تنها با هدف ارائه آمار صورت می‌گیرد و این جنبه‌ی آمارگونه‌ی جشنواره‌ها بر روی کیفیت آن‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اگر جنبه‌ی کیفی جشنواره‌های هنری تقویت شود بیشتر می‌تواند برروی تربیت نسل جوان و همچنین نفوذ فرهنگ اسلامی در بین مردم یک جامعه موثر باشد.

وی در ادامه تاثیر برگزاری متمادی جشنواره بر روی کیفیت آثار را تاثیری صددرصدی ذکر کرد و گفت: این جشنواره توانسته است با برپایی موفق چندین دوره تبدیل به محلی برای رقابت سالم و تلاش برای رسیدن به نقطه موفقیتی با تلاش و برنامه‌ریزی هنرمندان شود .

محمد حیدری ادامه داد: این اشتیاق به حدی است که از زمان انتشار فراخوان، تلاش هنرمندان برای خلق بهترین آثار آغاز می گردد و بیشترین توان خود را برای ارائه‌ی اثری در شان نام این جشنواره به کار می‌گیرند تا توفیق حاصل نمایند و همین تلاش آنان به صورت غیرمستقیم به ارتقای سطح کیفی هنر کمک می‌کند.

استاد مطرح خوشنویس کشور گفت: معمولا هنرمندانی که در جشنواره خوشنویسی رضوی شرکت می‌کنند، هنرمندان موفق و مطرح کشور هستند و ارتقای سطح جشنواره می‌تواند انگیزه‌های آنان را تقویت نماید و آنان را ترغیب به پرداختن به هنر به صورت جدی‌تر بنماید و اگر نتوانیم سطح توقع هنرمندان مطرح را بشناسیم آنان فضا را واگذار می‌کنند به هنرمندان جوان تر که از این جشنواره به عنوان پله ای برای رسیدن به جشنواره‌های بزرگ‌تر استفاده کنند و با این کارشان جشنواره را دستخوش تغییر می‌نماییم.

وی گفت: هر سال هنرمندان جدید و جوانی وارد این عرصه می‌شوند، اما نکته در اینجاست که باید با ارتقای سطح جشنواره علاوه بر دلگرمی به هنرمندان آشنا، فضایی برای حضور جوان‌ها نیز مهیا نماییم.

داور جشنواره خوشنویسی رضوی در بخش دیگر سخنانش از مسئولین و برگزارکنندگان جشنواره‌ها خواست برای برپایی یک برنامه هنری تنها به آمار بسنده نکنند و علاوه بر جنبه‌های معنوی آن به شکل جوایز و نحوه تقدیر از برترین‌ها نیز به عنوان انگیزه‌ای برای ادامه‌ی حضور هنرمندان توجه داشته باشند.

وی انعکاس مناسب حضور شرکت کننده‌ها در جشنواره را نیز دیگر عاملی دانست که به شناخت بیشتر جشنواره نسبت به هنر کمک می‌نماید.

داور جشنواره تاکید کرد : حمایت از هنرمندان علاوه بر ارزش جوایز ، با خریداری آثار آنان نیز تحقق می‌یابد؛ چرا که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی درصدی مختصر از بودجه سازمان ها اختصاص پیدا کرده است به خریداری آثار هنری و با گسترش این فعالیت می توان به نگهداری و انتشار آثار در قالب نمایش آن در سطح ادارات روی آورد تا به جای برخی تابلوهای کم ارزش، آثار هنری ارزشمند بر روی دیوارهای ادارات خودنمایی کند و برای ارباب رجوع و مردم جامعه چشم نوازی نماید.

این هنرمند خوشنویس در بخش پایانی سخنانش ضمن تقدیر از برپایی چنین فعالیت‌های هنری در کشور اظهار امیدواری کرد شرایط به گونه‌ای فراهم شود که خوشنویسی به عنوان هنری ملی در کشور جایگاه واقعی خود را بیابد و مطابق با شان و منزلت عنوان جشنواره‌های امام رضا(ع) برگزار شوند.

انتهای پیام/ح/ر/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول