اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت جریان‌سازی فرهنگ و سبک زندگی رضوی در دهه کرامت

برای برنامه‌ریزی و برگزاری مراسمی دینی و مذهبی با ابعادی وسیع در راستای رسیدن به هدف کلی که همان معرفت افزایی است، باید مسیر را منطبق بر اصول قرآنی و برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) معین کرد.

ضرورت جریان‌سازی فرهنگ و سبک زندگی رضوی در دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، از یکم تا یازدهم ذی‌القعده به عنوان «دهه کرامت» نام‌گذاری شده و در این ایام تلاش می‌شود سبک زندگی رضوی در جای جای این مرز و بوم مورد توجه قرار گیرد. با وجود گذشته 10 سال از برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و برگزاری دهه کرامت به صورت بسیار ویژه، آیا وقت آن نشده تا ظرفیت‌های مختلف استانی و ملی برای ترویج فرهنگ رضوی به شکلی صحیح بهره گرفت؟!

از جمله اهداف اصلی برگزاری برنامه‌ها و جشن‌های مذهبی، معنوی و فرهنگی، عمیق بودن، اثربخشی، فراگیری، مردمی بودن و برخورداری از اثرات تربیتی و فرهنگی برگرفته از مفاهیم ناب اسلامی است لذا برنامه‌هایی می‌تواند معرفت‌زا و جریان‌ساز باشد که زمینه تحقق تقوای الهی را برای مخاطبان تأمین و باورهای دینی فرد را تقویت کند و از غفلت، جهالت، تعصب، حب دنیا و کج‌روی‌ها مبری باشد.

برای برنامه ریزی و برگزاری مراسمی دینی و مذهبی با ابعادی وسیع در راستای رسیدن به هدف کلی که همان معرفت افزایی است، باید مسیر را منطبق بر اصول قرآنی و برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) معین کرد.

سفر سالانه میلیون‌ها زائر به شهرهای قم و مشهد مقدس بیانگر ارادت مردم به عالم آل محمد(ص) حضرت امام رضا(ع) و کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) است اما هنوز از این دلدادگی عظیم و معنوی برای ترویج فرهنگ رضوی در جامعه الگو برداری مطلوبی نشده است.

باید در ارتباط با بحث محتوا که اصل راهبردی و درون مایه همه برنامه‌ها است، به جایگاهی برسیم که به لحاظ محتوایی توانمندی جریان سازی در کشور و جهان اسلام را داشته باشیم در این راستا با تشکیل اتاق‌های فکر، تولید و مدیریت پیام‌های فرهنگی می‌توانیم از این جشن‌ها به عنوان یک برنامه در راستای نشر فرهنگ رضوی و جریان سازی دینی بهره ببریم.

سید مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به حضور پرشور زائرین در استان قم در مناسبت‌های مختلف، بر لزوم توجه به ترویج مبانی دینی، فرهنگی در بین زائرین تاکید کرد و گفت: در زمان اوج حضور مذهبی مردم در استان باید توجه داشت مفاهیم دینی به درستی به زائرین انتقال پیدا کند چرا که این مردم به عنوان مبلغ می‌توانند این مفاهیم را به شهرهای خود منتقل کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم احیای دهه فاطمیه از سوی مراجع تقلید را مورد توجه قرار داد و گفت: در این میان فرمایشات امام خمینی(ره) اهمیت بسیاری داشت؛ دهه کرامت هم که نمادی از ایام سرور اهل بیت(ع) است باید به همان میزان مد نظر باشد.

وی با تاکید بر فراهم‌سازی زمینه‌های لازم برای بهره‌مندی همه مردم از آموزه‌های اهل بیت(ع) گفت: تلاش برای تبیین اصول تربیتی آن بزرگواران هم اهمیت فراوانی دارد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: همه مردم به ویژه روحانیون باید سیره زندگی و اخلاقی اهل بیت(ع) را به درستی ترویج کنند زیرا این وظیفه شیعیان است که امتیازات و مزایای آن بزرگواران را به سایر مسلمانان و همه جهانیان نشان دهند و راهکارهای فراوانی هم در این زمینه وجود دارد.

آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز با بیان اینکه تا پیش از این برنامه‌ریزی و بزرگداشت دهه کرامت متولی نداشته است گفت: در دوره پهلوی کاری کردند که مردم از صحنه حذف شوند و دست عالمان را هم از این کارها کوتاه کردند و در نهایت کارهایی نامنظم صورت می‌گرفت، اما پس از پیروزی انقلاب با گسترش سطح سواد در میان توده‌ها، مردم وارد کار شده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر مردمی شدن جشن‌های مربوط به اهل بیت(ع) بیان داشت: دست خدا با جماعت است و همواره مردمی شدن امور می‌تواند عاقبت خوبی را رقم بزند.

ما در دهه کرامت برای جریان سازی فرهنگی، ترویج نام و سیره حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و فاطمه معصومه(س) و همچنین عرضه آثار فاخر مرتبط با سیره اهل بیت(ع)، نیازمند جریان سازی فرهنگی هستیم. این جریان سازی باید با تبلیغ سبک زندگی رضوی و تزریق شادی به جامعه همراه باشد. مهم‌ترین خصوصیتی که این جشن‌ها را نسبت به دیگر جشن‌ها متمایز می‌کند همین مردمی بودن و معنوی بودن آن است ولی عوامل اجرایی این جشن‌ها باید مد نظر داشته باشند که این جشن‌ها به سمت و سوی ترویج افکار خاصی نرود.

حمید رنجبر از طلاب حوزه علمیه در این خصوص گفت: ما در دهه کرامت به فعالیت‌های معمولی نیاز نداریم، بلکه نیازمند حرکتی جریان ساز هستیم که این حرکت و جریان سازی باید با مدیریت همراه باشد.

وی افزود: با توجه به حضور میلیونی مسافران در شهرهای زیارتی قم و مشهد مقدس، پرچم‌داری این جریان سازی بر عهده آستان مقدس حضرت رضا(ع) و همچنین حضرت فاطمه معصومه(س) است تا بر پایه تعالیم اهل بیت(ع) و آموزه‌های اسلامی، در جریان مهندسی و طراحی اصل معرفت افزایی به عنوان یک راهبرد اصولی بر مبنای منابع اصیل دینی و اسلامی گام بردارند.

محمد برزه‌گر دیگر شهروند قمی نیز به جشن‌های مردمی و معنوی در ایام دهه کرامت اشاره کرد و گفت: جریان‌سازی این فرهنگ نیاز به عشق و ارادت دارد که به حمدالله زیر سایه توجهات ولی عصر(عج) و به برکت نظام اسلامی مردم ما با برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی این عشق و ارادت را دارا هستند و امروزه این برنامه‌ها به عنوان یک فعالیت تأثیرگذار در حوزه‌های فرهنگی نه تنها در سطح کشور بلکه در جهان اسلام مطرح است.

جدا از برگزاری جشن‌ها و ویژه برنامه‌های مرسوم، با ساده‌ترین روش‌ها می‌توان جریان سازی فرهنگ و سبک زندگی دینی را به سمت و سوی دلخواه سوق داد.

به طور مثال، نانوایی‌های مشهد در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) نان رایگان توزیع می‌کنند، یعنی هزینه یک یا چند تنور آن‌ها توسط افراد خیر و کسانی که حاجت دارند، پرداخت می‌شود، چه خوب است که این موضوع را به عنوان یک فرهنگ نیکو در رسانه‌ها مطرح کنیم و با استمرار آن، کار را به جایی برسانیم که یک روز در دهه کرامت، نذری‌های خودجوش در سراسر کشور انجام شود و یا مثلاً هر ساله در عید فطر جشن گلریزان برای زندانیان دیه برگزار می‌شود. رسانه این قدرت را دارد که با گزارش‌های تأثیرگذار خود،  سنت گلریزان را در دهه کرامت نیز برپا کند تا مجرمان غیرعمد و گرفتار در بند هم از برکات دهه کرامت برخوردار شوند. اگر این اتفاق بیفتد، خانواده آن زندانی تا آخر عمر خود را مدیون علی بن موسی الرضا(ع) می‌دانند.

پیاده روی‌های عظیمی که به صورت خودجوش و مردمی از سراسر کشور به سوی این دو شهر مذهبی صورت می‌گیرد، همه و همه این جریان سازی را به راه خواهد انداخت اما این کافی نیست. هرچه رسانه‌ها در این قضیه بیشتر ورود پیدا کنند تأثیر آن بر مردم بیشتر و به ترویج فرهنگ دینی در جامعه کمک شایانی می‌شود. رسانه‌های استان نیز در عرصه‌ای وسیع، پرمخاطب و تأثیرگذار می‌توانند در سطح ملی فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) را در جامعه نهادینه سازند.

اما این مسئله جای بسی تأمل دارد چرا که تاکنون از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ دینی و شناساندن ابعاد مختلف زندگانی اهل بیت(ع) به اقشار مختلف جامعه آن طور که باید و شاید بهره لازم برده نشده است.

ایران کشوری است که تقریباً همه مردم آن، از دو شهر زیارتی قم و مشهد مقدس خاطرات فراموش نشدنی دارند و این دو شهر جزء قسمت خوب خاطرات مردم است. در تقویم زندگی‌ که مکتب اهل بیت(ع) به ما ارائه می‌دهد، روزهای زیارتی فراوانی است و موضوع زیارت در مدیریت کشور، دریایی از ظرفیت است برای کار فرهنگی. ما نیاز به مناسک زیارت داریم؛ برای گره زدن زندگی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با مفهوم زیارت می‌توان کارهای گسترده کرد.

امید می‌رود با برنامه ریزی‌ها و اقدامات لازم، اهداف اصولی این گونه فعالیت‌ها به ویژه جشن‌های معنوی در سال جاری تا حد ممکن، دستاوردهای لازم را محقق کند.

---------------------------

گزارش از: جواد محمدی

---------------------------

انتهای پیام/2258/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول