اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس اجتماعی صدا و سیما عنوان کرد

افزایش مهارت کلامی ضامن ارتباطات موفق در خانواده

کارشناس اجتماعی صدا و سیما با بیان اینکه افزایش مهارت کلامی ضامن ارتباطات موفق در خانواده است، گفت: عوارض قلبی، استرس، افسردگی و دیابت از جمله بیماری‌هایی هستند که در نتیجه رفتار ارتباطی ناصحیح در بدن انسان بروز می‌کنند.

افزایش مهارت کلامی ضامن ارتباطات موفق در خانواده

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام حسین دهنوی صبح امروز در همایش راه‌های برقراری ارتباط موفق در خانواده که به همت معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد، انسان را موجودی اجتماعی دانست که باید با همنوعان خود ارتباط مؤثر برقرار کند.

وی با بیان اینکه سال‌ها قبل پیامبران و امامان در سخنان خود بر مهارت ارتباطی در زندگی خانوادگی تأکید کردند، اظهار داشت: رسول خدا (ص) کنار هم نشستن همسران و با محبت در چشم‌های یکدیگر نگاه کردن را گام نخست در برقراری مهارت ارتباطی می‌دانستند.

کارشناس برنامه گلبرگ مهارت ارتباطی را در نظریه‌ها و کتاب‌های کارشناسان و اندیشمندان غرب نیز اشاره شده، توصیف کرد.

دهنوی اضافه کرد: در چشم ما نیروی عجیبی قرار داده شده که می‌توان از آن مانند دو لبه شمشیر استفاده کرد، یا به قول معروف دیگران را چشم زد و یا اطرافیان را مجذوب خود کرد.

این کارشناس خانواده از تعبیر تربیت خاموش صحبت به میان آورد و گفت: «تربیت خاموش» در نگاه آدم‌ها به یکدیگر بدون گفتن هیچ گونه کلامی تعبیر می‌شود و موجب افزایش محبت بین آدم‌ها می‌شود، از سویی مهارت ارتباط بصری در برقراری ارتباط موفق و سالم بین آدم‌ها مهم است و یک نگاه ممکن است معنی خواهش، تهدید و محبت داشته باشد.

کارشناس اجتماعی صدا و سیما یادآور شد: ما ایرانی‌ها مهارت کنار هم نشستن را می‌دانیم ولی در برقراری مهارت ارتباط کلامی ضعیف هستیم، در صورتی که غربی‌ها در این بخش از ما جلوتر هستند.

دهنوی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که نحوه برقراری ارتباط را نمی‌دانیم و به سوء‌تفاهم می‌رسیم و به جای اینکه با برقراری ارتباط این موارد را حل کنیم از یکدیگر کینه و کدورت به دل می‌گیریم و با هم یک دعوای حسابی به راه می‌اندازیم.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته در حوزه ارتباط کلامی فرهنگ‌سازی شده است، بیان کرد: عوارض قلبی، استرس، افسردگی و دیابت از جمله بیماری‌هایی هستند که در نتیجه رفتار ارتباطی ناصحیح در بدن انسان بروز می‌کنند.

کارشناس اجتماعی شبکه سه سیما از «زبان بدن» صحبت به میان آورد و گفت: مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران از راه حرکات بدن همچون دستان صورت می گیرد و اگر در خانواده و به خصوص همسران به آن توجه داشته باشند قادرند حرف یکدیگر را بهتر متوجه شوند.

دهنوی افزود: تشخیص زبان بدن در زنان قوی‌تر بوده و در مردان زبان کلامی قوی‌تر است به همین خاطر اگر بتوانند ضمن شناخت از ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر با هم ارتباط برقرار کنند زندگی بهتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: محبت اعضای خانواده به یکدیگر باید بدون هیچ گونه چشم داشت و شرطی باشد تا بتوان به استحکام این جامعه کوچک کمک کرد.

وی در این همایش به سئوالات مکتوب شرکت‌کنندگان در ارتباط با موضوع همایش پاسخ‌های کاربردی ارائه داد.

انتهای پیام/2667/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول