اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نارضایتی روستاییان از مشکلات آب شرب بخش زنجانرود

بیشتر روستاییان بخش زنجانرود از مشکلات به وجود آمده درباره آب شرب این منطقه ناراضی هستند.

نارضایتی روستاییان از مشکلات آب شرب بخش زنجانرود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بخش زنجانرود یکی از بخش‌های تابعه در غرب شهرستان زنجان واقع شده و با 3 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای یک شهر و 98 روستا است.

همچنین بخش زنجانرود دارای چهار دهستان است و روستاهای آن دارای سکنه بوده و جمعیتی بالغ بر 28 هزار نفر دارد.

*مشکلات عمده منطقه زنجانرود

با توجه به پراکندگی بسیار بالای منطقه و تعداد یک شهر و 103 روستا، چهار دهستان و جمعیت نزدیک به 30 هزار نفر ثابت و 30 هزار نفر سیال آن، متأسفانه این منطقه به دلیل وابستگی به شهرستان زنجان توسعه چندانی نیافته  لذا اهالی بخش زنجانرود خواستار ارتقای بخش به شهرستان هستند.

بخش زنجانرود علی رغم نزدیکی به مرکز استان و وابستگی به شهرستان زنجان در بحث توسعه‌یافتگی در بین 16 بخش استان در رتبه 15 و در بحث محرومیت رتبه دوم را دارد.

زنجانرود درباره عمران روستایی و شهری و کارهای زیربنایی از جمله گازرسانی به روستاها و آبرسانی و اجرای طرح هادی نسبت به بخش‌ها و شهرستان‌های دیگر استان محروم و عقب مانده و امید است مسئولین شهرستان و استان توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند.

در بحث گازرسانی به روستاها علیرغم عبور خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا از این بخش و فاصله زیر 15 کیلومتری تمام روستاها با خطوط انتقال گاز فقط حدود 11 درصد جمعیت و روستاهای این بخش از نعمت گاز برخوردار است.

با توجه به اهمیت موضوع و مشکلاتی که اهالی درباره کمبود گاز متحمل می‌شوند این مشکل را می‌توان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اهالی بخش دانست چراکه اهالی به شدت خواستار قرار گرفتن برنامه گازرسانی روستاهای این بخش در برنامه کوتاه مدت شرکت گاز هستند.

*مشکل آب شرب روستاهای زنجانرود

درباره آب شرب روستاها، اکثریت روستاهای این بخش دارای مشکل بوده که می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

الف) روستاهایی که دارای آب لوله‌کشی بوده ولی آب آنها به شدت آلوده و قابل شرب نیست.

ب) روستاهایی که دارای آب لوله کشی بوده اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر با کمبود آب مواجه هستند به طوریکه در شبانه‌روز کمتر از یک ساعت آب دارند.

ج) روستاهایی که دارای لوله‌کشی آب بوده اما تأسیسات آنها قدیمی و فرسوده شده و آب سالم و کافی به روستاییان نمی‌رسد.

د) روستاهایی که فاقد آب لوله‌کشی هستند.

تقریباً تمامی روستاها با یکی از مشکلات فوق دست و پنجه نرم می‌کنند و برای حل این مشکل نیاز به عزم جدی و اعلام «نهضت آب رسانی» در این بخش است.

با عنایت به اینکه اقتصاد منطقه مبتنی به کشاورزی است به دلیل خشکسالی‌های متعدد چشمه‌ها و آب‌های سطحی در اکثر روستاها خشک شده و یا در حال خشک شدن است.

حجم انبوهی از باغات روستاهای این منطقه در حال انقراض و روستاهای بخش در حال خالی شدن است که آمار سرشماری 85 و 90 نیز حاکی از کاهش 12 درصدی جمعیت این بخش بوده و بر این واقعیت صحّه می‌گذارد.

برای حل این مشکل که خواسته اکثر روستاییان است، ایجاد سدهای خاکی و بندهای انحرافی برای کنترل آب‌های سطحی و سیلاب‌ها به ویژه در فصول غیر کشاورزی است.

اکثر روستاهای بخش زنجانرود در منطقه کوهستانی و در معرض خطر سیلاب قرار دارند و در سال گذشته نیز چندین مورد از روستاها به خاطر جاری شدن سیل دچار خسارت شده و اکثریت روستاییان خواستار ایجاد دیواره‌های سیلاب داخل روستاها برای جلوگیری از خسارات احتمالی هستند.

امید است اقدامات لازم از سوی مسئولین مربوطه معمول شود تا هرچه بیشتر بتوان از بروز خطرات و خسارات  ناشی از سیلاب‌ها در بخش جلوگیری کرد.

در مقایسه با شهرستان‌های دیگر طرح هادی در اکثر روستاهای این بخش اجرا نشده و در تعداد معدودی هم که اجرا شده متأسفانه نیمه‌تمام است و این موضوع خود یکی از مشکلات اهالی روستاهای بخش زنجانرود است.

با عنایت به اینکه تعدادی از پروژه‌های در حال اجرای این بخش از جمله سد بلوک و فیله خاصه، پل راه‌آهن «رجعین» پروژه سالن ورزشی رجعین و پل فیله خاصه چندین سال است آغاز شده اما زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و این امر موجب ایجاد نارضایتی مردم شده که رفع این نارضایتی مردم مستلزم تأمین اعتبار و تسریع در اتمام پروژه‌های مذکور است.

گفتنی است در برخی شهرستان‌ها همه روستاها از نعمت راه آسفالته برخوردار هستند ولی تعدادی از روستاهای این بخش هنوز هم آسفالت نشده و این امر مشکلاتی را برای اهالی روستاهای بخش در امر رفت و آمد به ویژه در فصل سرما ایجاد کرده است.

------------------------------

گزارش: مریم بختیاری

-----------------------------

انتهای پیام/73008/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول