اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفا کاشان:

منابع آب دشت کاشان دیگر به تنهایی قابل شرب نیست

مدیرعامل آب و فاضلاب کاشان گفت: کیفیت آب در منابع دشت کاشان به اندازه‌ای نامطلوب است که به تنهایی قابل استفاده برای شرب نیست و چاره‌ای جز انتقال آب از دیگر حوزه‌ها به شهرستان وجود ندارد.

منابع آب دشت کاشان دیگر به تنهایی قابل شرب نیست

محمدرضا اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: مشکل امروز منابع آب کاشان کمیت و کیفیت توأمان است و باید هشدار داد که تأمین آب منطقه از حالت بحران خارج و به بروز فاجعه نزدیک شده است.

وی تصریح کرد: در جدیدترین گزارش‌های سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان، بیلان منابع دشت کاشان به منفی 60 میلیون متر مکعب در سال رسیده است که رقم قابل توجهی بوده است.

این مسئول با بیان اینکه این رقم حدود دو برابر مصرف شرب در همه شهرهای دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل است گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند نمی‌توان تضمین کرد که در آینده، آب با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

اسدی، «مدیریت تأمین» در کنار «مدیریت مصرف» را برای برون‌رفت از مشکلات موجود بااهمیت دانست و گفت: وقتی در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی، صنعت و فضای سبز از منابع مشترک استفاده می‌کنیم در نتیجه برای اصلاح و بهینه کردن مصرف نیازمند مدیریت هماهنگ همه متولیان و بهره‌برداران هستیم.

وی با بیان اینکه هیچ چاره‌ای جز انتقال آب از دیگر حوزه‌ها برای ما باقی نمانده است تصریح کرد: انتقال آب باید در دستور کار همه دلسوزان، کارشناسان و مدیران منطقه قرار گیرد به عبارت دیگر امروز باید حرف اول و اولویت اصلی مدیران شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل انتقال آب شرب از دیگر حوزه‌ها باشد.

اسدی، پروژه‌های انتقال آب را زمان‌بر و پرهزینه دانست و اذعان داشت: پروژه انتقال آب زاینده‌رود به کاشان از سال 74 شروع شد و امروز بعد از گذشت دو دهه تنها 20 درصد از ظرفیت آن محقق شده است.

وی افزود: چنانچه امروز پیگیری پروژه‌های انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس را در دستور کار قرار دهیم مشخص نیست چه زمانی به بهره‌برداری برسد به همین جهت لازم است هر کاشانی در هر جای کشور که می‌تواند به تسریع کار کمک کند تا طرح‌های انتقال آب سریع‌تر اجرایی شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب و فاضلاب کاشان با اشاره به اینکه تأمین آب بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است، ابراز داشت: براساس قانون، آب منطقه‌ای موظف است آب را تأمین کرده و در اختیار آبفا برای توزیع قرار دهد ولی در شرایط کنونی وضعیت به گونه دیگری است.

اسدی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب مجبور است به دنبال مجوز برود، پیمانکار انتخاب کند، هزینه‌ها را بپردازد و تمام مراحل و فرآیندها را خود بر عهده بگیرد تا آب مناسب در اختیار شهروندان قرار داده شود.

این مسئول در راستای آسیب‌شناسی این مشکل، عنوان کرد: عمده‌ترین علت این مشکلات آن است که امور آب کاشان یک نهاد مستقل نیست و اختیار کاملی از خود ندارد. هر درخواستی که از این اداره داشته باشیم باید یک پروسه طولانی مدت رفت و برگشت به مرکز طی کرده که این امر فارغ از نتایج آن مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است.

اسدی همچنین اذعان داشت: البته این امر یک مشکل ساختاری است و نباید نادیده گرفت که همکاران در امور منابع آب هر کمکی که توانسته‌اند برای تأمین آب منطقه دریغ نورزیده‌اند.

وی ورود به حوزه کاری امور منابع آب را به ناچار و بر خلاف میل باطنی ذکر کرد و گفت: اگر آب و فاضلاب کاشان در صدد بود تنها به امید تکالیف قانونی که بر عهده امور منابع آب است دلخوش باشد به طور یقین هم‌اکنون منطقه با بی‌‌آبی مواجه بوده و هر روز مجبور به جیره‌بندی آب شهروندان می‌شدیم.

این مقام مسئول از مدیران ارشد شهرستان و منطقه درخواست کرد برای برون‌رفت از مشکلات موجود به فکر استقلال امور منابع آب بوده و برای آن تدبیر مناسبی صورت گیرد.

مدیرعامل آبفای کاشان هدف سند چشم‌انداز 20 ساله شهرستان را رسیدن به شهری جذاب برای زندگی دانست و تأکید کرد: در صورتی در افق دوردست شهری جذاب داریم که آب وجود داشته باشد.

اسدی برگزاری همایش‌های بحران آب را بااهمیت قلمداد و عنوان کرد: قدم نخست آن است که برای همگان، از مردم عادی گرفته تا صاحب‌نظران، کارشناسان و مسئولان، وضعیت آب منطقه تبیین و تشریح شود، چراکه در صورتی که مردم و مسئولان از عمق فاجعه مطلع شوند به طور قطع برای رفع مشکل کمک می‌کنند.

به گفته وی، هدف اصلی از برگزاری همایش بحران آب در درجه اول اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به افکار عمومی جامعه است.

مدیرعامل آبفای کاشان هماهنگی متولیان آب و دیگر مسئولان شهرستان را از دیگر نتایج برگزاری این همایش‌ها ذکر کرد و گفت: توسعه در همه زمینه‌ها اعم از صنعتی، اجتماعی و فرهنگی در گرو تأمین آب منطقه و مدیریت مصرف است بنابراین هماهنگی بین بخشی برای تحقق این امر اجتناب‌ناپذیر است.

وی، ارائه تخصصی وضعیت موجود آبی از طرف اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران را از دیگر محاسن برگزاری این گونه همایش‌ها توسط مجامع علمی دانست و یادآور شد: تجربه نشان داده است که ورود جامعه علمی منطقه به خصوص دانشگاه کاشان و دانشگاه آزاد اسلامی به بحث مشکلات بحران آب از یک طرف نشان از پویایی این مراکز داشته و از طرف دیگر بیانگر اهمیت موضوع است.

اسدی متذکر شد: انتظار می‌رود تلاش جمعی، همکاری و همسویی بین همه بخش‌ها اتفاق افتاده تا باعث هم‌افزایی و همگرایی بیشتر جهت رفع مشکلات موجود شود که این امر از رسالت‌های برگزاری سومین همایش بحران آب در دشت کاشان توسط دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام/63009/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول