اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان در مجلس:

ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به مدار آب شرب همدان ضروری است

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: با توجه به شرایط موجود کم‌آبی در همدان، ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به مدار آب شرب مردم امری ضروری است.

ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به مدار آب شرب همدان ضروری است

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر کمبود آب مهم‌ترین مشکل استان است، اظهار کرد: با مدیریت و برنامه‌هایی که در دستورکار قرار دارد، امید است با مشکل قطعی آب مواجه نباشیم.

وی افزود: به طور متوسط مصرف آب مردم همدان 44 میلیون متر مکعب است که از دو منبع سد اکباتان و چاه‌های حفر شده در سطح استان تأمین می‌شود که 800 لیتر آن از سد اکباتان و 800 لیتر دیگر نیز از چاه‌های حفر شده تأمین می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: پیک مصرف آب شرب مردم همدان طی یک ماهه گذشته حداکثر یک‌هزار و 780 لیتر در ثانیه بوده که با مدیریت صورت گرفته این مقدار به یک‌هزار و 660 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

وی با اشاره به 117 حلقه چاه موجود در سطح استان ادامه داد: طی یک ماه اخیر با توجه به کاهش آب چاه‌ها حدود 15 حلقه چاه از کشاورزان اجاره شده و دو حلقه چاه جدید نیز در دست احداث است تا افت آب‌های زیرزمینی جبران شود.

کارخانه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر آب ذخیره پشت سد اکباتان همدان 8.5 میلیون متر مکعب است، تأکید کرد: با توجه به برداشت ماهانه 2 میلیون لیتر از آن، این سد حداکثر چهار ماه آینده در رابطه با تأمین بخشی از آب همدان پاسخگو خواهد بود در نتیجه اگر فکر جدیدی در این رابطه صورت نگیرد و تا آن زمان هیچ بارندگی نداشته باشیم مشکل جیره‌بندی آب در همدان جدی خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‎‌های صورت گرفته در راستای رفع مشکل آب استان یادآور شد: در سال 83 نیز در مجلس هفتم این مهم پیگیری شد تا آب گنجنامه در فصولی که کشاورزان به آن نیازی ندارند بخشی از آب شرب مردم را تأمین کند.

نماینده مردم همدان در مجلس اضافه کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته عملیات احداث تصفیه‌خانه جدید در عباس‌آباد با ظرفیت 250 لیتر در ثانیه در سال 85 به پایان رسید که در آن زمان به دلیل اینکه شهرستان همدان مشکل آب آشامیدنی نداشته تاکنون از آن تصفیه‌خانه استفاده‌ای صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به مدار آب شرب مردم امری ضروری است که باید در این راستا اقداماتی صورت گیرد از جمله آن قطع سرمنشأ اصلی فاضلاب‌هایی است که از طریق رستوران‌های موجود در گنجنامه وارد این آب می‌شوند.

کارخانه‌ای ابراز داشت: آب گنجنامه پس از پایان فصل زراعی می‌تواند وارد شبکه شهری شود زیرا تا زمانی که کشاورزان از آن استفاده می‌کنند حق آنها است و معمولاً اوایل آبان ماه کشاورزان دیگر از آن استفاده نمی‌کنند و هرز می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر استان همدان با کمبود بارندگی مواجه شود از اوایل آبان ماه با قطع فاضلاب‌هایی که وارد آب می‌شوند می‌تواند با وارد کردن تصفیه‌خانه کوچک عباس‌آباد با ظرفیت 250 لیتر در ثانیه به شبکه آب شرب شهری بخشی از مشکل آب همدان را رفع کند که در این زمینه با مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری نیز صحبت شده تا با جدیت این امر را پیگیری کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اجرا نیز احداث چاه‌های جدید و تلاش برای اتمام عملیات پروژه آبرسانی از سد تالوار است که عملیات پایانی این سد طی یک ماه گذشته تمام شد و امسال آبگیری می‌شود.

به گفته وی؛ آبرسانی از سد تالوار تا ایستگاه پمپاژ همدان 90 کیلومتر است که از این میزان 78 کیلومتر به اتمام رسیده و 12 کیلومتر باقی مانده که لوله‌های آن نیز آماده شده است.

کارخانه‌ای با بیان اینکه از فاصله ایستگاه پمپاژ تا لوله‌های ورودی شبکه آب شهری نیز 20 کیلومتر است، بیان داشت: برای وارد شدن آب از ایستگاه پمپاژ به ورودی‌های آب شهری نیز باید لوله‌گذاری شود اما با توجه به شرایط موجود از لحاظ تأمین اعتبار و... این مهم باید با جدیت پیگیری شود.

وی در پایان با بیان اینکه وضعیت آب همدان روشن است، خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت درست و صرفه‌جویی شهروندان هیچ گونه مشکلی در زمینه کمبود آب نخواهیم داشت.

انتهای پیام/89006/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول