اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت / به مناسبت روز کارمند بخوانید

کارمند و جایگاه ویژه آن در نظام اداری

روز کارمند قدردانی از انسان‌های خدمتگزاری است که هدف آنان خدمت به مردم و کسب رضای خداوند است.

کارمند و جایگاه ویژه آن در نظام اداری

به گزارش خبرگزاری فارس از راور، همه ساله روز چهارم شهریور ماه در هفته دولت به عنوان روز کارمند اختصاص می‌یابد و در این روز به منظور قدردانی از کارگزاران دولت و تشکر از خدمات آنان با تبیین ملاک‌های انتخاب، کارمندان نمونه در نقاط مختلف کشور انتخاب و مورد تشویق و قدردانی قرار می‌گیرند.

در جمهوری اسلامی فلسفه وجودی سازمان‌ها و نهادها و نیز به‌کارگیری کارمندان و کارگزاران اجرایی، خدمت‌رسانی مطلوب به مردم است و کارمند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و درستی بسیاری از کارها به درستی کار او بستگی دارد، چنان که امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرماید، «کارها به دست کارمندان راست و درست می‌شود.»

شهید رجایی در اسفند ماه 1359 در مورد کارگزاران گفت « باید مغزهای خود را از اینکه تنها مستخدم دولت باشیم و پشت میز بنشینیم، خالی کنیم و برگردیم به اینکه انسانیت ِانسان در رابطه با کار به وجود می‌آید و انسان می‌تواند به وسیله کاری که انتخاب می‌کند، خالق خود باشد»

روز کارمند از این نظر مهم است که فرصت مناسبی برای تبیین جایگاه و رفع مشکلات کارمندان است از آن جا که کارمندان با دلسوزی و حسن نیت وقت خود را صرف خدمت به مردم و نظام می‌کنند، دولت باید توجه ویژه‌ای نسبت به آنان مبذول دارد و با طراحی برنامه‌های صحیح بیشترین استفاده را از این نیروی صادق و زحمتکش برای پیشبرد اهداف خود ببرد.

دوم شهریور هر سال آغاز هفته دولت است که روز پایانى آن سالروز شهادت محمدعلى رجایى، رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت ایران در سال 1360 است.

شهیدان رجایى و باهنر تشکیل دهندگان نخستین دولت ایران بعد از یک‌دست شدن جمهورى اسلامى ایران که پس از خروج دولت‌مردان عصر حکومت موقت و دولت بنى‌صدر استقرار یافت از این منظر دولت رجایى و باهنر آغاز عصر تازه جمهورى اسلامى به شمار می‌رود و شهادت آنها ضایعه‌اى است که دولت و مردم ایران هر سال به یاد آن در سوگ مى‌نشینند.

امام على (ع) در نامه خود به مالک اشتر، خطاب به همه دولت‌مردان اسلامى درباره تکبر و غرور ریاست چنین هشدار مى‌دهد، « اگر با مقام و قدرتى که دارى، دچار تکبر و یا خود بزرگ‌بینى شدى به بزرگى حکومت پروردگار که برتر از توست بنگر که تو را از آن سرکشى نجات مى‌دهد و تندروى تو را فرو مى‌نشاند و عقل و اندیشه‌ات را به جایگاه اصلى باز مى‌گرداند».

امروز روز کارمند است، کارمند همه همت و تلاش خود را برای گشایش گره‌های زندگی انسان‌ها، رفع مشکلات و ایجاد آرامش در جامعه بر می‌دارد و کار و تلاش و فعالیت او به عنوان عضو فعال جامعه و خدمتگزار ملت، شایسته تقدیر و تشکر است.

و اما هفته دولت فرصتى است تا کمی فکر کنیم و به آن چه در گذر شتابزده زمان پنهان مانده، نظر افکنیم.

باید رنج و تلاش مسئولان متعهد کشور را گرامی بداریم، خدمت‌هاى نادیدنى دولت‌مردان خدمتگزار و صاحب منصبان درد آشنا را سپاس گوییم و به همه تلاش‌گران و زحمت‌کشان نظام جمهورى اسلامى خسته نباشید، بگوییم.

==================

یادداشت از محسن سلیمانی

==================

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول