اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز پزشک

پزشکانی که از کارمندان میانی حقوق کمتری می‌گیرند

یکی از پزشکان باسابقه استان کردستان گفت: برخی از پزشکان به اندازه کارمندان میانی ادارات حقوق می‌گیرند.

پزشکانی که از کارمندان میانی حقوق کمتری می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در ایران روز اول شهریورماه سالروز ولادت ابوعلی سینا حکیم و دانشمند بزرگ ایرانی، روز پزشک نامیده شده است. برای چگونگی از وضعیت کاری پزشکان و نیز ارتباط آنان با مردم با یکی از پزشکان استان که 13 سال سابقه طبابت و 25 سال فعالیت کاری در حوزه بهداشت و درمان دارد، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چطور حرفه پزشکی را انتخاب کردید؟

بنده دکتر علی‌اشرف دادور متولد سال 1347 هستم که ابتدا در مقطع کاردانی بهداشت دهان و دندان در دانشگاه پذیرفته شدم و پس از اتمام دوره کاردانی با توجه به علاقه به علم پزشکی در سال 1373 در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رشته پزشک عمومی پذیرفته شدم و در نیمه دوم سال 1380 در همین رشته فارغ التحصیل شدم.

در حال حاضر به جز پزشکی به چه کاری مشغول هستید؟

هم‌اکنون مدیریت اورژانس بیمارستان بعثت سنندج را بر عهده دارم و از سال 1384 تاکنون این مسئولیت را بر عهده گرفتم چرا که دوری از طبابت آفتی برای علم پزشکی است. 

فارس: به عنوان یک پزشک باسابقه بفرمائید که مهم‌ترین مسایل و مشکلات پزشکان استان چیست؟

از آنجا که پزشکی علمی است که اگر افراد به آن علاقه، وجدان کاری و پشتکار و حفظ اسرار نداشته باشند نباید آن را انتخاب کنند چرا که سختی دوران تحصیل و کاری آن نسبت به سایر حرفه‌ها بسیار زیاد است و باید پزشکان ابتدا به مسایل اجتماعی و جامعه آشنا باشند و چون دوران تحصیل رشته‌های پزشکی طولانی مدت و به مدت 7 سال است ممکن است در طول این مدت مشکلات مالی زیادی به دنبال داشته باشد.

در زمینه کار پزشکی هم بستگی به ماهیت کار دارد چرا که اگر پزشک در زمان طبابت و تشخیص بیماری و نحوه برخورد با بیمار به خوبی نتواند پردازش و نتیجه‌گیری کند ممکن است خسارت مالی و جانی به دنبال داشته باشد.

در زمینه وضع مالی هم وضعیت درآمدی پزشکان متخصص و متعهد استان بعضا از کارمندان میانی هم پائین‌تر است.

نظرتان در مورد حرفه پزشکی و جایگاه آن در جامعه چیست؟

وقتی افرادی از طریق نظام پزشکی تایید می‌شوند بی‌شک مسئولیت سنگینی همچون طبابت و حفظ جان انسان‌ها را بر عهده دارند و بنابراین محرم بودن و داشتن اخلاق پزشکی و برخورد مناسب با بیمار و حفظ کرامت انسانی از شئونات یک پزشک است که اگر رعایت نکند معضلی برای جامعه است.

پزشک همچون یک فرد روحانی جایگاهش در جامعه شناخته و حساب شده است همانطور یک فرد روحانی جامعه انتظار هیچ گونه خطا و لغزشی از آن ندارند یک فرد پزشک هم به دلیل شهرت و اخلاق حرفه‌ای و ماهیت کارش نباید هیچ گونه خطا و اشتباهی مرتکب شود چون جایگاهش به مخاطره می‌افتد.

تفاوت بخش درمان کشورمان با سایر کشورهای منطقه در چه میدانید؟

در کل بحث پزشکی در ایران سختی و مشقات زیادی دارد مانند ماهیت بیماری در کشورمان، زیاده خواهی بیمار و برخی عادت‌های بیماران به خوددرمانی و اینکه پزشکان به اجبار طبابت می‌کنند.

بحث دیگر که در حوزه درمان کشورمان وجود دارد این است که هزینه‌های درمان در ایران به‌الطبع از سایر کشورهای منطقه بیشتر است. سوم اینکه مسایل فرهنگی خاص کشور که باید رسانه‌ها و از جمله صدا و سیما سعی کنند آن را در جامعه همچون اجرای طرح پزشک خانواده روستایی و شهری نهادینه کنند، به خوبی کار نشده است.

اجرای طرح پزشک خانواده که اساسی‌ترین و یک موضوع زیربنایی در حوزه بهداشت و درمان است به دلیل عدم برخی زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

همچنین در کشورمان به دلیل فرهنگ غلط در بحث مصرف خودسرانه دارو و عدم فرهنگسازی درست در این زمینه، در حال حاضر در بسیاری از داروخانه‌های استان کردستان و کشور به راحتی دارو در اختیار بیماران قرار داده می‌شود و این امر ناشی از کم کاری رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در آگاه‌سازی مردم از روند رو به رشد و عواقب خود درمانی است.

از آنجا که اورژانس‌ قلب بیمارستان‌ است و روزانه به طور متوسط 800 تا یک هزار و 500 بیمار پذیرش می‌شوند اما روند رو به افزایش مصرف خودسر دارو و خوددرمانی معضلی اساسی برای جامعه است و در این زمینه هیچ گونه بسترسازی مناسبی صورت نگرفته است.

 نگاه دولت نهم و دهم به جایگاه پزشکان....

دولت نهم و دهم طرفدار افراد ضعیف و کم درآمد جامعه بود و از آنجا که بیمارانی نیاز به کمک و مساعدت درمانی داشتند هیچ گونه کوتاهی نکرد اما پزشکان ما با سابقه کاری 25 سال حکم حقوق آن‌ها زیر 2 میلیون تومان بوده و حتی برخی از پزشکان هستند که حقوق آن‌ها یک میلیون و 200 هزار تومان معادل حقوق یک کارمند اداره دریافت می‌کنند و همه این‌ها موجب تنش در این حوزه می‌شود.

بنده با وجود 25 سال سابقه کار در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود جامعه و تورم اقتصادی و مشکلات یک میلیون و 300 هزار تومان دریافت می‌کنم.

زیرمیزی اکنون به عنوان یک مشکل دامن بیمار را گرفته است و همگان به این مسئله معترض هستند، نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟

بدون شک 60 درصد کنترل سلامت در دست پزشکان عمومی است چرا وظیفه و رسالت آن‌ها کنترل و پیشگیری است و قطعا اگر این‌ها نباشند جامعه‌ زیان‌های زیادی در بحث درمان متضرر خواهد شد.

با اطمینان کامل عرض می‌کنم که هیچ گونه پدیده زیرمیزی در بین پزشکان عمومی وجود ندارد و یکی از دلایل پدیده زیرمیزی اختلاف قیمت‌ها بین تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی و خصوصی است.

با توجه به اینکه تعرفه پزشکی در بخش‌های دولتی 5 هزار و 200 تومان است این رقم در بخش‌های خصوصی 12 هزار و 500 تومان است و همین اختلاف قیمت موجب بروز پدیده زیرمیزی در بین پزشکان شده که در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی کردستان با راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه و تخصصی اقدامات خوبی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران انجام داده است.

خاطرات شیرین و تلخی که داشته‌اید.....

باید خدمت شما عرض کنم که خاطرات تلخ در پزشکی بیشتر از شیرین آن است و بهترین و شیرین‌ترین خاطره برای هر پزشک، نجات یک فرد، کودک، میانسال و یا نجات یک مادر است.

شیرین‌ترین خاطره‌ای که خودم در طول این سال‌ها داشتم و در ذهنم باقی مانده این است که مادری با مراجعه به بیمارستان توحید از شدت درد حال و وضع خوبی نداشت پرسنل بیمارستان با گرفتن آزمایش تشخیص داده بودند که سنگ کلیه دارد او هم برای پیگیری بیماریش به بیمارستان بعثت مراجعه کرد و در اینجا ما یکسری عکس و آزمایش از او گرفتیم و تشخیص بنده حاملگی خارج از رحم این مادر بود و وقتی تشخیص ما درست و به موقع انجام شد و توانستیم این مادر را از مرگ نجات دهیم بهترین خاطره برای من بوده است.

همچنین در حادثه‌ای دیگر توانستیم پسر بچه‌ای که در یکی از روستاهای شهرستان سنندج که یک جسم خارجی در گلویش گیر کرده بود با همکاری خانواده‌اش خارج کنیم و این شیرین‌ترین خاطره در طول دوران کاریم بوده است.

گفتگو از سمیه فرزامی

انتهای پیام/79005/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول