اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی قزوین اعلام کرد

وجود 544 بیمار خاص در قزوین

رئیس دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین گفت: در حال حاضر 544 بیمار در استان قزوین در لیست بیماران خاص قرار دارند که شامل 85 بیمار تالاسمی، 39 بیمار هموفیلی و 420 بیمار دیالیزی است.

وجود 544 بیمار خاص در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مجید کمالی در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار فارس در قزوین داشت به تشریح فعالیت‌های دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

*تسهیلات ویژه درمانی سازمان تأمین اجتماعی به کدام بیماران اختصاص می‌یابد؟

این تسهیلات به بیماران خاص تعلق می‌گیرد که شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و پیوندی تا 90 روز است.

دفترچه این بیماران 45 برگ دارد و رنگ آن نیز متفاوت است، اگر در حالت عادی دفترچه درمانی بیمه شدگان زودتر از شش ماه تمام شود برای دریافت دفترچه جدید پرونده بیمه شده باید در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد در حالی که بیماران خاص نیازی به بررسی پرونده در کمیسیون ندارند.

هزینه‌های خرید پمپ مخصوصی که برای تزریق خون ماهانه بیماران تالاسمی نیاز است و مبلغ بالایی هم دارد، به صورت 100 درصد به وسیله سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

انجام آزمایشات ژنتیک برای سایر افراد خانواده بیمار به منظور شناسایی بیماری در آنها، بستری و اعمال جراحی بیماران خاص نیز به صورت رایگان است.

*در حال حاضر چند نفر در استان قزوین در لیست بیماران خاص قرار دارند؟

در حال حاضر 85 بیمار تالاسمی، 39 بیمار هموفیلی و 420 بیمار دیالیزی در استان قزوین در لیست بیماران خاص قرار دارند.

البته دو بیماری ام اس و شیمی درمانی با وجود اینکه در این گروه قرار نمی‌گیرند اما پرداختی‌های سازمان تأمین اجتماعی در مورد هزینه‌های درمانی آنان قابل توجه است به طوری که 90 درصد هزینه‌های بیماران ام اسی از سوی سازمان تأمین می‌شود.

10 قلم از داروهای مورد نیاز شیمی‌درمانی نیز کمک هزینه 90 درصدی و بقیه داروها کمک هزینه 85 درصدی دریافت می‌کنند.

*در سال گذشته چه تعداد از نسخه‌های دارویی بیماران ام اسی، سرطانی و پیوندی استان قزوین مشمول دریافت کمک هزینه درمان شد؟

یک‌هزار و 903 نسخه دارویی بیماران ام اسی استان قزوین در سال گذشته تأیید شده که 738 میلیون تومان برای آنان هزینه شده است.

پنج هزار و 238 نسخه دارویی مربوط به بیماران شیمی درمانی تأیید شده که دو میلیارد و 215 میلیون تومان و 202 نسخه دارویی مربوط به بیماران پیوندی بود که 263 میلیون تومان در سال گذشته برای آنان هزینه شده است.

*واحد خسارت متفرقه دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؟

با توجه به اینکه برخی از مراکز درمانی استان تمایل به عقد قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی ندارند، اگر بیمه شده‌ای به هر دلیل در این مراکز اقدام به دریافت خدمات درمانی کند، می‌تواند با ارائه پرونده درمانی خود به واحد خسارت دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی 90 درصد تعرفه دولتی را دریافت کند.

این مبلغ در گذشته در قالب چک فقط به فرد بیمه شده داده می‌شد که باید در بانک نقد می‌شد.

با توجه به اینکه برخی از بیماران در شرایطی قرار نداشتند که قادر به انجام امور اداری دریافت این مبلغ باشند، یکی از کارهای خوبی که در این خصوص انجام شده این است که این مبلغ ظرف مدت پنج روز به حسابی که بیمه شده مشخص می‌کند، واریز می‌شود.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در این واحد انجام می‌شود، دریافت اینترنتی استحقاق درمان از بیمه است و خدمات مورد نیاز بیمه شده در هر زمان که وی به این واحد مراجعه کند بدون هیچ گونه اتلاف زمانی انجام می‌شود.

در حال حاضر سه بیمارستان رحیمیان، مهرگان و پاستور به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند و نمایندگان سازمان با استفاده از امکاناتی که در اختیار آنان قرار گرفته است، از طریق اینترنت به نرم‌افزار مورد نظر دسترسی پیدا کرده و استحقاق درمان دریافت می‌کنند.

با اجرای این طرح بیماران بستری برای دریافت استحقاق درمان نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

*برای اجرای این طرح در دیگر بیمارستان‌های استان قزوین برنامه ای دارید؟

بله، با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم حداکثر تا شش ماه آینده تمام بیمارستان‌های استان قزوین به این سیستم مجهز شود.

*پرداخت غیرشمول دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی سالانه چه میزان است و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

هر سال مبلغی بین 25 تا 30 میلیون تومان برای کمک به بیماران نیازمند سرطانی و صعب‌العلاج در اختیار دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.

در صورتی که بیمار صعب‌العلاج با وجود استفاده از بیمه و ارائه پرونده به دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی باز هم با مشکل مالی روبرو باشد، تا مبلغ 500 هزار تومان در قالب پرداخت غیرشمول داده می‌شود.

البته این مبلغ بسیار ناچیز است اما در برخی از موارد خانواده‌هایی هستند که حتی دریافت این مبلغ ناچیز نیز می‌تواند کمک مالی مؤثری برای آنان باشد.

*چه تعداد از داروهایی که با افزایش قیمت روبرو شدند، در تعهد سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است؟

اوایل تیر ماه سال جاری بر اساس رأی کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری دارو در کشور یک‌هزار و 39 قلم دارو با افزایش قیمت روبرو شد به طوری که برخی از آنها بیش از دو برابر تغییر قیمت داشتند.

سازمان تأمین اجتماعی با رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داد، حدود 500 قلم از این داروها را در تعهد خود قرار داده است.

این 500 قلم شامل داروهای مورد نیاز بیماران ام اسی، هموفیلی، شیمی‌درمانی، دیالیزی، تالاسمی و پیوندی است.

از این تعداد، هفت قلم دارو برای بیماران ام اسی، 192 قلم دارو برای بیماران سرطانی، 26 قلم دارو برای بیماران پیوندی، چهار قلم دارو برای بیماران دیالیزی، 18 قلم دارو برای بیماران هموفیلی، هفت قلم دارو برای بیماران تالاسمی و 244 قلم داروی بیمارستانی است.

---------------------------

گفت‌وگو: حدیثه امین‌زاد

---------------------------

انتهای پیام/77010/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول