اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان:

تأمین آرامش اجتماعی نخستین اثر مسجد‌محوری است

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: کسب آرامش نخستین اثر از آثار اشاعه مسجد‌محوری در زندگی مردم است و حرکت در مسیر افراط و تفریط به عنوان دلیل نا‌آرامی زندگی‌ها و انسان‌های امروز محسوب می‌شود.

تأمین آرامش اجتماعی نخستین اثر مسجد‌محوری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدرضا صالحیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت هفته بزرگداشت جهانی مساجد اظهار کرد: بسیاری از امور و مسائل اجتماعی ریشه در مکتب اسلام دارد و با ابراز تأسف از اینکه ما کوتاهی کرده‌ایم و عده‌ای از غربیان با بررسی کردن موضوعات مختلف اسلامی همچون رعایت حقوق حیوانات و حقوق محیط زیست، آنها را به نام خود ثبت کرده و امروز به این مباحث می‌بالند.

وی اضافه کرد: هنر به‌روز کردن این مسائل به شجاعت، هنر و پشتکار ما و قلم خبرنگاران وابسته است.

*‌نامگذاری هفته جهانی مساجد بهانه‌ای برای فرهنگ‌سازی است

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: در جهان اسلام یک روز به نام روز جهانی مسجد به ثبت رسیده و نامگذاری شده و بهانه این نامگذاری این است که صهیونیستی در جسارتی بی‌شرمانه مسجدی را به آتش کشیدند.

وی با بیان اینکه 30 مرداد ماه به نام آغاز هفته جهانی مساجد نامگذاری شده است، ادامه داد: یکی از نتایج شیرین این نامگذاری این است که بهانه‌ای خوب برای فرهنگ‌سازی می‌شود و اصل و ریشه این نامگذاری‌ها در جهان و کشور ایران آثار مثبت فرهنگی ـ اجتماعی بسیاری دارد.

صالحیان تاکید کرد: نتیجه نامگذاری این هفته بنام هفته جهانی مساجد، این است که خطیب نماز جمعه، صدا و سیما و ائمه جماعات مساجد در کنار یکدیگر  برای فرهنگ‌سازی مربوط به امور مساجد بسیج می‌شوند.

وی نخستین اثر از آثار اشاعه مسجد‌محوری در زندگی مردم را کسب آرامش دانست و افزود: حرکت در مسیر افراط و تفریط به عنوان دلیل نا‌آرامی زندگی‌ها و انسان‌های امروز محسوب می‌شود.

*‌ خط مشی اعتدال نجات‌بخش جامعه و ثمره آن آرامش است

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: اگر امروز دولتی با شعار اعتدال، منتخب مردم و پیروز انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، به این دلیل است که مردم و مسئولان پس از گذراندن 30 سال کلاس، متوجه این درس شده‌اند که خط مشی اعتدال نجات‌بخش جامعه است و دوری از افراط و تفریط نیز به عنوان تنها راه دستیابی به آرامش محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: دلیل اصرار ما بر مسجد‌محوری این است که مردم با حضور در مساجد تغذیه ابعاد روحی خود را تأمین می‌کنند و به آرامش می‌رسند و در صورتی که از روشی دیگر استفاده شود، نا‌آرامی لذت زندگی را از بین می‌برد.

*‌ مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فلسفه دیگر مساجد است

صالحیان حضور در مسجد را سبب افزایش تمرکز دانست و تأمین نیاز‌های ابعاد روحی بشر را سبب رسیدن به آرامش عنوان کرد.

وی اظهار کرد: حس هم‌دردی و هم‌نوع دوستی از نیاز‌های حال حاضر جامعه ما است و رفع بسیاری از معضلات جامعه در افزایش این حس تلقی می‌شود و باید تاکید کرد که این چنین حس‌ها در بین مردم تنها با حضور در مساجد افزایش می‌یابد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به تاریخ صدر اسلام و  بیان اینکه تمام کار‌های حکومت در مسجد انجام می‌شد، ادامه داد: هر ستون از مسجد پیغمبر نشان از یک وزراتخانه بوده و مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فلسفه دیگر مساجد تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم نیازمند دو نوع فقه هستند، یادآور شد: یکی فقه شرعی است که در رساله‌ها بیان می‌شود و فقه دیگر فقه سیاسی بوده که مصداق بارز آن تعیین سرنوشت مردم به دستان خودشان در  این کشور است.

*‌ مسجد به عنوان یکی از پاکی‌ها سبب تأمین ابعاد سیاسی مردم می‌شود

صالحیان اضافه کرد: نقش مساجد در خنثی کردن توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمن در قبال نظام اسلام  فلسفه دیگر اهمیت به مساجد است که بسیار  پررنگ و درخشان بوده، چرا که سبب افزایش  بصیرت سیاسی مردم می‌شود.

*‌ساخت مساجدی ساده و کوچک اما با تعداد بالا از اصول ما است

وی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم که جوان‌گرایی در مساجد حرف نخست را بزند و چه کنیم که جوان‌گریزی از مساجد نداشته باشیم، تاکید کرد: نخستین امر مهم در این زمینه امر فیزیکی مساجد است.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: مساجد باید ساده، کوچک و با تعداد بالا ساخته شود و ما با ساخت مناره‌ها و گنبد‌های میلیاردی و با کاشی‌کاری‌های مجلل مساجد مخالفیم.

وی گفت: هدایت خیران به سمت و سوی ساخت مساجد کوچک و ساده از سیاست‌های کلی ما محسوب می‌شود.

صالحیان در ادامه با انتقاد از اینکه ساخت مناره‌ها و گنبد‌های آن‌چنانی جزو اهداف اسلام نبوده و نیست، بیان کرد: هر چه مساجد ساده‌تر اما قابل دسترسی بیشتر باشند، ارتباط گیری انسان با خدا بیشتر می‌شود.

* امام جماعت خوش‌فکر و به‌روز یکی از عوامل  جذب جوانان به مسجد است

وی با بیان اینکه یکی از عوامل  جذب جوانان به مسجد را داشتن امام جماعت خوش‌فکر و به‌روز است، اظهار کرد: مدیر مسجد باید روحانی باشد که جوان‌محور و جوان‌گرا است و این فرد باید زبان جوانان را بفهمد و با جوانان محل رفیق باشد و امروز بیش از30  درصد از مساجد نیازمند چنین امام جماعتی هستند.

*حرکت مسجد به سوی بدی‌ها و زشتی‌ها از نیاز‌های امروز است

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ادامه داد: اطلاع داشتن ائمه جماعت مسجد از اوضاع محله و برنامه‌ریزی برای رفع معضلات به عنوان رمز و راز موفقیت در مسجد بوده و روانشناس و جوان‌شناس نبودن کی از دلایل مهم دفع افراد و جوانان از مسجد است.

وی حرکت جذبی هیئت‌های امناء، بسیجیان و ائمه جماعات به سمت جوانان و مردم محله یکی دیگر از عوامل جذب جوانان به مساجد دانست و تصریح کرد: نیاز مبرم امروز حرکت مسجد به سوی بدی‌ها و زشتی‌ها و رفع این بدی‌ها و زشتی‌ها است و در صورت عدم تحقق چنین حرکتی، صفوف نماز جماعت از جوانان خالی و تهی می‌شود.

صالحیان با تاکید بر اینکه پخش ندای توحیدی هماهنگ با فطرت انسان‌ها  و بانگ اذان یکی از عوامل جذب مردم به سوی مساجد است، اضافه کرد: در همین راستا ستاد اذانی در مرکز امور رسیدگی به امور مساجد تشکیل شده و درصدد هستیم که تمام مساجد حداقل سه وعده اذان زنده را پخش کنند.

*‌ وجود مراکز فرهنگی در کنار مساجد از ملزومات است

وی تاکید کرد: مساجد باید برای جوانان و برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان محل برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند و  توجه و اهتمام ویژه به این امر سبب جذب بی‌نظیر جوانان به مساجد می‌شود.

 صالحیان در پایان ضرورت تأمین هزینه‌های مساجد به صورت تلفیقی از دولت و مردم را بهترین شیوه دانست و اظهار کرد: در صورتی که هر یک از دو طرف در این زمینه کوتاهی کنند، بسیاری از اهداف و مأموریت‌ها بر زمین می‌ماند.

انتهای پیام/63001/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول