اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی قزوین:

95 درصد مراکز درمانی قزوین با تأمین اجتماعی قرارداد دارند

رئیس دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین گفت: بیش از 95 درصد مراکز خدمات درمانی استان قزوین با سازمان تأمین اجتماعی قزوین طرف قرارداد هستند.

95 درصد مراکز درمانی قزوین با تأمین اجتماعی قرارداد دارند

مجید کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اعلام این خبر به سئوالات دیگری در خصوص فعالیت‌های دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی استان قزوین برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان با چند مرکز قرارداد دارد؟

دفاتر اسناد پزشکی شاخه‌ای از درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی است که در هر استانی وجود دارد.

این دفتر در استان قزوین برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و بهتر به بیمه‌شدگان با حدود 780 مرکز خدمات درمانی قرارداد منعقد کرده است که بیش از 95 درصد مراکز خدمات درمانی استان را شامل می‌شود.

تعداد مراکز خدمات درمانی طرف قرارداد با تأمین اجتماعی استان قزوین به تفکیک چگونه است؟

780 مرکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی استان قزوین شامل 170 پزشک عمومی، 190 پزشک متخصص، 70دندان‌پزشک، 122 داروخانه،97 مؤسسه تصویربرداری و آزمایشگاهی، پنج بیمارستان خصوصی، پنج بیمارستان دولتی، 31 درمانگاه و 90 مرکز بهداشت است که آماده ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستند.

سال گذشته هزینه‌های چه تعداد نسخه دارویی و پرونده بستری به وسیله دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی قزوین تأمین شده است؟

سال 91 تعداد نسخ سرپایی چهار میلیون و 783هزار نسخه و تعداد پرونده‌هایی که به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شده‌اند 68 هزار پرونده بوده است. اعتباری که در مجموع در سال 91 بابت خدمات سرپایی و خدمات بستری از سوی تأمین اجتماعی هزینه شد بیش از 53 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

هزینه‌های سال 92 از ابتدای سال جاری تاکنون به طور کامل محاسبه نشده است؛ زیرا برخی مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی استان قزوین هنوز پرونده‌های خود را ارائه نداده‌اند.

نحوه تأیید اینترنتی نسخ دارویی به چه صورت است؟

تمام نسخ دارویی که از سوی دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی باید تأیید شود سه دسته هستند. یک دسته داروهایی که داروخانه مجاز به تأیید آن‌هاست و تأیید اینترنتی را در همان لحظه گرفته و داروی مورد نیاز بیمار را تحویل می‌دهد.

دسته دیگر که به داروهای پرونده‌ای معروف هستند، داروهایی هستند که بیمه‌شدگان برای دریافت آن‌ها باید یک بار به دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهند که این داروها برای بیماری‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از تشکیل پرونده، بیمه‌شده برای دریافت دارو در نوبت‌های بعدی نیاز به مراجعه به دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی ندارد و داروخانه به صورت اینترنتی می‌تواند تأییدیه دارو را گرفته و دارو را به بیمه تحویل دهد.

دسته سوم داروهایی هستند که برای هر نوبت دریافت نیاز به تأیید دفتر اسناد پزشکی دارند که داروهای شیمی‌درمانی بیماران سرطانی را شامل می‌شود.

علت این امر نیز آن است که شیمی‌درمانی دوره‌های مختلفی دارد و پرونده بیمار به دلیل بهبودی و یا فوت به صورت دائم در حال تغییر است؛ بنابر این داروخانه‌ها نمی‌توانند تأیید اینترنتی بگیرند.

در این صورت بیمه‌شده هر بار که به دفتر اسناد پزشکی مراجعه می‌کند، پرونده‌اش به‌روز می‌شود.

هر بیمه‌شده در هر نسخه دارویی تا چه مبلغی می‌تواند دارو تهیه کند که نیاز به تأیید دفتر اسناد پزشکی نداشته باشد؟

پزشک متخصص در هر نسخه می‌تواند تا مبلغ 40 هزار تومان و پزشک عمومی تا سقف 20 هزار تومان در هر نسخه برای بیمه‌شده دارو تجویز کند و داروخانه بدون تأیید موظف به تحویل دارو است.

اما اگر مبالغ دارویی که در هر نسخه به وسیله پزشک تجویز می‌شود بیشتر از این مقدار باشد، داروخانه قبل از تحویل دارو موظف به تأیید نسخه است.

البته در این مورد نیز محدودیت‌هایی وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر نسخه‌ای شامل داروهایی به مبلغ شش میلیون تومان بود، داروخانه مجاز به تأیید نیست و باید به دفتر اسناد پزشکی مراجعه شود.

داروهایی که پرونده‌ای هستند، داروخانه تا سقف دو میلیون تومان می‌تواند تأییدیه اینترنتی بگیرد و دارو را تحویل دهد. علاوه بر آن پزشک برای این گروه از بیمه‌شدگان بیشتر از 70 روز در یک نسخه نمی‌تواند دارو تجویز کند.

در صورتی که به هر دلیل نیاز باشد پزشک برای بیماری بیشتر از 70 روز دارو تجویز کند، بیمار باید برای دریافت تأییدیه دارو به صورت حضوری به دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی مراجعه کند.

در مورد داروهای عادی نیز تا سقف 200 هزار تومان داروخانه مجاز به دریافت تأییدیه اینترنتی است.

طرح تأیید اینترنتی دارو از چه سالی در استان قزوین اجرا شده است؟

سال 86 پنج استان برای اجرای این طرح به صورت پایلوت انتخاب شدند تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن در تمام استان‌های کشور اجرایی شود که استان قزوین نیز یکی از این پنج استان بود.

استان قزوین در اجرای این طرح به صورت پایلوت عملکرد خیلی خوبی داشت؛ به طوری که در کنگره‌ای که سازمان تأمین اجتماعی در مشهد مقدس برگزار کرد، استان قزوین به صورت ویژه تقدیر شد.

نسخه دارویی بیمه شده‌ای که زیر پوشش مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین است، در صورت نیاز در استان‌های دیگر نیز قابلیت تأیید اینترنتی دارد؟

بله، بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در هر نقطه از کشور می‌توانند داروی مورد نیاز خود را پس از تأیید اینترنتی دریافت کنند.

سایتی که داروخانه‌ها از طریق آن اقدام به تأیید نسخ دارویی می‌کنند، در هر نقطه از کشور قابل دسترسی است.

مزایای طرح تأیید اینترنتی نسخ دارویی چیست؟

عدم حضور در مرکز استان، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان به دلیل عدم مراجعه حضوری و سرعت در دریافت دارو از جمله مزایای این طرح است.

علاوه بر آن رسیدگی به پرونده بیمه‌شدگان دقیق‌تر می‌شود؛ زیرا با اجرای این طرح و عدم مراجعه حضوری، کارکنان زمان بیشتری برای انجام بقیه وظایف خود دارند.

از سال 86 تاکنون چه تعداد از نسخ دارویی به صورت اینترنتی مورد تأیید قرار گرفته‌اند؟

اجرای طرح تأیید اینترنتی دارو تأثیر زیادی در کاهش حضور بیماران در دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی داشته است؛ به طوری که با مقایسه تعداد مراجعات حضوری و غیرحضوری بیمه‌شدگان در سال‌های 89 و چهار ماهه نخست سال جاری می‌توان به این امر پی برد.

بیمارانی که برای تأیید نسخه دارویی خود در سال 89 ناچار به حضور در دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی شدند، 15 هزار و 138 نفر بودند.

در همین سال 13 هزار و 465 نفر نیز موفق شدند با تأیید اینترنتی و بدون مراجعه حضوری به دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی داروی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این آمار در شرایطی بود که در سال 89 کمتر از 500 هزار بیمه‌شده در سطح استان قزوین داشتیم؛ در حالی که الان حدود 734 هزار بیمه‌شده تأمین اجتماعی در سطح استان قزوین داریم.

در چهار ماهه نخست سال جاری نیز پنج هزار و 523 نفر برای تأیید نسخه دارویی خود به دفتر اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کردند و 10 هزار و 456 نفر نیز موفق شدند نسخه دارویی خود را از داروخانه و به صورت اینترنتی تأیید کنند.

علاوه بر نسخ دارویی کدام یک از خدمات درمانی به صورت اینترنتی تأیید می شوند؟

در حال حاضر تصویربرداری، ام آر آی و سی تی اسکن نیز به صورت اینترنتی تأیید می‌شود. بیمه‌شده سازمان تأمین اجتماعی در هر زمان که به این مراکز مراجعه کند، با توجه به اینکه این مراکز مجهز به سیستم اینترنتی تأیید هستند، می‌تواند خدمت درمانی مورد نیاز خود را دریافت کند.

انتهای پیام/77010/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول